Ämne: Politik

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av crapper Visa inlägg
    Verkar inte så om man tittar på Expressens och Aftonbladets omröstningar : )
    De där enkäterna, har du inte funderat på varför de aldrig ger några spår i opinionsundersökningar. Representativt befolkningsurval?
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Det var det verkligen inte. Du kanske kan se det igen på svt.se. KGB heter programmet och det gick klockan åtta på tvåan. Hon talade mycket om A-kassan: en försäkring som du kanske precis som Reinfeldt felaktigt kallar bidrag.
    Men om man pratar om "jobb" så tycker jag att det är intressantare att höra hur man ska få fram mer jobb stället Monas snyfthistorier om A-kassan.

det var därför jag kallade det gnäll : )

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Verkar inte så om man tittar på Expressens och Aftonbladets omröstningar : )
    DN:
    Fredrik Reinfeldt 71%
    Mona Sahlin 24%

Aftonbladet:
    Rött (38.2 %)
    Blått (61.8 %)

Expressen:
    Reinfeldt 72.5%
    Sahlin 25.1%

SvD:
    Mona Sahlin 18%
    Fredrik Reinfeldt 82%

Visst, det är jättelätt att sitta och säga att om en arbetslös får högre A-kassa så är det bättre för den arbetslöse, men man hoppar över så många steg om man ser det på det sättet. Vänstern verkar tro att man kan höja skatterna till 100% så att alla får lika mycket och att det inte påverkar realekonomin eftersom allt ändå bara är ett nollsummespel. I alla år som jag har diskuterat politik handlar vänsterns åsikter till syvende och sist om just det: det spelar ingen roll hur politiken ingriper och omfördelar, kakan kommer ändå alltid vara lika stor. Det är helt jävla sanslöst.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Men om man pratar om "jobb" så tycker jag att det är intressantare att höra hur man ska få fram mer jobb stället Monas snyfthistorier om A-kassan.

det var därför jag kallade det gnäll : )
    Hon talade rätt osentimentalt - men hon talade om vanligt folk, en sak som 'den vanlige' Reinfeldt vanligen brukar göra överdrivet mycket. Gnäll kan man kalla alla negativa åsikter, exempelvis Reinfeldts om Sahlins budget. Fundera på varför bara högern använder den tonen!
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Då är vi tre som är överens om det. Som vanligt får man ta webundersökningar om vem som vann debatten med en rejäl skopa salt. Jag tror inte Mona Sahlin eller ens Göran Persson har vunnit en enda debatt mot Reinfeldt enligt dessa högernästen.
    Haha, "högernästen". Jo jag tackar. Det beror snarare på att högerns väljare är mer utbildade och mer insatta och faktiskt läser tidningar.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    DN:
    Fredrik Reinfeldt 71%
    Mona Sahlin 24%

Aftonbladet:
    Rött (38.2 %)
    Blått (61.8 %)

Expressen:
    Reinfeldt 72.5%
    Sahlin 25.1%

SvD:
    Mona Sahlin 18%
    Fredrik Reinfeldt 82%
    Rejäl skopa salt var det ja. Se mitt inlägg ovan och försök förklara varför (1) den erkänt skicklige Göran Persson aldrig (vad jag vet) vunnit någon webenkät mot Reinfeldt och (2) dessa enkäter inte lämnar spår i opinionsundersökningar.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Rejäl skopa salt var det ja. Se mitt inlägg ovan och försök förklara varför (1) den erkänt skicklige Göran Persson aldrig (vad jag vet) vunnit någon webenkät mot Reinfeldt och (2) dessa enkäter inte lämnar spår i opinionsundersökningar.
    Vi får väl se vad som händer framöver. Jag tror att vändningen kan komma nu när det är så pinsamt uppenbart att Sahlin inte har nåt att komma med. Visst finns det ganska många som faller för floskler och antilogik, men jag hyser hopp om en majoritet av befolkningen.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Haha, "högernästen". Jo jag tackar. Det beror snarare på att högerns väljare är mer utbildade och mer insatta och faktiskt läser tidningar.
    Kom gärna med en utveckling av detta. Är du en elitist av det slag som bara vill låta högutbildade bestämma?
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Pulvermoss avatar
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard

Hur sjutton mäter du det där?
    Är det bara ett antagande så anser jag att det är lite kränkande.
    Suffer with pride.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Vi får väl se vad som händer framöver. Jag tror att vändningen kan komma nu när det är så pinsamt uppenbart att Sahlin inte har nåt att komma med. Visst finns det ganska många som faller för floskler och antilogik, men jag hyser hopp om en majoritet av befolkningen.
    På det här forumet är vi några som har argumenterat för att Sahlin var klart säkrare och tydligare än Reinfeldt i den här debatten. S_joel har rätt i att det inte behöver ha med politisk åsikt att göra. Såg du verkligen inte att Reinfeldt slokade när han inte fick byta ämne från A-kassan? Om han vann enligt dig, motivera det gärna med annat än politiska åsikter.
    Senast redigerat av Oktjabrj den 2008-10-14 klockan 19:51.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Pulvermos Visa inlägg
    Bra iakttaget. Högernästen kan det vara för att män i allmänhet är både mer borgerliga och mer datorfixerade. Finns många andra förklaringar - men helt klart är det att webenkäter är ett skämt.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Kom gärna med en utveckling av detta. Är du en elitist av det slag som bara vill låta högutbildade bestämma?
    Herregud vad patetiskt, jag tänker inte ens bemöta det där.

Citat Ursprungligen postat av Pulvermos Visa inlägg
    Sören Holmberg har bla visat att vänsterblockets väljare är mindre sakkunniga, och det är ett påstående jag inte ser någon anledning till att betvivla. Det är ju inte direkt den akademiska eliten som röstar vänster.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Herregud vad patetiskt, jag tänker inte ens bemöta det där.
    För träffande antar jag för att du ska vilja stanna vid ämnet.

Sören Holmberg har bla visat att vänsterblockets väljare är mindre sakkunniga, och det är ett påstående jag inte ser någon anledning till att betvivla. Det är ju inte direkt den akademiska eliten som röstar vänster.
    Gammalt moderatprat om att de är mer pålästa och därför förtjänar mer röster - det får gärna komma tillbaka. De 'nya' moderaterna vill väl dock sopa detta under mattan.

För övrigt finns en hop högutbildade (kanske inte så aktuellt) som röstar på vänsterpartiet, vad jag har förstått. Holmberg är nog ingen guru.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

På det här forumet är vi några som har argumenterat för att Sahlin var klart säkrare och tydligare än Reinfeldt i den här debatten. S_danne har rätt i att det inte behöver ha med politisk åsikt att göra. Såg du verkligen inte att Reinfeldt slokade när han inte fick byta ämne från A-kassan? Om han vann enligt dig, motivera det gärna med annat än politiska åsikter.
    ...

Okej, såhär:

Om man tittar på en debatt och vill höra någon argumentera för att jorden är platt så anser man att den som gör det "vinner" debatten. Om man å andra sidan tror på vetenskap, logik, sammanhang och konsekvens så tycker man att det som redogör för varför jorden faktiskt inte är platt och belägger detta med sakliga argument "vinner". Precis så är det med politik: du vill höra att man ska beskatta de rika och ge till de som inte har, därför tycker du att den som säger det "vinner". Om någon argumenterar mot det så är argumenten i sig ointressanta, det är själva ståndpunkten det är fel på. Så kom inte här och anklaga mig för att vara partisk baserad på åsikter, när jag pratar om just sammanhang mellan jobb och skattepolitik, så som Reinfeldt gör och så som Sahlin inte gör.

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Staffan747 Visa inlägg
    Kommunalvalet är på gång i Finland, den 29 går vi till urnorna. Tycker ni detta är ett bra sätt at få unga att rösta? se länken http://luxfest.su.fi/
    Förstod inte riktigt länken, men det verkar som om man blir bjuden på fest för något ...

Vad gäller debatten om A-kassa så ser jag inte det som en stor fråga, men ni i "vänsternästet" får gärna förtydliga. Vad består försämringen av? Vad innebär det för den som blir arbetslös?

Själv har jag frivilligt valt att inte jobba utan i stället leva på min buffert tills jag känner för att jobba igen. Men jag är övertygad om att jag hade klarat av att leva på den A-kassa som jag hade fått om jag utnyttjat systemet, med eller utan buffert. Det är väl bara att sälja bilen, flytta till tält på fjället och käka morötter. Inget dumt liv faktiskt. Och på naturens villkor, alltså de villkor som man borde få leva efter om man inte orkar sätta sina morötter. Sorry att jag blir lite filosofiskt högtravande men jag har så jäkla svårt att fatta det här politiska tugget om kronor hit och dit. Vem fan bryr sig om några tusenlappar? Jo, de som inte kan hantera de pengar som de faktiskt får serverade av staten. Okej, kom igen nu, ge mig en reaktion. Jag vill skapa en debatt med det här filosofiska tugget. Tystnad uppfattar jag som att ni inte vågar ge er in i en debatt ...
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Sidan 123 av 782 FörstaFörsta ... 2373113114115116117118119120121122123124125126127128129130131132133173223623 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •