Det beror kanske främst på vilken påverkan det handlar om?
Obs att jag nu inte svarar trollet Oktjabrj direkt, utan istället tar chansen att klargöra detta eftersom jag blev varnad för att ha "pekat ut andra forumare som bidragstagare". Det var inte det det handlade om, utan om huruvida man bidrar till samhället eller ej om man "skattar" på statliga pengar. LadyVelvet har tidigare hävdat att hon just bidrar till den allmänna välfärden genom att hon betalar skatt, men på vilka pengar? Var kommer de ifrån från början?
Tanken att det är genom skattepengar man bidrar till samhället är inte ovanlig, men då brukar man räkna skatten på inkomster, alltså på arbete. Att man givetvis bidrar till samhället genom att arbeta är en annan fråga som vi kan ta vid ett annat tillfälle, men nu håller vi oss kvar vid skatten istället.
LadyVelvet arbetar inte (blir jag varnad nu?). Pengarna hon får är inte en lön för arbete, utan en utbetalning från en försäkring som finansieras dels av avgifter och dels av skattepengar. Skattepengarna kommer från människor som arbetar, avgifterna också. Det är arbetet som skapar pengarna, de finns inte där av någon som helst annan anledning.
Så, om man tilldelas pengar som kommer från andra människor som arbetar och "skattar" på dessa pengar, bidrar man då till samhället?
Självklart inte, det enda som händer är att man får en viss procent av den kaka som omfördelats till en, och en annan procent går någon annanstans. Den som "bidrar" är den som genom sitt arbete har skapat pengarna, och betalat skatt på denna inkomst.
Annars kan man ju hävda att man som ensam invidid bidrar till hela samhällets existens: jag får egentligen en statlig utbetalning på 1600 miljarder kronor varje år, men större delen skattas bort och det är mitt bidrag till samhället.
Detta var min poäng, att LadyVelvet inte "bidrar" till samhället genom att betala skatt eftersom pengarna hon får redan är skattepengar. Den som bidrar är den som arbetar, vilket är enkelt att testa: låt alla människor sluta arbeta och se hur mycket pengar det finns att dela ut, hur många som "bidrar".
Om detta är ett personangrepp så får det gärna sättas i relation till tigertindras ständiga uttalanden om hur korkad, ful, efterbliven, naiv och dum jag är. Obs också att det inte är något jag tar åt mig av, att jag bemöter och belyser det syftar till att visa vilken typ av debattstil hon har, och vad som händer när en människa helt och hållet saknar argument i sakfrågan.
Tack för ordet.
http://foto.stilren.se - portfolio
1. Varför är det mest rättvist?
2. Varför är alternativet att de rika har allt och du och jag inget?
Varför det?Det är helt enkelt ingen bra idé. Enligt mig. Tror det skulle bli väldigt svårt och orättvist.
Nej, och det var heller inte min fråga. Jag undrade om du tycker att det vore rättvist eller ej?Jag har inte sagt att alla måste tjäna lika mycket oavsett vad de gör.
Nej, jag angriper din debattstil där du hela tiden ignorerar frågor och skriker så högt du kan att du minsan TYCKER att det är bra att andra betalar skatt.
Är det det? Kan du citera nån av oss när vi säger eller antyder det?
Kan du utveckla detta? Hur skulle det komma sig att "alla" skulle ha det sämre, förutom de som INTE jobbar? Förklara!
Hur bidrar du till debatten?
Hur "roffar" man åt sig skattepengar?
Detta kan utvecklas till en väldigt intressant diskussion! Tesen är alltså:
Antingen betalar vi alla skatt, eller så får de rika som inte arbetar alla pengar och vi andra får ingenting
Är det inte nåt lite märkligt med det uttalandet? Om jag som icke rik inte betalar skatt borde jag väl åtminstone få behålla min lön + den skatt jag betalar idag och alltså ha en större nettoinkomst än idag?
Och varifrån får de rika som inte arbetar sina inkomster? Tesen från vänster har ju varit att den som inte arbetar får 0:- om skatterna inte finns?
Slutsatsen blir tydligen att de rika inte arbetar, ändå har de så enorma inkomster att det är skatten på dessa inkomster som försörjer alla oss andra. Utan den skatten skulle ju vi inte ha någonting.
Vänsterhumor på hög nivå!
Ja, det är klart att det finns alla möjliga olika sätt som konstruktioner kan påverka omgivningen. Jag personligen tycker att miljöpåverkan ska sättas i främsta rummet, t.ex. genom att värna om sällsynta arter, att bibehålla ekosystem och dylikt, och att det då borde stå över den individuella äganderätten. Rent estetiska faktorer tycker jag kan gå i andra hand.
Det är så det ska vara
Som en perkfekt och underbar lag
Perfekt och oförstörbar
som du
"I was doing a lot of complaining about the ridiculous prices of CD. I called them out for being greedy fucking assholes. I didn't get a chance to check, has the price come down at all? Okay, well, you know what that means - STEAL IT. Steal away and give it to all your friends and keep on stealin'. Because one way or another these motherfuckers will get it through their head that they're ripping people off and that that's not right."
Personangrepp?
Att du angriper henne för något som gäller en stor mängd både höger och vänsterväljare (och som du faktiskt inte vet om det gäller henne) är lika meningslöst nu som förr. Personangrepp?
Att tigertindra någonsin har sagt att du är korkad, efterbliven, dum - eller, haha, ful - har du inte tidigare kunnat visa. Kan du det nu? Din debattstil är naiv, det tycker jag med. Personangrepp?
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
Äganderätten försvaras väl genom att man om man skapat något med sitt liv och sin frihet så har man rätten till det för att om någon tar det ifrån dig så tar någon ifrån dig rätten till ditt liv eller nått?
Värdet du har skapat kan bytas med ett annat värde från en annan part om det finns ett ömsesidigt intresse för bytet.
Att äga natur innebär en kränkning av andra människors rätt till den naturen.
Grejen är då att natur är av definition orört av människan och kan därför inte räknas in som ett värde skapat av en människas liv eller frihet. Ska man försvara ägandet av natur med att det kommit till ägo i form av ett ömsesidigt accepterat utbyte så är det svårt att samtidigt vara emot ägandet av tex slavar.
Sláinte Mhath!
Jag vill ha minst 15 barn med Rasmus...
Fy fan vilken fantastisk man, pappa och make du kommer bli!!!!
Du underbara, intelligenta, empatiska människa.
Om fler med din personlighet, intelligens och värme var politiskt aktiva... Vilket Ännu vackrare land Sverige skulle bli då![]()
Love you love you love you love you!!!!!!!
Ungefär. Det är så klart inte så att jag dör om du stjäl en tia från mig, men det är principen som är vägledande: om människan ska kunna överleva måste hon arbeta, och därav följer att hon också måste ha rätten att äga det hon skapar med detta arbete.
Precis.Värdet du har skapat kan bytas med ett annat värde från en annan part om det finns ett ömsesidigt intresse för bytet.
Nja. Först och främst kan man inte bara påstå sig äga naturen helt utan anledning. Naturrättstanken är att man äger det man brukar, så när man brukar marken och skapar ett värde av den äger man den. Det kan tex handla om att bryta malm eller ta hand om en skog så den kan avverkas och bli virke. Naturen har ju inget överlevandsvärde förrän man använder den till nånting, oljan som fanns i marken redan på stenåldern var värdelös eftersom den inte användes till nånting, exempelvis.Att äga natur innebär en kränkning av andra människors rätt till den naturen.
Grejen är då att natur är av definition orört av människan och kan därför inte räknas in som ett värde skapat av en människas liv eller frihet. Ska man försvara ägandet av natur med att det kommit till ägo i form av ett ömsesidigt accepterat utbyte så är det svårt att samtidigt vara emot ägandet av tex slavar.
Sen har naturen inga egna rättigheter, men det har människor. Du får inte handla med slavar av den enkla anledningen att slavar har rättigheter, bland annat rättigheten att slippa förslavas.
Jodå, du kan uppskatta orörd natur, men varför ska det inskränka min rätt att äga mark? På samma sätt kan jag ju påstå att jag ogillar gröna skjortor och därför ska ingen få tillverka gröna skjortor.
Men märker du att du använder ett begrepp som argument mot ett annat begrepp? Min rätt att äga mark inskränker din rätt till land, dvs ditt ägande. Det är som när man påstår att ägande är stöld: utan ägande kan begreppet stöld inte finnas. Jag tror du mer är inne på en diskussion kring vem som ska äga och bestämma över mark än om ägande i största allmänhet. Så igen, vem sätter villkoren?Att ta ifrån människor rätten till land och natur genom att äga den kan ses som en form av slaveri.
För att ägande av mark inte kan rättfärdigas.
Varför har du rätt till naturen bara för att du planerar att skapa något utav den?
Min rätt till mark betyder inte ägande av mark, isåfall ett gemensamt ägande där ingen ensam part har rätten att ta ifrån andra rätten till den marken.
Sláinte Mhath!
Varför har du rätt till naturen alldeles oavsett? Och vilken rätt? Och vem avgör det?
Ja men precis, det handlar fortfarande om ett ägande. Och med den logiken har man inte rätt att bygga exempelvis bostäder heller, eftersom en bostad avskärmar ett stycke mark från andra människor.Min rätt till mark betyder inte ägande av mark, isåfall ett gemensamt ägande där ingen ensam part har rätten att ta ifrån andra rätten till den marken.