Ämne: Politik

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    . .
    Det är roligt det där, att först säga att man håller med och att jag hade helt rätt i den frågan, och sen tycka att jag i alla andra frågor har felt fel och är ute och cyklar. Det är ju som du säger exakt samma premisser, exakt samma resonemang, applicerade på verkligheten på exakt samma sätt. Snacka om relativism, och igen, oviljan att då diskutera principen som ligger bakom! Är den bara skit så är den det alltid, funkar den ibland så funkar den alltid. Ytterligare bevis för att somliga inte kan tänka längre än näsan räcker.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

tror ni blir så provocerad av oskar för att han äger er så hårt i den här tråden

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Det är roligt det där, att först säga att man håller med och att jag hade helt rätt i den frågan, och sen tycka att jag i alla andra frågor har felt fel och är ute och cyklar. Det är ju som du säger exakt samma premisser, exakt samma resonemang, applicerade på verkligheten på exakt samma sätt. Snacka om relativism, och igen, oviljan att då diskutera principen som ligger bakom! Är den bara skit så är den det alltid, funkar den ibland så funkar den alltid. Ytterligare bevis för att somliga inte kan tänka längre än näsan räcker.
    Vad är det med dina argument om piratkopiering som bygger på objektivismen och inte lika gärna skulle kunna motiveras utan den, enligt tindras eller mitt angreppssätt? Jag tror att Jocke, jag och andra har uppskattat hur du har smulat sönder motståndarnas argument - inte för att de var ickeobjektivistiska utan för att de var korkade.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Vad är det med dina argument om piratkopiering som bygger på objektivismen och inte lika gärna skulle kunna motiveras utan den, enligt tindras eller mitt angreppssätt? Jag tror att Jocke, jag och andra har uppskattat hur du har smulat sönder motståndarnas argument - inte för att de var ickeobjektivistiska utan för att de var korkade.
    För att det är skillnad på argument och åsikt. Det finns säkert många som sympatiserar med mina åsikter i den frågan, utan att begripa den mer grundläggande argumentationen. Jag är alltid konsekvent, jag argumenterar alltid utifrån samma etik, men om man inte förmår tänka så långt ser man det bara som att min åsikt är att jag inte vill betala skatt för att det är dåligt för mig att betala skatt, och så försöker man övertyga mig om motsatsen när det inte har med mina argument att göra. Motståndet mot skatt är bara en slutsats, exakt samma slutsats som jag drar i piratfallet, från min egen etik. Jag plockar inte russinen ur kakan, och den som förstår min argumentation förstår också att man inte kan hålla med mig i ett fall men inte i ett annat.

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

För att det är skillnad på argument och åsikt. Det finns säkert många som sympatiserar med mina åsikter i den frågan, utan att begripa den mer grundläggande argumentationen. Jag är alltid konsekvent, jag argumenterar alltid utifrån samma etik, men om man inte förmår tänka så långt ser man det bara som att min åsikt är att jag inte vill betala skatt för att det är dåligt för mig att betala skatt, och så försöker man övertyga mig om motsatsen när det inte har med mina argument att göra. Motståndet mot skatt är bara en slutsats, exakt samma slutsats som jag drar i piratfallet, från min egen etik. Jag plockar inte russinen ur kakan, och den som förstår min argumentation förstår också att man inte kan hålla med mig i ett fall men inte i ett annat.
    Exakt. Jag anser att Oskar argumenterar utifrån en liberal utgångspunkt i samtliga fall och han är nästan extremt stingent.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Exakt. Jag anser att Oskar argumenterar utifrån en liberal utgångspunkt i samtliga fall och han är nästan extremt stingent.
    Tack, jag försöker.

En liten kommentar angående det töntiga försöket till diss, den att Oskar skulle vara "så lång från kent som man bara kan", har ni helt missat vilken forumare som ideligen faktiskt får beröm för sina argument av Joakim Berg, frontfigur i just kent? Haha, tror t.o.m. att det gick så långt att samma Joakim bjöd in honom på date som tack för en utomordentlig argumentation. Det roliga är att Oskar argumenterade utifrån exakt samma filosofiska premisser då som nu. Så gör er själva en tjänst och lägg ner det där patetiska (och felaktiga) försöket till något slags motargument, med "kent" som moralisk profet.
    Natti.
    Oskar skrev bra i pirattråden, där höll jag med honom, men håller inte med honom i denna tråd. Jo, jag vet att han har fått beröm av Joakim Berg, det är ingen nyhet för mig eftersom jag följer kent forumet regelbundet. Jag syftade på att kent är motståndare till mobbing, (samarbetet med friends).

Var det du som motsatte dig vårt medlemsskap i EU med argumentet att Sverige inte ska tvingas ge bidrag till övriga EU-länder (exempelvis Grekland) i kris?
    Jag röstade nej till EU. Men inte på grund av att Sverige ger bidrag till andra länder i kris. Det var helt andra saker som fick mig att rösta nej faktiskt.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av LadyVelvet Visa inlägg
    Oskar skrev bra i pirattråden, där höll jag med honom, men håller inte med honom i denna tråd.
    Vad var det du höll med om där men inte här?

Vad var det du höll med om där men inte här?
    Du vill ta bort skatter. Du vill inte bli tvingad att betala skatter. Jag har ju sagt tidigare att det är ju frivilligt att betala skatt, men man får ta konsekvenserna.
    Ska man ha musik får man köpa den, inte ladda ner illegalt. Ska man köpa en bok eller ett konstverk, så får man betala för det, inte ladda ner illegalt. Gör man det får man ta konsekvenserna. Man är kriminell. Alla i ett samhälle måste betala skatt, alla bidrar efter sin egen förmåga, det är inte kriminellt för kungen att ta emot apanage, det är inte kriminellt att ta emot barnbidrag och så vidare. Men det är klart att vissa tycker det.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Du vill ta bort skatter. Du vill inte bli tvingad att betala skatter. Jag har ju sagt tidigare att det är ju frivilligt att betala skatt, men man får ta konsekvenserna.
    Ska man ha musik får man köpa den, inte ladda ner illegalt. Ska man köpa en bok eller ett konstverk, så får man betala för det, inte ladda ner illegalt. Gör man det får man ta konsekvenserna. Man är kriminell. Alla i ett samhälle måste betala skatt, alla bidrar efter sin egen förmåga, det är inte kriminellt för kungen att ta emot apanage, det är inte kriminellt att ta emot barnbidrag och så vidare. Men det är klart att vissa tycker det.
    Tyvärr var ju mitt argument aldrig att det är olagligt att ladda ned musik, argumentet var moraliskt och gick ut på att det är fel oavsett vad lagen säger. Och här är vi igen inne på en väldigt konstig princip, nämligen att det lagen säger alltid är det som är rätt, vilket du själv har tagit avstånd ifrån, så hur ska du egentligen ha det?

Tyvärr var ju mitt argument aldrig att det är olagligt att ladda ned musik, argumentet var moraliskt och gick ut på att det är fel oavsett vad lagen säger. Och här är vi igen inne på en väldigt konstig princip, nämligen att det lagen säger alltid är det som är rätt, vilket du själv har tagit avstånd ifrån, så hur ska du egentligen ha det?
    Vad jag minns så tyckte du att man inte skulle stjäla andras verk?

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Vad jag minns så tyckte du att man inte skulle stjäla andras verk?
    Det är korrekt, men tror du jag skulle tycka det var okej om inte lagboken definierade det som stöld?

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Jag röstade nej till EU. Men inte på grund av att Sverige ger bidrag till andra länder i kris. Det var helt andra saker som fick mig att rösta nej faktiskt.
    Men det är en aspekt av medlemsskapet som du inte stödjer?

Eftersom du är så insatt i grekisk politik så kan du besvara den frågan, hur det ska gå till. Man får begära pengar från EU kanske, för Sverige kan ge pengar till andra länder istället för sina egna medborgare i nöd.
    Jag har fullt upp med att klara mitt liv så jag struntar egentligen hur de har de i Grekland, men jag tycker hela idén med EU är sjuk. Det finns problem i Sverige också och det sopas hela tiden under mattan. Jag förstår inte heller varför Sverige ska bidra med så mycket pengar till EU. Jag tycker inte att nedskärningar ska genomdrivas någonstans. Men det är klart, EU har ju hur mycket pengar som helst, eller? Där kan man pytsa ut till höger och vänster.
    Nej, jag skiter inte i andra, men ibland måste man avskärma sig från politik och elände ute i världen. /.../ Sedan tycker jag inte om EU, där handlar allt bara om pengar och Sverige är bland de länder som alltid betalar mest i EU-avgift. Varför ska det alltid vara så? Det är våra skattemedel som går till EU, pengar som vi alla bidragit till. Det är tvång att vara med i EU, jag kan inte gå ur EU, såvida jag inte flyttar utanför EU gränserna.
    Som sagt, jag är ingen politiker. Men jag gillar inte EU. Att EU ska lösa alla problem alla länder har. Där har du tvång. Tvångsanslutning. Vi som röstade nej till EU, vi TVINGAS vara med. Men det är bara att gilla läget.
    Men du vet allt om Greklands ekonomi? Jag skrev även om EU, vilket du ignorerar helt. Där kan vi kalla tvång, vi som inte vill vara med i EU, vad ska vi göra?
    Jag är ingen politiker som sagt, jag har inte lösningen på Greklands ekonomi och politik. Jag skrev att EU kommer att hjälpa till där, jag är emot EU men måste ju rätta mig efter vad majoriteten tycker. Men EU är tvång.
    Jag är inte så intresserad av vad som händer utanför Sverige och jag måste ju dela med mig pengar till Grekland genom EU. Jag får acceptera det, även om jag är emot EU.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Vad tycker du om alliansens förslag om skatteavdrag för gåvor till välgörande ändamål, LadyVelvet?

Sidan 396 av 782 FörstaFörsta ... 296346386387388389390391392393394395396397398399400401402403404405406446496 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •