Ämne: Politik

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Nej men du är inte mindre fri för det.
    är jag inte?
    vi tar 30%, 40%, 50% av din lön, säger att du får gratis sjukvård, gratis skola, gratis kollektivtrafik, gratis mat. dessutom vinner alla på att du varit så produktiv och duktig! var nöjd nu.
    inte frihet för mig.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jånna Påp Visa inlägg
    att det finns människor som inte kan se skillnad på vad som är fel och rätt gör det ju inte rätt att att hindra människor från att fritt utnyttja sin egen kompetens.
    frågan är väl isåfall vad man väljer att göra åt såna människor. ska man låta andra människors dumhet vinna?
    Vad är det för skillnad på det och att låta starka människor utnyttja sin kompetens att sno åt sig alla sina egendomar by force?

Du förespråkar survival of the fittest.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

är jag inte?
    vi tar 30%, 40%, 50% av din lön, säger att du får gratis sjukvård, gratis skola, gratis kollektivtrafik, gratis mat. dessutom vinner alla på att du varit så produktiv och duktig! var nöjd nu.
    inte frihet för mig.
    Vad är frihet för dig?
    Sláinte Mhath!

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    med tanke på hur mycket valuta vi får för våra skattepengar är det inte att betrakta som stöld. gratis skola och framför allt gratis universitets och högskolestudier. alla med låginkomsttagande föräldrar skulle stängas ute från högre utbildning och tvingas till lågstatusjobb och inte ha råd att ge sina barn högre utbildning vilket skulle cementera in det klassamhälle som vi måste kämpa mot.
    Samma gamla vanliga dravel. "Alla tjänar på det!" "Det är bra med skatt" etc. Om det är bra och alla tjänar på det, varför inte låta var och en själv avgöra huruvida han eller hon vill bidra till andras levene?

bara de rika skulle ha råd att få vård och man skulle tvingas betala för vartenda litet plåster.
    "Varenda plåster" kostar pengar redan idag. Antingen betalar du själv eller någon annan. Alternativt så förslavar vi de som jobbar inom vården samt de som jobbar med att tillverka läkemedel, plåster etc.

dessutom skulle vi har miljontals hemlösa i landet eftersom i den här finanskrisens spår skulle det inte finnas någon som helst inkomstförsäkran för de som förlorar jobbet. tänk på alla arbetslösa som skulle drivas ut på gatan, barnfamiljer som tvingas leva i misär bara för att det finns egoistiska människor som bara ska ha och ha och ha och inte kan dela med sig till de mindre bemedlade och vara solidariska och betala den skatt som ger oss allt det jag räknat upp exempel på och ännu mer saker som jag inte tagit upp. skatten ger så oerhört mycket tillbaka, stöld hade det varit om man inte fått någon valuta för pengarna men skatten vi betalar är långt ifrån en rip-off. tänk ett varv till så förstår ni varför det behövs skatter.
    Bullshit! Varför skulle det inte finnas inkomstförsäkringar, arbetslöshetsförsäkringar, sjukförsäkringar etc i ett samhälle som bygger på frivillighet?

verkar för övrigt som att det behövs mer röda motkrafter här innen. jag gillar inte att ställa mig på sossarnas sida men de är åtminstone solidariska och bryr sig om att alla ska ha det bra. alla vi som faktiskt har medmänskliga åsikter och är solidariska måste försöka stötta varandra. jag hoppas att alla här med det röda hjärtat till vänster är med mig och kan hjälpa mig övertyga alla skattehatare om varför vi behöver vara solidariska mot varandra...
    Som jag förstår det så tycker du att den sociala tryggheten idag är snudd på för liten, eller hur? Dessutom tycker du att skatter "för den vanliga människan" ofta är för höga, eller hur?

Hur får du ihop ekvationen? Vilka ska betala för att alla ska ha det bra?

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Just det. Kriminaliteten blir mycket högre, ta USA som ett exempel, hur utbredd kriminaliteten är där.
    När allt fler människor blir fattiga kan de tänka sig att jobba för minimilön, vilket konkurrerar ut de som tidigare haft pengar.
    Och om det är så enkelt och självklart, varför skulle jag då inte frivilligt betala för att ingen ska vara så utfattig så att kriminalitet är det enda alternativet? Låt människor välja själva vad de vill göra med sina liv, sina förmågor och resultatet av deras arbete!

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Är det inte naivt att tro att "såna människor" frivilligt ruttnar bort, bara för frihetens skull?
    Det går inte att intala dem det argumentet, för instinkterna att överleva går före all modern moral.
    jag låter dom hellre härja fritt på gatorna än gör det till något accepterat att tvinga människor att offra sig själva
    se på hur människorna argumenterar i den här tråden, det är FULT att inte offra sig för andra.
    se hur folk har mage att gå på oskar och mrhenko och dom andra. jag blir ledsen och uppgiven.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Vad är det för skillnad på det och att låta starka människor utnyttja sin kompetens att sno åt sig alla sina egendomar by force?

Du förespråkar survival of the fittest.
    hur exakt skulle du vilja att det fungerade då? utan att plocka russinen ur kakan

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Och om det är så enkelt och självklart, varför skulle jag då inte frivilligt betala för att ingen ska vara så utfattig så att kriminalitet är det enda alternativet? Låt människor välja själva vad de vill göra med sina liv, sina förmågor och resultatet av deras arbete!
    Har du levt i ett liberalt samhälle? Min gissning är nej.
    Ja, självklart. Frågan är dock om de själva vill leva i ett ultraliberalt land, när de sett vad det innebär.

jag låter dom hellre härja fritt på gatorna än gör det till något accepterat att tvinga människor att offra sig själva
    se på hur människorna argumenterar i den här tråden, det är FULT att inte offra sig för andra.
    se hur folk har mage att gå på oskar och mrhenko och dom andra. jag blir ledsen och uppgiven.
    Okej. Jag tror inte att det tjänar dig och det är ju en fin inställning.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

hur exakt skulle du vilja att det fungerade då? utan att plocka russinen ur kakan
    Skatter helt enkelt.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Har aldrig sagt att det är fult att inte offra sig. Människor är inte perfekta.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

skatter är ofta så inkonsekvent. med den logiken man jag alltså förespråka hemlösas rätt att gå in i era lägheter och villor och lägga sig och sova, för dom tjänar ju så otroligt mycket på det och ni förlorar ju inte alls särskilt mycket på det. ska vi stifta en sån lag härnäst kanske? vänsterpartiet är säkert på :-)

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Ja, självklart. Frågan är dock om de själva vill leva i ett ultraliberalt land, när de sett vad det innebär.

Okej. Jag tror inte att det tjänar dig och det är ju en fin inställning.
    tjänar mig?

Har aldrig sagt att det är fult att inte offra sig. Människor är inte perfekta.
    menar inte dig heller, menar tigertindra och framför allt ladyvelvet.

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Jag tycker att skola och sjukvård ska vara skattesubventionerat.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Nej. Har du?

Antar att du menar det här som ett svar på om människor inte själva borde få välja?

I så fall, vad är problemet? Alla får välja själva och de flesta kommer ändå välja att organisera sig i ett socialliberalt "kollektiv". Jag lovar dig att varken jag eller övriga liberaler kommer hindra någon från detta. Tro det eller ej, men jag kommer sannolikt själv att delta i någon sådan gemensam trygghetsbildning. Och de som inte vill delta slipper. Helt i enlighet med liberala principer.

Moderator sofia747s avatar
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

skatter är ofta så inkonsekvent. med den logiken man jag alltså förespråka hemlösas rätt att gå in i era lägheter och villor och lägga sig och sova, för dom tjänar ju så otroligt mycket på det och ni förlorar ju inte alls särskilt mycket på det. ska vi stifta en sån lag härnäst kanske? vänsterpartiet är säkert på :-)
    Vänsterpartiet skulle säkert gjort det lite snyggare bara. Lägg på ett par procent på skatten och sen bygger vi lägenheter till alla som är hemlösa så att dom också kan få ha en trea, internet och playboy channel.
    Jag älskar allt hon gör
    Baby jag tror jag är kär
    I taxin, i trappen, i hissen, i hallen, jag faller, jag faller

Fortare och fortare för varje andetag
    "Skölj ner rikligt med absint"

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

tjänar mig?
    Det lät nog konstigt. Jag menar att du inte tjänar på det.

Sidan 413 av 782 FörstaFörsta ... 313363403404405406407408409410411412413414415416417418419420421422423463513 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •