Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
Du har inte förnekade det och inte förklarad något annat. Du kan göra det gärna.
Om du vore värdelöst hade du inga mänskliga rättigheter. Så enkelt är det. Och mänskliga
rättigheter är mer än konsumtion.
Edit: Tack för tippset med Ayn Rand!
--
Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.
Nej, du kallar mig implicit elak (inte korkad) för att jag inte delar dina åsikter. Du har aldrig presenterat ett enda hållbart argument mot mina, det enda du tjatar om och om igen är att du intehåller med mig. JAG VET DET, kom med nåt nytt.
Ja, och jag motiverar också varför.Du tycker att man har fel om man förespråkar en politik som inte är nyliberal.
Och för hundrafemtionde gången: även din "pragmatiska" inställning till livet är en form av filosofi. Kom in på banan istället för att låtsa som om värdesubjektivism betyder att jag objektivt har fel. Det är pinsamt.Du är dogmatisk för att du i slutändan alltid försvarar dina åsikter med att skatter skulle vara en kränkning av individen.
Nu ska jag äta lunch, återkommer med länk till mitt långa inlägg.
http://foto.stilren.se - portfolio
Jag vet. Man kan jämföra Gewirths regel att "Du ska agera med hänsyn till att ALLA har rätten
till frihet och livskvalitet" med Kant. Men Gewirth gick vidare och sa att människovärde ligger
bakom dessa rätterna: Alla är jämlika i att ha dessa rätter till frihet och livskvalitet alltså
måste alla har en värde. Värde inte bara som engelska "worth" men också som "dignity".
Det behövs inte. Kan du inte svara på frågan om du tror att en männskan har inget värde?
Jag tror att Oskar begriper inte att människan har en värde - en värde som man kan inte jämföra med pengarvärdet, men en värde
som alla människor måste bekänner. Annars betyder det att de betraktar sig själv som värdelöst.
Senast redigerat av hundradelssekund den 2010-12-03 klockan 10:54.
--
Ok, byt ut ordet dum mot elak. Du tror att man "implicerar" att du är elak om man skriver att du har fel. Kan det bero på att du själv utgår från att de flesta tycker att en samhällssyn som lämnar svaga människor åt andras godtycke är "elak"?
När dina motiv inte räcker ställer du alltid dina dogmer som slutgiltiga argument. "Varför skulle någon få leva på din "bekostnad"?", som du brukar fråga i pressade lägen.
Det är klart att jag också har en filosofi. Att du kallar objektiva argument mot dig för pinsamma - är ett pinsamt förutsägbart sistahandsargument från din sida.
Senast redigerat av Oktjabrj den 2010-12-03 klockan 10:57.
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
Jag vill svara på Oskars eviga fråga: "Varför skulle någon få leva på din 'bekostnad'"?
- Eftersom du själv kan komma plötsligt i en situation där du måste leva på andras
bekostnad.
Om du vill inte låta hjälpa dig, förklarar du dig (och ditt liv) som värdelöst. Men det
betyder också att du förnekar människans värde i sig. Och det betyder att du förnekar
att alla skulle ha människans rättigheter. Så enkelt är det.
(Edit: Ayn Rand ignorerar det också.
http://aynrandlexicon.com/lexicon/hu...ty_rights.html)
Vem skulle acceptera en teori/filosofi som förklarar människans rättigheter för humbug?
Senast redigerat av hundradelssekund den 2010-12-03 klockan 11:35.
--
Men logiken säger att han har rätten.
Om han säger att han inte har den förnekar han sitt människovärde vi alla beviljer honom.
Vad Gewirth ville säga är att det är logiskt att ha människovärde. Om vi inte acceptera det
kan vi inte rationellt agera. Om du säger: "Ja, Oskar har inte rätten att få hjälp från någon
annan och på någon annans bekostnad", så säger du också att vi måste behandla han
ojämlik. Men det är ologiskt eftersom du själv och jag vill ha chansen att få hjälp på andras
bekostnad. Vi alla vill ha den eftersom vi alla vill vara "agents"/agerande personer. Om Oskar
vill inte ha rätten vill OCH kan han inte agera. Vem vill det seriöst?
Oskar kunde säga: "Jag vill inte ha rätten att få hjälp på andras bekostnad. Jag ska göra
självmord." Men självmord förutsätter att han kan agera. Om han ville att man låter dö honom
är det också en form av agerande. Det betyder inget annat än: "Låt mig leva så länge jag
(min kropp) orkar." Och det förutsätter, som Gewirth säger, att han har frihet och livskvalitet
- något vi alla måste ha för att agera. Något vi alla har rätten till.
Senast redigerat av hundradelssekund den 2010-12-03 klockan 13:04.
--
--
Logiken säger att han har rätt till sitt eget liv och förmågan att göra det bästa av sin situation givet att han inte parasiterar på andra mot deras vilja.
Bevilja honom det ni, och han kanske tar emot det om ni skänker det, men han kommer aldrig hävda att det är en rättighet att ni ska skänka det.
Ok. Det stämmer.
Beviljer är kanske fel översättning. Vi accepterar att han har rätten eftersom vi vill att alla
andra accepterar att vi har rätten. Alltså är det en rättighet! Rätten beror på alla människors
jämlikhet och alla människors värde.
--
I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.
Förklara lite mer, är du snäll. Vad är min slutsats? Och vad är jag för?
Vad är ologiskt med: "Alla människor vill att de kan agera. Alla acceptera att det behövs frihet och livskvalitet för att kunna agera." ?
Jag är starkt emot teorier/filosofier som förnekar människovärdet.
Senast redigerat av hundradelssekund den 2010-12-03 klockan 13:36.
--