Ämne: Politik

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2004

Standard

Hej då, Mona Sahlin.
    "Jag har inte längre något vettigt att säga med min jävla signatur"

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av david_h Visa inlägg
    Hej då, Mona Sahlin.
    Synd. Det ger bara de rätt som tycker att personval är smartare än partival.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Synd att Mona avgått
    Stäng din dörr, vi har någonting att reda ut.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av sundance_danne Visa inlägg
    Synd att Mona avgått
    Usch ja, en av Alliansens största tillgångar.

Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Usch ja, en av Alliansens största tillgångar.
    mm... Det är så det går när man helt plötsligt bryr sig om kön när man väljer partiledare.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

mm... Det är så det går när man helt plötsligt bryr sig om kön när man väljer partiledare.
    Ja, på så vis var det ju ett extremt personval från sosseriets sida: vi skiter i kompetensen, vi ska tvunget ha en kvinna och tar den enda som fanns tillgänglig. Nu får vi bara hoppas att de tillsätter nåt riktigt ufo istället.

Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Visst, förvisso har det funnits och finns säkert en hel del gömt tänkande "en man ska ha positionen" som behövs motarbetas.
    Men kan ju knappast tro att Göran Persson eller Fredrik Reinfeldt eller Jimmy Åkesson fick sina poster för att folk medvetet tänkt: "vi måste välja en man"

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Visst, förvisso har det funnits och finns säkert en hel del gömt tänkande "en man ska ha positionen" som behövs motarbetas.
    Men kan ju knappast tro att Göran Persson eller Fredrik Reinfeldt eller Jimmy Åkesson fick sina poster för att folk medvetet tänkt: "vi måste välja en man"
    Det är ju det naturliga när man tänker på en chef. En man. Möjligtvis inte medvetet, men åtminstone undermedvetet. Det är väl inte för inte moderaterna aldrig har haft en kvinnlig partiledare? Eller är det enbart brist på kvinnlig kompetens?
    Mr Orange

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Det är ju det naturliga när man tänker på en chef. En man. Möjligtvis inte medvetet, men åtminstone undermedvetet. Det är väl inte för inte moderaterna aldrig har haft en kvinnlig partiledare? Eller är det enbart brist på kvinnlig kompetens?
    Reinfeldt är ju avgjort den mest kompetente politikern vi har i Sverige, möjligen undantaget Bildt. Dock var Bo Lundgren ett riktigt dåligt val, där var det nog många kvinnor som hade gjort ett bättre jobb.

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Reinfeldt är ju avgjort den mest kompetente politikern vi har i Sverige, möjligen undantaget Bildt. Dock var Bo Lundgren ett riktigt dåligt val, där var det nog många kvinnor som hade gjort ett bättre jobb.
    Eller Wetterstrand. Eller Borg. Men hur som helst. Tyckte mest att sundancedanne hade någon skev idé om att man enbart väljer manliga chefer för att de är mest kompetenta.

Edit: Tror inte att han menade det.
    Mr Orange

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Eller Wetterstrand. Eller Borg. Men hur som helst. Tyckte mest att sundancedanne hade någon skev idé om att man enbart väljer manliga chefer för att de är mest kompetenta.

Borg är ingen lysande politiker per se, mer en lysande tjänsteman. Jag tror inte han hade kunnat vara partiledare. Wetterstrand är bra på vis att hon har reformerat ett parti bestående av skogstokiga skogstomtar till något någorlunda udda och vettigt, men jag vet inte om det håller i längden. Återstår att se.

Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Precis det jag skrev. Att det inte varit ett medvetet tänkande, men garanterat undermedvetet.

Sen frodas såklart detta undermedvetna tänkandet av att fördelningen kvinnor/män är som den är, dels i medlemsbasen men framförallt på andra ledande poster.
    Om denna fördelning beror på samhällsmässiga konstruktioner och normer eller genetiska skillnader mellan kön vet vi inte helt säkert, jag har min teori men det är en annan historia.

I mitt lokala ungdomsförbund är det ungefär 50/50 iaf, och ordförandena i Malmö och Skåne är båda tjejer. Så det finns hopp om framtiden.

Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Jag menade precis vad jag skrev, att jag inte tror att nämnda partiledare - eller övriga manliga partiledare för den delen heller - fått sina poster pga ett medvetet tänkande från folk "vi måste välja en man".

Mona Sahlin däremot fick sin post för att sossarna tänkte "vi måste välja en kvinna" och att hon i det läget var den enda kvinnan som hade stöd nog inom partiet och var villig att ställa upp (Anna Lindh är död och Margot Wallström och andra ville inte om jag minns fel) .

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av david_h Visa inlägg
    Hej då, Mona Sahlin.
    Men nej! :/

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Fantastiskt vad roligt av er som spelar ledsna över att Mona Sahlin avgår. Not.

Det är ett trendbrott för socialdemokraterna att inte ha en partiledare längre än så - och om jag var ni skulle jag tycka att det var bra.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Sidan 606 av 782 FörstaFörsta ... 106506556596597598599600601602603604605606607608609610611612613614615616656706 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •