Ämne: Politik

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Så är det säkert, det enda jag vill är att den ska vara privat och frivillig. Jag har inget som helst emot privata försäkringar där alla som är med är det av egen fri vilja och delar på sina egna pengar. Men du hör ju vad LadyVelvet säger: det är vrickat att jag ska få något tillbaka i utbyte mot mina pengar, hur kan jag tro nåt så galet?!
    Jag tror att vi alla tjänar på det solidariska samhället. Om det är rätt går dock att diskutera.

Citat Ursprungligen postat av sundance_danne Visa inlägg
    Människor är djur!
    Som behandlar andra människor som djur.
    När ska vi sluta upp med det och vara mänskliga mot varandra?
    Vad innebär det att vara "mänsklig mot andra"?
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    A-kassa är inte till för de arbetslösa, det är till för arbetarna. Eller vad säger ni?
    För att få A-kassa måste du ha arbetat.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag tror att vi alla tjänar på det solidariska samhället. Om det är rätt går dock att diskutera.
    Men vad är detta "solidaritet"? I LadyVelvets tappning går det ju ut på att alla som har pengar ska låta henne gräva ur sina plånböcker utan att säga nånting, utan att kräva nånting tillbaka, bara ge utan att få. Det är ju jättebra och bekvämt för LadyVelvet, men hur kan man ens fantisera om att kalla det ett "allmänmänskligt" perspektiv? Det är ju ren och skär egoism: MIN rätt ta från DIG för att jag behöver det, och din skyldighet att hålla käften. Hur är det solidaritet?

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av LadyVelvet Visa inlägg
    För att få A-kassa måste du ha arbetat.
    Inte längre än ett år?
    Vad är det du vill ha sagt med det, att de har betalat in de pengarna under den tiden de jobbat?
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Men du hör ju vad LadyVelvet säger: det är vrickat att jag ska få något tillbaka i utbyte mot mina pengar, hur kan jag tro nåt så galet?!
    Vad är det du ska ha tillbaka?

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Inte längre än ett år?
    Vad är det du vill ha sagt med det, att de har betalat in de pengarna under den tiden de jobbat?
    Det är en ursäkt, ungefär som att säga att eftersom jag bjöd dig på fika en gång för längesen ska du för all framtid bjuda mig på middag. Jag har ju gett dig pengar, så nu är det din tur att ge tillbaka!

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Men vad är detta "solidaritet"? I LadyVelvets tappning går det ju ut på att alla som har pengar ska låta henne gräva ur sina plånböcker utan att säga nånting, utan att kräva nånting tillbaka, bara ge utan att få. Det är ju jättebra och bekvämt för LadyVelvet, men hur kan man ens fantisera om att kalla det ett "allmänmänskligt" perspektiv? Det är ju ren och skär egoism: MIN rätt ta från DIG för att jag behöver det, och din skyldighet att hålla käften. Hur är det solidaritet?
    Du slipper bli knivhuggen av en fattig stackare i alla fall.
    Stora klyftor skapar stora problem.

Inte längre än ett år?
    För en arbetslös person kan det vara svårt att få ett jobb överhuvudtaget i dagens Sverige. Att få ett års jobb kan vara ännu svårare. Jag påpekade att det är en av reglerna som gäller för att få A-kassa.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av LadyVelvet Visa inlägg
    Vad är det du ska ha tillbaka?
    Du har verkligen inte fattat det än? Jag försöker igen då.

Vill du ha mina pengar kan du göra två saker:

1. Vara en trevlig och snäll människa som bemöter mig med respekt. Om du gör det och sedan hamnar i en knipa och behöver hjälp kan jag mycket väl tänka mig att ställa upp, som tack för att du har varit trevlig mot mig.

2. Erbjuda mig en rent ekonomisk motinsats, ett utbyte. Jag ger dig en stol och får tillbaka en matta, typ.

Vad du inte kan göra är att 3. spotta på mig, kalla mig en iskall och hemsk människa och kräva rätten att få gräva fritt ur min plånbok.

Nu tycker du trots detta att 1 och 2 är helt befängda alternativ och att 3 är det enda rimliga sättet att förhålla dig till mig. Och så kallar du det solidaritet och medmänsklighet. Ser du inte att det är något ruttet med det tankesättet?

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Ja, det är ju maffiaargumentet: betala, annars får du en kniv i ryggen. Det är en fin princip, att det är så man ska behandla andra människor. Speciellt när man kallar det solidaritet och medmänsklighet.

Exakt. Du har fattat, svantee.

Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Vad innebär det att vara "mänsklig mot andra"?
    Att behandla människor med mer värdighet än hur man behandlar djur kanske?
    Jag vet då inte, det är min vaga definition. Har du någon egen?
    Stäng din dörr, vi har någonting att reda ut.

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Ja, det är ju maffiaargumentet: betala, annars får du en kniv i ryggen. Det är en fin princip, att det är så man ska behandla andra människor. Speciellt när man kallar det solidaritet och medmänsklighet.
    Det är på det viset vi fungerar när det krisar. Vår moral är låg och vi gör allt för att överleva.

Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Problemet är inte klyftorna, problemet är hur dåligt de sämst ställda har det.
    Det är en jävligt stor klyfta mellan mig och Bill Gates, gör det mig till en brottsling? Njae, tror inte det va?
    Stäng din dörr, vi har någonting att reda ut.

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Att behandla människor med mer värdighet än hur man behandlar djur kanske?
    Gör vi inte redan det?

Problemet är inte klyftorna, proble met är hur dåligt de sämst ställda har det.
    Det är en jävligt stor klyfta mellan mig och Bill Gates, gör det mig till en brottsling? Njae, tror inte det va?
    Om de fattiga vet att en minoritet har det väldigt gott ställt, växer hatet och de utför kriminella handlingar.

Sidan 403 av 782 FörstaFörsta ... 303353393394395396397398399400401402403404405406407408409410411412413453503 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •