Sidan 83 av 782 FörstaFörsta ... 33737475767778798081828384858687888990919293133183583 ... SistaSista
Resultat 1 231 till 1 245 av 11725

Ämne: Politik

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av halka_på Visa inlägg
    Vadå leva på gatan? De som inte lyfter ett finger för att skaffa ett jobb eller ens anstränger sig för att lära sig svenska har inte förtjänat något bidrag överhuvudtaget. Ska de kräva något av samhället måste de bidra med något också. Kalla mig hjärtlös kapitalist, men jag står för det jag säger.
    De som fuskar med bidrag är i och för sig inte typiska, vare sig du tror det eller ej. Med den statistik som nu finns förstår jag verkligen inte varför skatteflyktingar, som tar motsvarande summor som den lilla procenten bidragsfuskare, inte förekommer i moraldebatter för jämnan.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Vart leder de här frågorna? Svaren enligt dig är kanske att man inte ska ha någon a-kassa, eller något studiestöd. Du missar i så fall att solidaritet med sämre ställda är grunden för ett rättvist och framgångsrikt samhälle.

Jag håller heller inte med om vad du skriver om självkänsla. Ett citat som "Först kommer käket, sen moralen" (från "Tolvskillingsoperan" av Brecht) ligger närmare hur människor fungerar.
    Du kanske skulle svara på frågorna?

Vad jag tycker om a-kassa förklarar Oskar väldigt bra här http://forumet.kent.nu/showpost.php?...postcount=1166, så tänker inte ta om det.

Jag får själv studiestöd och är väldigt glad för det, däremot skulle jag inte känna att jag hade nån rätt att klaga om nån tog bort det från mig, jag kan inte kräva att nån annan ska betala för mig.

Jag håller inte med dig om vad du skriver om självkänsla. Har inte sett tolvskillingsoperan så vet inte vad citatet syftar på men blir ändå lite fundersam. Vad gör att man får moral? Vad gör att man inte bara vill ha mer mat?
    inget.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    För mig är demokrati och diktatur varandras motsatser. Demokrati är folkviljan, majoriteten bestämmer. Diktatur är när en eller ett fåtal människor bestämmer åt alla, oavsett majoritetens vilja. Hur kan du påstå att något kan genomföras mot majoritetens vilja och ändå inte vara en diktatorisk handling?
    Så du menar att om tre personer håller en fjärde som slav och en femte bestämmer att de inte längre får det så är det en diktatorisk handling? Antagligen inte, så var sätter du gränsen för den demokratiska principen? Vad får och vad får inte majoriteten göra? Varför har den rätt att använda tvång gentemot minoriteten och varför har minoriteten inte rätt att motsätta sig detta tvång?

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Filli Visa inlägg
    Som sagt är jag inte helt emot dej, jag står någonstans mittemellan, och jag tycker att bidragen är för höga, jag tycker som sagt helt klart att det är dennes ansvar att skaffa sig ett jobb, men denne behöver ett hem innan personen skaffar sig ett jobb eller hur? (ett hem och ingen lyxvilla, det räcker med ett kök, ett badrum och en säng liksom, absolut inget smörande som dator, bredband o.s.v), ett så pass bra hem så att personen Överlever, men ändå så att denne känner att den vill gå och jobba för att ha tillgång till ett större hem o.s.v. förstår du mitt resonemang?
    Ja, men du missar poängen. För att den personen ska få det han "behöver" så måste det stjälas från någon annan, och med vilken rätt?

Vart leder de här frågorna? Svaren enligt dig är kanske att man inte ska ha någon a-kassa, eller något studiestöd. Du missar i så fall att solidaritet med sämre ställda är grunden för ett rättvist och framgångsrikt samhälle.
    Hur definierar du "rättvisa", och varför kan du inte välja att vara solidarisk och låta de som inte vill slippa?

Erfaren medlem loveavtrycks avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

oskar igång igen

edit; ne okej skoja ferlåt
    på mitt golv bland skärvor och glas finns en bit av ditt hjärta kvar
    och alla tusen mirakel, som jag lovade dig en natt

Medlem Fillis avatar
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Ja, men du missar poängen. För att den personen ska få det han "behöver" så måste det stjälas från någon annan, och med vilken rätt?
    med ren generösitet?

Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006

Standard

De som fuskar med bidrag är i och för sig inte typiska, vare sig du tror det eller ej. Med den statistik som nu finns förstår jag verkligen inte varför skatteflyktingar, som tar motsvarande summor som den lilla procenten bidragsfuskare, inte förekommer i moraldebatter för jämnan.
    Som jag tidigare nämnde hänvisar jag till de fall från verkligeheten som jag har sett själv. Är det extra många bidragsfuskare i Växjö? Kanske - men återigen det handlar om vilja och inställning. Moral eller avsaknad av moral.

Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av loveavtryck Visa inlägg
    oskar igång igen

edit; ne okej skoja ferlåt
    Är det så ni samlar inlägg?

Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Filli Visa inlägg
    med ren generösitet?
    Och hur skulle det funka? Vem vill ge utan nån garanti att få nått tillbaka? Det är bara att se till sig själv, vilka ger jag julklappar till? Jo, till dom jag får av. Får jag inga, skulle jag antagligen inte ge några heller.
    inget.

Erfaren medlem loveavtrycks avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Är det så ni samlar inlägg?
    Jag passar tillbaka frågan till dig själv.

(förresten är jag bara en person)
    på mitt golv bland skärvor och glas finns en bit av ditt hjärta kvar
    och alla tusen mirakel, som jag lovade dig en natt

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av kentidiiot Visa inlägg
    Du kanske skulle svara på frågorna?

Vad jag tycker om a-kassa förklarar Oskar väldigt bra här http://forumet.kent.nu/showpost.php?...postcount=1166, så tänker inte ta om det.

Jag får själv studiestöd och är väldigt glad för det, däremot skulle jag inte känna att jag hade nån rätt att klaga om nån tog bort det från mig, jag kan inte kräva att nån annan ska betala för mig.

Jag håller inte med dig om vad du skriver om självkänsla. Har inte sett tolvskillingsoperan så vet inte vad citatet syftar på men blir ändå lite fundersam. Vad gör att man får moral? Vad gör att man inte bara vill ha mer mat?
    Frågorna var faktiskt så kallade retoriska, som leder tanken till ett visst svar. Jag hoppade bara över dessa "självklara" svar och försökte säga varför jag inte höll med.

Om studiestödsindrag: det borde du inte dra dig för, att klaga på något som skulle missgynna dig i samhället. Så förminskar man sig själv ...

Citatet är från Mackie Kniven, tror jag. Han säger hur folk i hans miljö (Londons slum?) tänker och förklarar väl då också hur någon kan begå de brott som han begår. Egentligen handlar det inte om självkänsla men jag anser att det är en bra utgångspunkt för en diskussion - vilket också var Brechts önskan med sina pjäser.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Medlem Fillis avatar
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Vadå leva på gatan? De som inte lyfter ett finger för att skaffa ett jobb eller ens anstränger sig för att lära sig svenska har inte förtjänat något bidrag överhuvudtaget. Ska de kräva något av samhället måste de bidra med något också. Kalla mig hjärtlös kapitalist, men jag står för det jag säger.
    hajjar du inte att man måste börja nånstans, man måste först och främst ha någonstans att bo för att sedan exempelvis kunna lära sig svenska och skaffa sig ett jobb :O? hur ska man chanslöst kunna skaffa sig ett jobb?

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Och hur skulle det funka? Vem vill ge utan nån garanti att få nått tillbaka? Det är bara att se till sig själv, vilka ger jag julklappar till? Jo, till dom jag får av. Får jag inga, skulle jag antagligen inte ge några heller.
    På allvar?
    Folk är för sorgerliga.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Hur definierar du "rättvisa", och varför kan du inte välja att vara solidarisk och låta de som inte vill slippa?
    Rättvisa: att alla har samma möjligheter
    Solidaritet: att människor inom en grupp/ett samhälle stöder varann.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Medlem Fillis avatar
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard

det finns ju saker som rädda barnen o.s.v, jag menar det är väl ändå av ren generösitet? det ordet existerar faktiskt.

Sidan 83 av 782 FörstaFörsta ... 33737475767778798081828384858687888990919293133183583 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •