Ämne: Politik

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Fast igen, det är ju principen vi diskuterar här. Är man fri att göra något om man får ta "konsekvensen" att man utsätts för våld och tvång om man gör det? Är man fri att vara homosexuell i Iran om man fängslas för det, är man fri att som kvinna strunta i slöjan i Afghanistan om man fängslas för det, är man fri att slippa betala skatt i Sverige om man fängslas för det? Det är grundfrågan som är den intressanta.
    jag tycker det är en viss skillnad eller rättare sagt en stor skillnad att diskutera rätt och fel kontra verkliga realiteter och kontra ett filosofiskt tänkande.

lady v diskuterade en annan frågas verklighet och det är ju inte i paritet med huruvida man är fri eller inte i iran eller whatever...

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av tigertindra Visa inlägg
    jag tycker det är en viss skillnad eller rättare sagt en stor skillnad att diskutera rätt och fel kontra verkliga realiteter och kontra ett filosofiskt tänkande.

lady v diskuterade en annan frågas verklighet och det är ju inte i paritet med huruvida man är fri eller inte i iran eller whatever...
    Men okej, säg att vi ignorerar principen då, hur motiverar man sig i så fall? Om man säger att man är "fri" att slippa betala skatt i Sverige, varför kan man då inte hävda att man är "fri" att som kvinna i Afghanistan strunta i att ha slöja? Villkoret är ju detsamma: man får ta konsekvenserna av sitt val. Är man verkligen fri då? Varför skulle man vara det i ena fallet men inte andra, när principen är exakt densamma?

Edit: fint förresten att du kan argumentera lite mer sansat utan nedlåtenheter och personangrepp. Cudos.

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Men okej, säg att vi ignorerar principen då, hur motiverar man sig i så fall? Om man säger att man är "fri" att slippa betala skatt i Sverige, varför kan man då inte hävda att man är "fri" att som kvinna i Afghanistan strunta i att ha slöja? Villkoret är ju detsamma: man får ta konsekvenserna av sitt val. Är man verkligen fri då? Varför skulle man vara det i ena fallet men inte andra, när principen är exakt densamma?

Edit: fint förresten att du kan argumentera lite mer sansat utan nedlåtenheter och personangrepp. Cudos.
    alltså jag kände inte att jag diskuterar, jag ville bara förklara hur jag tror rasmus menade utifrån det lady v diskuterat...

(nu är sambo tillbaka med mat så nu ska jag bita ihop och laga mat)

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

alltså jag kände inte att jag diskuterar, jag ville bara förklara hur jag tror rasmus menade utifrån det lady v diskuterat...

(nu är sambo tillbaka med mat så nu ska jag bita ihop och laga mat)
    Det är väl också att diskutera, att reda ut och klargöra ett argument? En viktig del av diskussionen om du frågar mig.

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Se mitt förra svar till dig! Min tolkning visserligen - men strunt i det där om politiskt om du nu vill.
    Okej, jag struntar i att du skrev att frågan inte var politisk.
    Senast redigerat av meneca den 2010-06-03 klockan 12:11.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

han menar nog att lady v har överhuvudtaget inte diskuterat feminism eller orättvisor i iran så det känns aningen b att dra in henne i något hon överhuvudtaget inte har diskuterat...typ så
    Som jag nu förstod honom så baserade han det på att jag (och Oskar) missförstod de ursprungliga inläggen. Principen i sig är han ju tydligen med på.

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Tack tindra för inläggen

Bra meneca, du har förstått vad jag menade! Roligt att du höll med Mr. Henko om Gaza också
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Bra meneca, du har förstått vad jag menade! Roligt att du höll med Mr. Henko om Gaza också
    Jajamensan, Oktober.

Jag får tacka Oktjabrj och tigertindra för att de försvarar mig när jag inte är här. Och det är ju inte att undra på att så få personer vill skriva här i politiktråden. Oskar tror ju att han äger den.

Erfaren medlem Indie-Jenss avatar
    Reg.datum
    May 2009
    samhälle, plats där flera hushåll har sin bostad

Standard

Citat Ursprungligen postat av LadyVelvet Visa inlägg
    Jag får tacka Oktjabrj och tigertindra för att de försvarar mig när jag inte är här. Och det är ju inte att undra på att så få personer vill skriva här i politiktråden. Oskar tror ju att han äger den.
    Han har väl lika stor rätt som alla andra att skriva i tråden och uttrycka sin åsikt. Gillar du det inte, ignorera det.
    Every beat of your drum is wasted
    and every song you sing is a fake
    and every word is a hesitation
    you did it great...

Citat Ursprungligen postat av Indie-Jens Visa inlägg
    Han har väl lika stor rätt som alla andra att skriva i tråden och uttrycka sin åsikt. Gillar du det inte, ignorera det
    Tack för tipset. Men du har nog inte följt med i allt han skrivit om mig. Vendetta mot mig är rätta ordet. Han anser att han kan tvinga mig att svara på frågor annars har jag inget här att göra. Trivsamt? Nej.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Assååå...Backarå! dessa forumares personliga diskussion angående hur de beter er mot varandra i den här tråden har pågått i typ två månader nu. Är det bara jag som inte är det minsta intresserad? skapa en ny tråd istället och sluta förstöra denna.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av LadyVelvet Visa inlägg
    Tack för tipset. Men du har nog inte följt med i allt han skrivit om mig. Vendetta mot mig är rätta ordet. Han anser att han kan tvinga mig att svara på frågor annars har jag inget här att göra. Trivsamt? Nej.
    Tråden handlar väl ändå om att diskutera, inte bara att posta hätska utfall mot ens inbillade fiender och sen vägra följa upp? I fråga om finanskrisen vill jag att du erkänner att du hade fel, tills dess kommer jag tjata och tjata.

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

nu är jag så förbannat trött på alla förbannade själviska egoister. inför revolutionär kommunistisk stat i sverige där alla rika ska skatta 50% och skatterna oavkortat ska gå till en gigantisk offentlig sektor med fri sjukvård till alla och så mycket läkare och resurser att köerna försvinner. dessutom ska kollektivtrafiken vara till 70% statsfinansierad och får aldrig gå mer sällan än var 10 minut, var 5e minut 6-20 på vardagar och därefter var 10e minut i storstäder och mellan större städer. dessutom ska det vara omöjligt att falla igenom det sociala skyddsnätet, alla ska få den hjälp de behöver, att arbeta ska inte vara en förutsättning för att få existera. arbeta ska man göra om man kan men arbetsförmågan ska på intet sätt avgöra ens människovärde, de som arbetar ska hjälpas åt att försörja varandra och de som inte kan arbeta. utöver detta ska staten ha ett fullständigt ansvar gentemot medborgarna och ta hand om de i alla lägen då de inte kan ta hand om sig själva. däremot ska medborgarna inte ha några som helst förpliktelser eller ansvarstaganden gentemot staten mer än att betala sin skatt. stat och myndigheter har ingen rätt att tvinga fram motprestationer från medborgarna men staten ska oavkortat ta fullt ansvar för medborgarna och ta hand om dem. är så förbannat trött på alla politiker som tjafsar och inte har ordentliga åsikter, det krävs en väpnad revolution och ett maktövertagande som gör att alla rika eogister får se på fan att de ska ta sitt ansvar gentemot de svaga och att framförallt staten ska ta allt ansvar
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Erfaren medlem Automatvapens avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    nu är jag så förbannat trött på alla förbannade själviska egoister. inför revolutionär kommunistisk stat i sverige där alla rika ska skatta 50% och skatterna oavkortat ska gå till en gigantisk offentlig sektor med fri sjukvård till alla och så mycket läkare och resurser att köerna försvinner. dessutom ska kollektivtrafiken vara till 70% statsfinansierad och får aldrig gå mer sällan än var 10 minut, var 5e minut 6-20 på vardagar och därefter var 10e minut i storstäder och mellan större städer. dessutom ska det vara omöjligt att falla igenom det sociala skyddsnätet, alla ska få den hjälp de behöver, att arbeta ska inte vara en förutsättning för att få existera. arbeta ska man göra om man kan men arbetsförmågan ska på intet sätt avgöra ens människovärde, de som arbetar ska hjälpas åt att försörja varandra och de som inte kan arbeta. utöver detta ska staten ha ett fullständigt ansvar gentemot medborgarna och ta hand om de i alla lägen då de inte kan ta hand om sig själva. däremot ska medborgarna inte ha några som helst förpliktelser eller ansvarstaganden gentemot staten mer än att betala sin skatt. stat och myndigheter har ingen rätt att tvinga fram motprestationer från medborgarna men staten ska oavkortat ta fullt ansvar för medborgarna och ta hand om dem. är så förbannat trött på alla politiker som tjafsar och inte har ordentliga åsikter, det krävs en väpnad revolution och ett maktövertagande som gör att alla rika eogister får se på fan att de ska ta sitt ansvar gentemot de svaga och att framförallt staten ska ta allt ansvar
    Den dagen då du kan redovisa vart pengarna ska komma ifrån trots våran enorma stadsskuld så står jag på din sida. Men som det är just nu är det bara mundiarré och avundsjuka.
    Jag hänvisar i övrigt till Grekland där politiker lovade det folket ville höra.
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!

Portfolio:http://www.berntsten.se/

Sidan 482 av 782 FörstaFörsta ... 382432472473474475476477478479480481482483484485486487488489490491492532582 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •