Ämne: Politik

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kent_91 Visa inlägg
    Helt rätt. Det behövs klasskillnader. Dom kan kännas orättvisa, men dom behövs. Man kan försöka få dem så små som möjligt. men tar man i för mycket så blir Sverige snart en kommunistisk stat.
    Fast det gäller att inte diskutera "klasskillnader" som om de vore nåt som skapas av politik, så är det inte. Att människor tjänar olika mycket pengar beror på att de utför mer eller mindre värdefulla arbetsuppgifter, det är helt befängt att kräva att om A och B kommer överens om att A får x kronor för att utföra ett arbete åt B så måste C få lika mycket när han utför ett jobb åt D, vilket jobb det än må vara, eller att E ska få lika mycket pengar för att göra ingenting. Vill man "minska klassillnaderna" så måste man i varierande grad förbjuda människor att ingå frivilliga avtal, på individuell och privat nivå. Det är därför det är fel att föra en politik "mot klasskillnader", inte för att sådana är bra för samhället eller nåt liknande.

Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Är det nu som de ska Gaza remsan?
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

Citat Ursprungligen postat av Tralfamadore Visa inlägg
    Har man inget annat att komma med än persongrepp så kanske man ska skita i att skriva i den här tråden. Jag har med spänning väntat på svar på Oskars frågeställningar men börjar inse att jag väntar förgäves. Nu ska jag ut i det fina vädret.
    Jag har svarat på hans frågeställningar. Jag är inte en sådan människa som ältar om allt i åratal. Jag har väntat med spänning på att fler människor vågat delta i politik tråden. Men inte. Men det är ju förståeligt. Man kan inte kräva något av någon, det är tvång. Och tvång ska vi inte ha i någon form enligt vissa.

Att ett helt samhälle håller på att rasa samman på grund av människors bortskämdhet och girighet, det ska vi bara inte diskutera om. Då är man genast en kommunist. Härlig människosyn många har här. Som tur är kan vissa tänka i lite större perspektiv än sin egen situation, och framförallt inte bara tänka på sin egen plånbok. Det har jag gjort men vissa har inte trott på det, men det är inte mitt problem. Jag sover någorlunda bra om nätterna, men jag undrar om de som röstar borgerligt i höst kommer att göra det, om de borgerliga partierna vinner. Förändringarna till det sämre kommer att drabba alla utom de allra rikaste. Men det kanske kommer att ta ett tag innan man kan se konsekvenserna av det. Kom inte och säg sen till era barn att jag visste ingenting, jag trodde det skulle bli bra...

Citat Ursprungligen postat av david_h Visa inlägg
    Ska du snacka om att folk inte har ordentliga åsikter, du som totalt ignorerar att diskutera av den enkla anledningen att du inte klarar av att argumentera? Istället kommer du hit med dina snyft-inlägg där du ska påtala hur orättvist allt är. Skärp dig nu!
    Du har kanske aldrig haft det svårt på något sätt, gå 100 mil i hans eller mina skor så kanske du skulle förstå. Men inte säkert.

Snyft inlägg tycker jag inte att han har skrivit, han har beskrivit sin situation. Men du orkar inte se det. Jag tycker att alla ska få ha rätt att diskutera här, även om inte alla har läst ekonomi på universitet eller högskola. Man ska inte behöva ha läst argumentationsanalys eller filosofi för att delta här. Eller kanske man SKA ha gjort det? För övrigt kan man argumentera på andra forum med likasinnade, där man kanske får mer gehör och intresse från andra.

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av LadyVelvet Visa inlägg
    Du har kanske aldrig haft det svårt på något sätt, gå 100 mil i hans eller mina skor så kanske du skulle förstå. Men inte säkert.

Snyft inlägg tycker jag inte att han har skrivit, han har beskrivit sin situation. Men du orkar inte se det. Jag tycker att alla ska få ha rätt att diskutera här, även om inte alla har läst ekonomi på universitet eller högskola. Man ska inte behöva ha läst argumentationsanalys eller filosofi för att delta här. Eller kanske man SKA ha gjort det? För övrigt kan man argumentera på andra forum med likasinnade, där man kanske får mer gehör och intresse från andra.
    David kan vara i samma situation som du och tns och ändå vara av en annan åsikt. Alla som röstar på moderaterna är knappast rika.

Och varför skulle inte Oskar argumentera på den nivån han kan? Det är fan bra att någon engagerar sig och försöker. Även om jag inte alltid håller med honom och ofta tycker att han har helt åt helvete åt fel så tycker jag att det är bra att han höjer nivån i den här tråden (oftast).
    Mr Orange

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag har svarat på hans frågeställningar. Jag är inte en sådan människa som ältar om allt i åratal. Jag har väntat med spänning på att fler människor vågat delta i politik tråden. Men inte. Men det är ju förståeligt. Man kan inte kräva något av någon, det är tvång. Och tvång ska vi inte ha i någon form enligt vissa.
    Nej, det har du ju faktiskt inte, speciellt inte de senaste: finanskrisen och huruvida det är rättvist eller ej att alla har lika mycket pengar. Du vet mycket väl varför jag "ältar" den första frågan - för att du gjorde bort dig att först hävda nåt du inte hade en aning om och sen avfärda mitt svar som "nyliberala åsikter" (utan att förklara vad som var fel). Jag vill bara att du ska erkänna att du hade fel och be om ursäkt, sen lovar jag att sluta "älta".

Om det är rättvist eller inte att alla har lika mycket pengar borde du väl också ha en åsikt om, eller? Varför är det så svårt att svara på?

Att ett helt samhälle håller på att rasa samman på grund av människors bortskämdhet och girighet, det ska vi bara inte diskutera om. Då är man genast en kommunist. Härlig människosyn många har här. Som tur är kan vissa tänka i lite större perspektiv än sin egen situation, och framförallt inte bara tänka på sin egen plånbok
    Det är ju väldigt lustigt att du hela tiden intygar att du minsan är osjälvisk som röstar vänster och att alla borgare är egoister, men sedan försöker övertyga oss hemskingar om att vi tjänar på att rösta vänster. Ser du den motsägelsen? Du tycker att vi är elaka som roffar åt oss och får det bättre på nån annans bekostnad, men argumentet för att vi istället ska rösta vänster är inte att nån annan ska få det bättre utan att vi ska få det bättre. Ännu bättre än nu när vi stjäl från de svaga alltså. Hur går det ihop egentligen?

Det har jag gjort men vissa har inte trott på det, men det är inte mitt problem. Jag sover någorlunda bra om nätterna, men jag undrar om de som röstar borgerligt i höst kommer att göra det, om de borgerliga partierna vinner. Förändringarna till det sämre kommer att drabba alla utom de allra rikaste. Men det kanske kommer att ta ett tag innan man kan se konsekvenserna av det. Kom inte och säg sen till era barn att jag visste ingenting, jag trodde det skulle bli bra...
    Du ser? Alla utom de rika kommer få det bättre med en vänsterregering. Tror du verkligen på det själv, och som sagt: rimmar inte det ganska illa med det andra argumentet som säger att man ska vara osjälvisk och inte rösta på det som gynnar en själv?

Igen: hans situation. Han vill åstadkomma ett politiskt skifte som gynnar honom, och det tycker du plötsligt är bra, trots att du är mot egoism. Märkligt.
    Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    David kan vara i samma situation som du och tns och ändå vara av en annan åsikt. Alla som röstar på moderaterna är knappast rika.

Och varför skulle inte Oskar argumentera på den nivån han kan? Det är fan bra att någon engagerar sig och försöker. Även om jag inte alltid håller med honom och ofta tycker att han har helt åt helvete åt fel så tycker jag att det är bra att han höjer nivån i den här tråden (oftast).
    Tack så mycket, det värmer!

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2004

Standard

Jag vill inte säga att jag haft det svårt men jag är student och lever på ungefär 8000 varje månad där hälften går till räkningar och kanske ytterligare 1000 kronor (det varierar) går till kurslitteratur. Så jag kan säga så mycket som så att jag vet hur det är att leva knapert.

Jag har inte yttrat ett ord om Tobbe har rätt att skriva här eller inte men jag tycker det är tråkigt att han kommer med samma sorts inlägg hela tiden (som jag knappt orkar läsa på grund av hans ovilja att använda sig av versaler och stycken, men det är en annan sak). Att han sedan systematiskt vägrar svara på kommentarer om hans inlägg gör att i alla fall anser det hela oseriöst och jag tror jag inte är ensam om den åsikten.

Jag diskuterar själv inte aktivt i den här tråden då jag helt enkelt inte är tillräckligt insatt. Är heller ingen hejare på att argumentera, det ska jag villigt erkänna, men jag följer diskussionerna allt för att göra mig mer insatt och kanske på sikt kunna ge mig in i diskussionerna. Jag vet dock tillräckligt mycket om argumentation att Tobbes inlägg knappt tillför någonting. Första gången kanske det gjorde det men inte den sjuttioelfte gången.

Precis!
    "Jag har inte längre något vettigt att säga med min jävla signatur"

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

Ska du snacka om att folk inte har ordentliga åsikter, du som totalt ignorerar att diskutera av den enkla anledningen att du inte klarar av att argumentera? Istället kommer du hit med dina snyft-inlägg där du ska påtala hur orättvist allt är. Skärp dig nu!
    ska tobbe skärpa sig? okej...de var dagens humor

om du har såna problem med tobbes inlägg varför inte istl pma honom eller en moderator?

har inte du som är av en högre intelligent och mer intresant kaliber lärt dig något av mina och oskars inlägg de senaste månaderna?

har du inte läst modereterna varningar att ge fan i person-angrepp?

eller har du helt enkelt inte förstått vad du läser?

eller är du bakis och ber om ursäkt imorgon?

Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005

Standard

Dagens humor eller typ förrförrförra årets sanning.

Reg.datum
    May 2004

Standard

Jag vill inte säga att jag haft det svårt men jag är student och lever på ungefär 8000 varje månad där hälften går till räkningar och kanske ytterligare 1000 kronor (det varierar) går till kurslitteratur. Så jag kan säga så mycket som så att jag vet hur det är att leva knapert.

Jag har inte yttrat ett ord om Tobbe har rätt att skriva här eller inte men jag tycker det är tråkigt att han kommer med samma sorts inlägg hela tiden (som jag knappt orkar läsa på grund av hans ovilja att använda sig av versaler och stycken, men det är en annan sak). Att han sedan systematiskt vägrar svara på kommentarer om hans inlägg gör att i alla fall anser det hela oseriöst och jag tror jag inte är ensam om den åsikten.

Jag diskuterar själv inte aktivt i den här tråden då jag helt enkelt inte är tillräckligt insatt. Är heller ingen hejare på att argumentera, det ska jag villigt erkänna, men jag följer diskussionerna allt för att göra mig mer insatt och kanske på sikt kunna ge mig in i diskussionerna. Jag vet dock tillräckligt mycket om argumentation att Tobbes inlägg knappt tillför någonting. Första gången kanske det gjorde det men inte den sjuttioelfte gången.

Precis!
    nä precis...du kan inte säga att du haft det svårt...spiken på hammaren.
    alla som följt det här forumet i ett par år kan knappast ha missat vad tobbe gått igenom (såvida man inte enbart hängt i hot/not eller gnälltråden)

det är jävligt tröttsamt att lyssna på människors problem ala finne på näsan, buhuuu solen skiner inte idag...jag är fattig student...so what?!?

att få vara student är ett privilegium. visst är är surt MEN det går att tjäna pengar även som student och en del har turen att ha föräldrar som kan sticka till dom pengar när de blir extra jobbigt (för många öl och inga pengar kvar till cigg) jag kommer ALDRIG att tycka synd om en student även om jag själv är där för 3e gången och det är fan så mycket jobbigare att sitta i den sitsen med hus å lån och skit. Det ÄR ett privilgium så de som gnäller om det är bara fucking patetiska.

problem för mig är: vårda en nära som är döendes i cancer tills sista andetaget, få en obotlig sjukdom och vakna varje dag med knappt outhärdlig smärta, att få en skada som hindrar dig från att göra saker som vanliga människor inte ens reflekterar över att de kan...de är för upptagna med att gnälla över att de regnar eller finnen på näsan som kom precis innan festen....vem fan orkar läsa sån skit? människor som ändrar sin status på facebook var 12e minut kanske men inte jag....

det är möjligt att jag förväntade mig mer av dig pga att du läser till journalist...men ska du klaga på någons snyftinlägg? forumets i särklass största whiner....enda gången du är glad är när du har en öl i ena handen och sol i ögat...kanske om du hade ett kärleksobjekt så skulle du inte vara en så bitter singel och inte göra något annat än att gnälla här...de hade vart trevligt som omväxling...men kom aldrig och säg att tobbe gnäller för DU är den största gnällaren ever...

och ditt inlägg tillför ju absolut Nada mer än att du får känna dig lite viktig och trycka till en person som du anser är på en lägre nivå än dig...grattis. stort av dig...*klapp på huvet*

och som sagt...om nu inte tobbe tillför något...varför proklamera det för hela forumet med ytterligare ett nonsens inlägg som inte tillför ett skit mer än för forumet bakåt? du har ju inte lärt dig någonting...du vill bara slänga ut dig lite skit som du har 0 befogenhet till till för Nä du känner inte tobbe...men gud vad duktig du var nu och hoppas de kändes skönt. att du nu känner dig liiiite bättre än oss andra...vi snyft-patetiska människorna

men vi som faktiskt är lite bättre vetande VET vem det är som är patetisk...på riktigt. get laid, get happy så slutar du nog gnälla

ja de blir väl varning för mig nu men det är okej. tycker du betett dig illa mot 2 personer som jag tycker och detta inom loppet av 2 veckor så de var dags för dig att få en liten verklighetscheck...och jag borde väl pmat dig istl men ska du gå på rasmus och tobbe med dina patetiska inlägg så...so will I....

men du behöver inte besvära dig med att svara...för då gör du ju det du gnäller på tobbe om dvs drar en snyftvals..så please dont bother...lev som du predikar istl

jag kommer inte läsa ändå...jag har äntligen tröttnat på dina inlägg så du är på ignore...men klart du kommer svara...du har ju blivit sååååå orättvist behandlad...right

(och jag vet att en person till som har nada med det här att göra kommer skriva ett inlägg...varför? jo det ligger i dennes natur )

edit: de var jävligt längse sen de diskuterades politik i den här tråden...bra tråd
    Senast redigerat av tigertindra den 2010-06-05 klockan 08:24.

Reg.datum
    May 2004

Standard

Precis!
    Citat Ursprungligen postat av kentidiiot Visa inlägg
    Dagens humor eller typ förrförrförra årets sanning.
    nu får du mycket att gotta dig i

dramat är igång så dags att försvara david miss drama queen

Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av tigertindra Visa inlägg
    nu får du mycket att gotta dig i

dramat är igång så dags att försvara david miss drama queen
    Tycker David klarar sig bra själv. Tror dock du vinner titeln forumets drama queen.
    inget.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

tror att någon är liiite för mycket.

Nej, David är inte i samma situation som jag! Det var humor...

Jo men Oskar får väl diskutera vad han vill för mig. Sen att det mest är trams och "se vad duktig jag är på att argumentera" är en annan sak. Det skulle heta argumentations tråden istället och vem är bäst på det? Man kan ha delade meningar om vem som är bra på det eller inte. Höjer nivån? Har du läst hela tråden? Finns du i verkligheten?! För övrigt är det skrämmande att så många anser sig vara moderater. Reinfeldt har verkligen lyckats att lura vanliga människor.

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Du vet mycket väl varför jag "ältar" den första frågan - för att du gjorde bort dig att först hävda nåt du inte hade en aning om och sen avfärda mitt svar som "nyliberala åsikter" (utan att förklara vad som var fel).
    Du har nyliberala idéer, alltså är ditt utlägg färgat av det. Ville påpeka det men i övrigt diskuterar jag inte det mera, jag har svarat.
    Jag vill bara att du ska erkänna att du hade fel och be om ursäkt, sen lovar jag att sluta "älta".
    Be om ursäkt? Ja, det kanske vore på sin plats att du skulle be mig om ursäkt efter det påhoppet mot mig som stängde av dig förut.
    Det verkar som många har glömt det du skrev om mig.

Det är ju väldigt lustigt att du hela tiden intygar att du minsan är osjälvisk som röstar vänster och att alla borgare är egoister, men sedan försöker övertyga oss hemskingar om att vi tjänar på att rösta vänster. Ser du den motsägelsen? Du tycker att vi är elaka som roffar åt oss och får det bättre på nån annans bekostnad, men argumentet för att vi istället ska rösta vänster är inte att nån annan ska få det bättre utan att vi ska få det bättre. Ännu bättre än nu när vi stjäl från de svaga alltså. Hur går det ihop egentligen?
    Vad är det du inte fattar? Jag har sagt det om och om igen att jag skulle rösta likadant idag om jag var super rik. Det finns faktiskt människor som kan tänka i större termer än i sin egen plånbok. Men det kan du inte förstå uppenbarligen. Lägga ord i mun på andra som du hela tiden gör är inte bra argumentation även om andra kanske tror det.

Igen: hans situation. Han vill åstadkomma ett politiskt skifte som gynnar honom, och det tycker du plötsligt är bra, trots att du är mot egoism. Märkligt.
    Nej. DU fattar fortfarande inte. Märkligt att du aldrig kan tänka längre än din egen plånbok. Det är det som är det värsta med denna borgerliga regering och deras beundrare. Vi andra som röstar på annat, har en annan syn på saker och ting ser till det större. Inte bara på vårt välmående utan på helheten. För alla, för samhällsklimatet. För framtiden.

Sidan 484 av 782 FörstaFörsta ... 384434474475476477478479480481482483484485486487488489490491492493494534584 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •