Ämne: Politik

Medlem
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Det finns alltså folk här inne som skriver så smarta saker som att om vi skulle kunna få fler turister om vi bygger moskéer? Det finns i andra länder också, varför skulle det vara speciellt i Sverige?

F.Ö är jag emot att man uppmuntrar o bygger religiösa byggnader åt en religion som islam, med dess (i många fall) kränkande kvinnosyn och radikala åsikter. Det fanns en moské i STHLM-trakten som sålde band där man ansåg att judar var svin och att man skulle föra en väpnad kamp mot judar. ALltså spred den massa politiskt dravel som inte hör hemma i en religiös byggnad.
    ND 2010!

Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kent_91 Visa inlägg
    Du missuppfattade nog mig en aning. Jag tycker att folk ska få tro vad de vill och få gå till kyrkan osv. Men en spridning av religioner och uppförandet av nya religiösa byggnader är överflöd. Dels är det något som inskränker på det moderna samhället.
    Jamen om jag är muslim, och övertygar mina vänner att konvertera till islam, sprider jag inte denna religion då?

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

För FN är ett samarbete som värnar om omvärlden, till skillnad från ex. Englands imperium på den Indiska halvön.

Läs vad jag skriver... jag skrev att det är lika illa om de är muslimska som kristna. Poängen är att det finns bra strömningar och mindre bra strömningar. Folkströmningar med starkt religiösa människor tillhör kategorin mindre bra. Oavsett om de är muslimska, kristna eller judiska etc.
    wtf läs din definition om imperialism, den säger inget om att det inte kan värna om omvärlden.

Varför?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Det är ingen spridning. Det är spridning genom strömningar jag talar om. Trodde du förstått det vid det här laget. Alltså när t.ex. muslimer flyttar till Sverige och kräver att det ska byggas moskéer hit och dit.
    De behöver ju inte kräva nått om Saudiarabien finasierar moskén, hur ska man göra för att du ska bli nöjd?
    Sláinte Mhath!

Medlem
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Det kallas om att assimilering till det nya land man så "tvunget" måste flytta till. Att respektera det sekulariserade vi har i detta ståtliga land och då också följa detta. Som Kent_91 skriver (väl?) så vill de flesta svenskar inte ha någon religiös spridning och inblandning i samhället, det kan man hålla på med i hemmet. Visst, jag har inget emot om judar eller muslimer använder någon lokal till det men att vissa ska kräva att få smälla upp en moské med minareter och böneutrop mitt i en stad anser jag vara förkastligt och det vet jag att många som hade blivit drabbade också.
    ND 2010!

Medlem
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    De behöver ju inte kräva nått om Saudiarabien finasierar moskén, hur ska man göra för att du ska bli nöjd?
    Det är inte bra om Saudiarabien finansierar en moské. Detta helt enkelt p.g.a. att det är ett land som sätter sitt folk i förtryck. Läste en artikel från just detta land där en 13-årig tjej hade dömts till 130 piskrapp. Orsak? Jo hon hade haft en nyare kameramobil i skolan, bara liggandes i fickan som vi svenskar men det kunde man ju såklart inte acceptera.
    Visste ni att vissa radikala muslimer i Rinkeby vill inskaffa Sharialagar i staden?
    ND 2010!

Medlem
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Det är kanske mer signifikant för just Islam, det du beskriver. Dock hittar man snarlika drag hos exempelvis Evangeliska kyrkan.
    Går inte att jämföra en ganska liten religiös sekt med en stor religion, även om långt ifrån ALLA muslimer är så radikala.
    ND 2010!

Medlem
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Det har jag i och för sig inte skrivit. Men jag kan hålla med dig, absolut. Men jag skulle bli lika illa till mods om man tvunget skulle bygga en ny kyrka istället för att nyttja någon av Sveriges flera tusen kyrkor. Jag menar inte att man ska riva det som redan har byggts, för det är en del av vår historia och kulturarv, men att fortsätta med uppförandet av religiösa byggnader är absurt enligt mig.
    Förvisso men jag ser hellre att OM vi nu ska smälla upp en ny religiös byggnad så bygger man en kyrka då kristendomen (protestantismen) är statsreligion i Sverige. Vi lever till stor del på en kristna etiken och moralen fortfarande, naturligtvis inte helt men den ligger ändå till en väldigt stor grund till vårt moderna samhälle.
    ND 2010!

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

Jag vet inte om en viss person har tänkt på att varje gång han lämnar Sverige så är de han som är den äckliga blatten.

Jag ser mig INTE som svensk. Jag ser mig som MÄNNISKA.
    And thats all folks...

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

För fan, skärp dig nu, och sluta spela dum.

FN är inte en nation eller en stat som vill bygga ett imperium som omfattar områden av främmande folkslag.
    Vi verkar komma in på ett sidospår, men du misslyckas helt med att förklara varför imperialism i grunden alltid måste vara något dåligt. Sen att definitionen av imperialism är din förklaring varför kulturimperialism är dåligt är helt irrelevant, kultur och stater är helt olika saker.

En sträva att sprida kultur i samhällen där du har en fri vilja kan jag inte se som något självklart negativt bara för att man kallar det "imperialism".

Är det ondskefull fruktimperialism att spanska apelsiner och brasiliansk passionsfrukt skickas till Sverige?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av VågaVaraRädd Visa inlägg
    Förvisso men jag ser hellre att OM vi nu ska smälla upp en ny religiös byggnad så bygger man en kyrka då kristendomen (protestantismen) är statsreligion i Sverige. Vi lever till stor del på en kristna etiken och moralen fortfarande, naturligtvis inte helt men den ligger ändå till en väldigt stor grund till vårt moderna samhälle.
    Jag tycker det är ganska hemskt med statsreligion, det om något ska utplånas, sedan så finns det ingen kristen moral.
    Sláinte Mhath!

Medlem
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Vi verkar komma in på ett sidospår, men du misslyckas helt med att förklara varför imperialism i grunden alltid måste vara något dåligt. Sen att definitionen av imperialism är din förklaring varför kulturimperialism är dåligt är helt irrelevant, kultur och stater är helt olika saker.

En sträva att sprida kultur i samhällen där du har en fri vilja kan jag inte se som något självklart negativt bara för att man kallar det "imperialism".

Är det ondskefull fruktimperialism att spanska apelsiner och brasiliansk passionsfrukt skickas till Sverige?
    Imperialismen hade fortfarande behövts i Afrika kan jag tycka. Ett folk som uppenbarligen inte var beredda på att kunna klara sig själva.
    ND 2010!

Medlem
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Jag tycker det är ganska hemskt med statsreligion, det om något ska utplånas, sedan så finns det ingen kristen moral.
    Är du allmänt korkad om jag får fråga? Du menar att det inte finns någon kristen moral? Så du menar att budorden bara var skräp? HErregud alltså, vad händer med dagens folk.
    ND 2010!

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

Det har jag i och för sig inte skrivit. Men jag kan hålla med dig, absolut. Men jag skulle bli lika illa till mods om man tvunget skulle bygga en ny kyrka istället för att nyttja någon av Sveriges flera tusen kyrkor. Jag menar inte att man ska riva det som redan har byggts, för det är en del av vår historia och kulturarv, men att fortsätta med uppförandet av religiösa byggnader är absurt enligt mig.
    Jag hållet med Kent. Vi borde hålla fast vid våra fina traditioner. Dansa runt midsommarståndet. Dricka mjöd och hylla tor. De är finfina anor vi har här i Sverige. Right. Vi är nog ett av de mest hedniska folkslagen... Ever.

Tack och lov för att utvecklingen går framåt och tack och lov att alla människor får tro på vad de vill trots att de tvingas bo i ett annat land.

Medlem
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av tigertindra Visa inlägg
    Jag hållet med Kent. Vi borde hålla fast vid våra fina traditioner. Dansa runt midsommarståndet. Dricka mjöd och hylla tor. De är finfina anor vi har här i Sverige. Right. Vi är nog ett av de mest hedniska folkslagen... Ever.

Tack och lov för att utvecklingen går framåt och tack och lov att alla människor får tro på vad de vill trots att de tvingas bo i ett annat land.
    Alltså svara på min senaste fråga, gärna första meningen för jag blev, efter denna post, ännu mer övertygad. Du ska dra upp gamla anor för många hundra år sen? Och dåliga sådana? Du förstår inte att det var under en tid där alla länder var inne på en liknande, typ krigande, inställning? Sen att vissa lever kvar där än ( mellanöstern) är en annan sak
    ND 2010!

Sidan 417 av 782 FörstaFörsta ... 317367407408409410411412413414415416417418419420421422423424425426427467517 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •