Jag har redan besvarat tigertindra på det här temat, då sa hon att hon skulle återkomma, men av någon märklig anledning har hon inte gjort det.
http://forumet.kent.nu/showpost.php?...postcount=6511
http://forumet.kent.nu/showpost.php?...postcount=7904
Vad gäller just detta med "värde" undrar jag: vilket värde då? Varifrån kommer det? Varför "följer" rättigheten till "ett anständigt liv" av det? Jag förstår att det är bekvämt att säga att alla ska få ha det bra, men det är ju inget argument i sig. Det är också enkelt att låtsas som om skillnaden mellan oss är att jag inte vill att alla ska ha det bra, men det tyder bara på en vägran att läsa vad jag faktiskt skriver (syftar framför allt på tigertindra nu).
Exakt, rätten till "ett anständigt liv" är bara snömos. Det betyder ingenting. Vad mänskliga rättigheter "ska" gå ut på har jag motiverat här:Du har ju faktiskt själv argumenterat för människors rättigheter i djurrättstråden. Jag kan inte minnas att du berättat specifikt vad dessa rättigheter ska gå ut på, men rätt till ett anständigt liv innefattas alltså inte i dessa rättigheter enligt dig om jag förstått dig rätt.
http://forumet.kent.nu/showpost.php?...&postcount=247
Istället för att bemöta det skriver såna som tigertindra att det är verklighetsfrämmande flum, sånt man inte behöver bry sig om. Jag hoppas att du inte är lika kunskapsföraktande och ignorant, så läs gärna.
Vad då "utsätta"? Är det ett tvång att inte få leva på andras bekostnad? Varför det?
Du menar alltså att det är strunt samma om stora grupper människor tvingas gå i ovisshet om de ska få nån mat och sovplats nästa dag till följd av politiken du föreslår? Jag tycker att den sortens liv inte är värdigt nån brottsling, och det finns ännu mindre belägg för att utsätta helt oskyldiga för det. Men det är alltså den verklighet du vill ha, så länge de som redan har pengar slipper betala skatt?
Återigen: jag förstår mycket väl hur bekvämt det är att ha åsikten att alla ska ha det bra, men det säger ju de facto ingenting. Om du frågar alla människor på jorden om de tycker det vore bra om alla hade mat för dagen så skulle nog en förkrossande majoritet säga ja, ändå är det över en miljard människor som svälter. Hur kommer det sig? Nästan alla tycker ju att det inte ska vara så, så varför är det så? Hur är det möjligt?
Svaret ligger så klart i att det inte räcker med en åsikt. Man röstar inte fram välstånd, man mättar inte magar med "demokrati". Det krävs någonting helt annat.
Än sen? Poängen var ju att FN har skrivit något, och då är det så.Om FN skrev att det skulle vara varje människas rätt att råna och våldta så skulle inte många länder med folkvalda politiker skriva på det.
Nej, det finns absolut ingenting som säger att något är rätt eller sant bara för att ett visst antal människor tycker så. I så fall hade jorden varit platt tills för bara några hundra år sedan.Jag tror inte att nån individ besitter kunskapen om en absolut moralisk sanning, så jag kan inte påstå att FN gör det heller. Men när de mänskliga rättigheterna röstades igenom så var det inget land som röstade emot, och att det finns ett så starkt stöd för dem måste väl ändå betyda att det ligger något värde i de artiklar som skrivits.
Läs vad jag skriver i de inlägg jag länkade till, jag ids inte bemöta sånt här trams. Välkommen åter.I Sverige finns det bara ett enda potentiellt riksdagsparti som inte är för idén att alla ska innefattas i rätten till trygghet, och det är SD. Du kan ju sympatisera med dem så kanske ni tillsammans kan rösta för att vi ska frigöras från de mänskliga rättigheterna.