Ämne: Politik

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Det här var vidriga inlägg Oskar. En mycket låg nivå som jag inte trodde om dig. Jag är besviken.
    Jag håller med om att första raden i Oskars inlägg var väl magstarkt (fetade texten), samtidigt undrar jag om inte LadyVelvet i princip har gått på Oskar lika hårt, direkt eller indirekt? Uttryck som jävla egoist, vidriga borgarsvin, sjuk människosyn etc ligger - enligt mig - på precis samma nivå. Möjligtvis att formen har varit snällare, men innehållet är exakt detsamma, anser jag. Bara för att nyansera lite.

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Jag föraktar dig för att du är en usel och motbjudande människa, det är förvisso en svaghet men en moralisk sådan vilket inte är vad du syftar på med begreppet. Jag har letat efter förmildrande omständigheter, men de existerar helt enkelt inte. Du är bara jävligt omogen, otrevlig, antiintellektuell, fördömande och nedlåtande, så ge mig ETT ENDA SKÄL till varför jag ska bry mig om dig? Ge mig EN ENDA ANLEDNING till varför jag ska låta dig leva på min bekostnad? Det enda du kommer komma på är att du tjänar på det. Det är bra för dig att jag betalar dina räkningar så att du slipper, men stå då för det och sluta göm dig bakom de där töntiga flosklerna. Det är ingen som går på att du är snäll och solidarisk, det är så otroligt uppenbart att det är raka motsatsen som gäller: du ställer ett krav på mig att jag ska serva dig för att du har ett behov, men du tänker inte ge nånting tillbaka, inte ens ödmjukhet eller tacksamhet. Fy fan för såna människor.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Nån som såg Aktuellt om pensionssystemen i Europa? Det var väldigt intressant just för att det illustrerade vänsterns verklighetssyn så otroligt tydligt: facken är arga över att regeringar nu tvingas höja pensionsåldern och försämra villkoren, och en fransk representant försvarade det med att pensionssystemet som det ser ut nu är en "rättighet". Det har man ju bestämt, då är det så. Vad då går inte att finansiera, det är väl bara att ta pengar från nån annan?

Det ska bli spännande att se vad som händer med den här delen av världen de närmsta 20-30 åren. Mindre arbete, lägre krav, högre löner, lägre pensionsålder, högre bidrag osv. Det där med att finansiera är inget problem, det finns ju pengar, det viktiga är att man har hjärtat på rätta stället och tycker rätt saker, då löser sig allt annat. Och det läskiga är att de som läser detta och inte håller med inte ens fattar vad jag menar.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Nån som såg Aktuellt om pensionssystemen i Europa? Det var väldigt intressant just för att det illustrerade vänsterns verklighetssyn så otroligt tydligt: facken är arga över att regeringar nu tvingas höja pensionsåldern och försämra villkoren, och en fransk representant försvarade det med att pensionssystemet som det ser ut nu är en "rättighet". Det har man ju bestämt, då är det så. Vad då går inte att finansiera, det är väl bara att ta pengar från nån annan?

Det ska bli spännande att se vad som händer med den här delen av världen de närmsta 20-30 åren. Mindre arbete, lägre krav, högre löner, lägre pensionsålder, högre bidrag osv. Det där med att finansiera är inget problem, det finns ju pengar, det viktiga är att man har hjärtat på rätta stället och tycker rätt saker, då löser sig allt annat. Och det läskiga är att de som läser detta och inte håller med inte ens fattar vad jag menar.
    Det är lite underligt att vissa är av uppfattningen att i "goda tider" har man rätt att få del av det ökade välståndet i "samhället", men i "dåliga tider" ska någon annan betala.

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

så sant så sant.... Jag tycker vi minst 1 gång om året ska göra en utrensning av alla som inte bidrar med något. Alla sjukskrivna, förtidspensionärer, brats som lever på daddys pengar, alla gamlingar fy fan tänk va cash de kostar å inget bidrar de med... Jävla pack.. Förlåt parasiter. Alla tonåringar som inte skaffar sommarjobb varje år från de fyller 15. Tror de kan spela cs å sova till 14... Nä. Helvete heller. Minst 1 gång om året ska de radas upp å sen skjutas på fläcken. Varför ska du Oskar och jag betala för att dom ska leva?!? Bara för att vi kan jobba?!? Det är ett helt SINNESJUKT system vi har i Sverige...
    Skatt???? HA..... Jag säger bara HA.

Alla parasiter kan äta min skit.
    Kan du inte jobba så ska du inte leva.
    Jag tänker då fan inte betala för er mat...

Måste ja skriva ett lol för att folk inte ska fatta att ja e seriös nu?

LOOOOOL

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Det är lite underligt att vissa är av uppfattningen att i "goda tider" har man rätt att få del av det ökade välståndet i "samhället", men i "dåliga tider" ska någon annan betala.
    Jo men så är det ju, du ser bara hur det ser ut i den här tråden: ge mig dina pengar din egoistiska jävel, dela med dig till mig, för det är min rättighet. Jag behöver inte motivera det på nåt som helst sätt, jag behöver inte lyssna på dina åsikter och bry mig om vad du säger, det är ändå bara trams och det fattar ju vem som helst. Arrogans och ignorans förklädd till solidaritet och förstånd. Det är faktiskt ganska sorgligt att vuxna människor inte kan (eller egentligen vill) tänka ett enda steg längre än till sin egen plånbok. Det som de tjänar på är bra, punkt slut.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av tigertindra Visa inlägg
    så sant så sant.... Jag tycker vi minst 1 gång om året ska göra en utrensning av alla som inte bidrar med något. Alla sjukskrivna, förtidspensionärer, brats som lever på daddys pengar, alla gamlingar fy fan tänk va cash de kostar å inget bidrar de med... Jävla pack.. Förlåt parasiter. Alla tonåringar som inte skaffar sommarjobb varje år från de fyller 15. Tror de kan spela cs å sova till 14... Nä. Helvete heller. Minst 1 gång om året ska de radas upp å sen skjutas på fläcken. Varför ska du Oskar och jag betala för att dom ska leva?!? Bara för att vi kan jobba?!? Det är ett helt SINNESJUKT system vi har i Sverige...
    Skatt???? HA..... Jag säger bara HA.

Alla parasiter kan äta min skit.
    Kan du inte jobba så ska du inte leva.
    Jag tänker då fan inte betala för er mat...

Måste ja skriva ett lol för att folk inte ska fatta att ja e seriös nu?

LOOOOOL
    Det där med utrensningar låter snarare som en stalinistisk idé.

Reg.datum
    May 2004

Standard

det är inte du eller jag som bestämmer vart pengarna ska gå älskling.
    Det är staten. Vi lever i en demokrati.
    Att säga att någon tar dina pengar för att vi lever i Sverige är ju bara lite...
    Bananas.

Jag tror dina åsikter kommer mer till sin rätt om du håller en gatusten vid nästa G8 möte... Bara ett tips

Jo men så är det ju, du ser bara hur det ser ut i den här tråden: ge mig dina pengar din egoistiska jävel, dela med dig till mig, för det är min rättighet. Jag behöver inte motivera det på nåt som helst sätt, jag behöver inte lyssna på dina åsikter och bry mig om vad du säger, det är ändå bara trams och det fattar ju vem som helst. Arrogans och ignorans förklädd till solidaritet och förstånd. Det är faktiskt ganska sorgligt att vuxna människor inte kan (eller egentligen vill) tänka ett enda steg längre än till sin egen plånbok. Det som de tjänar på är bra, punkt slut.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Det där med rättigheter är intressant... om jag har rättighet till det du producerar, innebär det då att jag äger dig (din arbetskraft)?

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

det är inte du eller jag som bestämmer vart pengarna ska gå älskling.
    Det är staten. Vi lever i en demokrati.
    "Staten" har tydligen rätt att bestämma över oss politiskt och ekonomiskt. Varför inte gå ännu längre? Varför har inte staten rätt att bestämma över oss intellektuellt? Fysiskt? Sexuellt? etc.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Det där med rättigheter är intressant... om jag har rättighet till det du producerar, innebär det då att jag äger dig (din arbetskraft)?
    Det är en intressant diskussion, problemet är att den som hävdar en sådan rättighet inte tänker på det sättet. De ser inte dig, de ser sig själva och tänker "hur kan jag få det bättre?" Det enkla svaret är då att nån annan har massa pengar, och det är ju dåligt. Det vore bättre om jag fick dem pengarna. Man tror inte sina ögon, men det finns liksom inget mer i argumentationen, det tar stopp där. Personen i fråga ser inte att det kan finnas andra aspekter, för tesen är att allt blir som man själv vill att det ska vara. Tycker man att det är en rättighet att leva på andra så är det så, den som hävdar nåt annat behöver man inte bry sig om. Det är svårt att förklara för att det är så skruvat, men det är helt enkelt en otrolig brist på vidsynthet som ligger bakom. Perspektivet är helt låst för de där människorna, de förmår inte tänka längre. Det är fruktansvärt tragiskt, men så är det.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Det märkliga är väl att Oskar orkar debattera med vissa människor på det här forumet när det är solklart att de inte tar till sig någonting. Inte undra på att han tappar tålamodet till slut. Jag la ned mina försök innan jag blev galen.

Sedan kan man tycka att det är frustrerande att argumentera mot Oskar så det gör man inte. Det enda som "funkar" är att driva honom till vansinne ...
    Jag blir mest uppgiven faktiskt, det säger något ganska viktigt om mänskligheten att dessa personer beter sig som de gör. Jag tror att människan i någon mån har upphävt evolutionen, det finns inget naturligt urval längre, det är inte de starkaste och bästa som "segrar" på samma sätt som i djurriket. Därmed har den intellektuella utvecklingen avstannat, och somliga står på en nivå som närmast kan klassas vid ett barns. De kan identifiera en sten och tänka "sten", men sen är det stopp. Den förblir en sten, någon vidare tolkning är omöjlig för dem att göra. Att då försöka diskutera sådana abstrakta saker som rättigheter och moral är dödfött, de fattar helt enkelt inte. Jag har in i det sista velat tro att de inte vill förstå, att de trots allt har potentialen men bara vägrar utmana sig själva för att de vet att de saknar argument, men jag tror det är dags att ge upp den förhoppningen. Det har gått för lång tid och de har fått för många chanser. Den av dem som vid det här laget inte ens i hemlighet kan erkänna för sig själva att de inte vet vad de pratar om är förlorade fall. Det går inte att nå dem på något annat sätt än som man pratar med en hund eller en katt, eller ett spädbarn.

Reg.datum
    May 2004

Standard

"Staten" har tydligen rätt att bestämma över oss politiskt och ekonomiskt. Varför inte gå ännu längre? Varför har inte staten rätt att bestämma över oss intellektuellt? Fysiskt? Sexuellt? etc.
    Funkar de inte så i Kina? Max 1 barn..

Jag tycker inte vi har de så himla dåligt.
    Pengarna kommer ju tillbaka typ som kärlek eller oralsex.
    Fast de är nog mer bara kommer...

Hade Sverige blivit en diktatur så hade jag utan tvekan flytt.

Men shit vi har de så bra att de är ju helt galet.

Och de har med parasiterna. Lite fakta.
    En arbetslös som inte är med i à-kassa eller fack plockar ut hela: 4400.

En arbetslös som är med i fack plockar ut: 8200

efter 300 dagar är man nere på 6400.

Hur man ska klara av att leva på de pengarna är för mig en gåta.
    Jag känner inte de människorna som Oskar pratar om. Parasiterna.
    Jag känner sjuka människor både förtidspensionärer och skadade som aldrig mer kan jobba. Jag känner människor som lider av psykisk sjukdom... Deppresiva osv. Men de här parasiterna som bara vill plocka ut feta pengar för att sitta hemma... Röka på och spela ps3... Jag känner inte dom.
    ALLA människor jag känner/känt har ALLTID velat ha ett jobb. Jobba...
    Alla arbetslösa jag känner vill inget annat än att ha ett jobb.

Men i Oskars värld så räknas inte det.
    Det är vad du GÖR som räknas. Är du arbetslös = parasit.
    Ibland undrar jag om de inte hade varit kanska så skönt att vara så svart/vit. Slippa tänka och enbart fokusera på martyrskap... I Sverige liksom... Humor ^^

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Det är en intressant diskussion, problemet är att den som hävdar en sådan rättighet inte tänker på det sättet. De ser inte dig, de ser sig själva och tänker "hur kan jag få det bättre?" Det enkla svaret är då att nån annan har massa pengar, och det är ju dåligt. Det vore bättre om jag fick dem pengarna. Man tror inte sina ögon, men det finns liksom inget mer i argumentationen, det tar stopp där. Personen i fråga ser inte att det kan finnas andra aspekter, för tesen är att allt blir som man själv vill att det ska vara. Tycker man att det är en rättighet att leva på andra så är det så, den som hävdar nåt annat behöver man inte bry sig om. Det är svårt att förklara för att det är så skruvat, men det är helt enkelt en otrolig brist på vidsynthet som ligger bakom. Perspektivet är helt låst för de där människorna, de förmår inte tänka längre. Det är fruktansvärt tragiskt, men så är det.
    Jag tycker att det är givande att visualisera varor och tjänster istället för pengar, som ju ändå är ganska abstrakt. Ekonomiska transaktioner är ett uttryck för vanlig byteshandel.
    Om jag tänker på fångad fisk, blåbär och snickrade sängar så är det lättare att få lite perspektiv. Lika lite som en bokhylla uppstår ur tomma intet uppstår pengar av sig själv...

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg

Ha ha, rolig beskrivning, för det ligger något i den, även om den kan tolkas som nedlåtande ...
    Alltså, jag har inget emot hundra och katter.
    Inte jag heller, de är jättemysiga, men det är inte så givande att försöka få dem att tänka abstrakt.

Jag tycker att det är givande att visualisera varor och tjänster istället för pengar, som ju ändå är ganska abstrakt. Ekonomiska transaktioner är ett uttryck för vanlig byteshandel.
    Om jag tänker på fångad fisk, blåbär och snickrade sängar så är det lättare att få lite perspektiv. Lika lite som en bokhylla uppstår ur tomma intet uppstår pengar av sig själv...
    Precis, det är nyttigt. Det är också egentligen en självklarhet, men det är väldigt många som inte förstår kopplingen mellan pengar och arbete. De ser arbete som ett sätt att få pengar, inte att generera pengar. På engelska heter det "make" money, vilket är betydligt mer rättvisande.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Funkar de inte så i Kina? Max 1 barn..

Jag tycker inte vi har de så himla dåligt.
    Pengarna kommer ju tillbaka typ som kärlek eller oralsex.
    Fast de är nog mer bara kommer...

Hade Sverige blivit en diktatur så hade jag utan tvekan flytt.

Men shit vi har de så bra att de är ju helt galet.

Och de har med parasiterna. Lite fakta.
    En arbetslös som inte är med i à-kassa eller fack plockar ut hela: 4400.

En arbetslös som är med i fack plockar ut: 8200

efter 300 dagar är man nere på 6400.

Hur man ska klara av att leva på de pengarna är för mig en gåta.
    Jag känner inte de människorna som Oskar pratar om. Parasiterna.
    Jag känner sjuka människor både förtidspensionärer och skadade som aldrig mer kan jobba. Jag känner människor som lider av psykisk sjukdom... Deppresiva osv. Men de här parasiterna som bara vill plocka ut feta pengar för att sitta hemma... Röka på och spela ps3... Jag känner inte dom.
    ALLA människor jag känner/känt har ALLTID velat ha ett jobb. Jobba...
    Alla arbetslösa jag känner vill inget annat än att ha ett jobb.

Men i Oskars värld så räknas inte det.
    Det är vad du GÖR som räknas. Är du arbetslös = parasit.
    Ibland undrar jag om de inte hade varit kanska så skönt att vara så svart/vit. Slippa tänka och enbart fokusera på martyrskap... I Sverige liksom... Humor ^^
    Länkar till två inlägg (med källor) som jag skrev tidigare om försörjningsstöd och sjukersättning. Om man inte når upp till socialbidragsnormen, via a-kassan, så har man rätt till mellanskillnaden via försörjningsstödet. Ville bara inflika detta.

http://forumet.kent.nu/showpost.php?...&postcount=857
    http://forumet.kent.nu/showpost.php?...&postcount=859

I övrigt så håller jag med dig om att den individuella friheten är väldigt stor i Sverige jämfört med andra länder (som Kina), men det betyder ju inte att det inte finns övriga aspekter att ifrågasätta vad gäller individens självbestämmanderätt i samhället.

Sidan 386 av 782 FörstaFörsta ... 286336376377378379380381382383384385386387388389390391392393394395396436486 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •