http://foto.stilren.se - portfolio
Oskar: jag hade alltså rätt i att du beundar Ayn Rand - men hatar kollektivet?
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
Nej. Jag är helt ointresserad av Ayn Rand, det jag "beundrar" är hennes filosofi. Vad gäller "kollektivet" så får du avgränsa dig lite, menar du medlemmarna på kentforumet, mina grannar, "samhället" eller hela världen?
Oavsett vilket så avskyr jag tvång som politisk metod, något som ofta används som alibi för att gynna just "kollektivet": det är bäst för alla er små människor om vi offrar de där rika där borta för er vinnings skull! Hurra! Jag avskyr också att det kallas "solidaritet" när det är fråga om nåt helt annat.
http://foto.stilren.se - portfolio
http://sv.wikipedia.org/wiki/Solidaritet
Det är solidaritet, och kanske något annat också.
Jag är en av de som inte sticker under stolen med att visst "tvång" är bra. Tex att betala skatt. Men också att gå i skolan, tvång att inte dricka/ta droger hur som helst, inte få bygga precis vad man vill på sin egen mark, att till viss del tvingas släppa in folk på sin egen mark enligt allemansrätten osv osv etc etc.
Men, jag tycker också att minoriteten/individen har en skyldighet att ifrågasätta majoriteten/tvånget.
Det är denna kombination jag kallar demokrati. Inte något tänkbart statiskt tillstånd.
"It is impossible to achieve the aim without suffering"
---John G. Bennett
Du påstår ofta att jag missuppfattar och inte förstår, men du har aldrig några egna tankar eller utvecklingar. Förklara nu så jag förstår vad "solidaritet" betyder, och koppla ihop det med den socialistiska politiken.
Men vad spelar ifrågasättandet för roll, minoriteten är ju ändå utan rätt? Om 51% vill en sak och 49% en annan får minoriteten rätta sig efter majoriteten, oavsett hur mycket de "ifrågasätter" tvånget.
http://foto.stilren.se - portfolio
Jag skrev på förra sidan, tror jag, en snabbdefinition av solidaritet enligt mig. Annars höll jag med om det som stod i The Plagues wikipedia-länk i förra inlägget.
Din syn på demokrati är statisk, tycks det mig. Inte som The Plagues och min då. Allt i en bra demokrati är inte beslut i en församling.
Och ännu en gång framstår du som demokratimotståndare. Är du det? Är alla riktiga liberaler det enligt dig?
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
"Socialismen bygger egentligen inte alls på egoism utan på just solidaritet som är nära förbunden med kollektivism"?
I så fall svarade jag på det.
Så klart inte, men huvudpoängen är att majoriteten bestämmer över minoriteten. Det är den principen jag inte tycker om.Din syn på demokrati är statisk, tycks det mig. Inte som The Plagues och min då. Allt i en bra demokrati är inte beslut i en församling.
Jag är i allra högsta grad motståndare till principen att en grupp har rätt att bestämma över en annan för att den består av fler personer, ja. Det borde du veta vid det här laget.Och ännu en gång framstår du som demokratimotståndare. Är du det? Är alla riktiga liberaler det enligt dig?
http://foto.stilren.se - portfolio
Nej, det här menade jag:
Och det var flera sidor tillbaka - men Henko svarade för en sida sen:
Jag håller så klart med om att solidaritet i allmän mening är förenligt med liberal ideologi. Det är däremot inte självklart att er ideologi bygger på solidaritet - och framför allt inte objektivismen som i mina ögon är extremt individualistisk.
Och ändå hävdar du gång på gång att demokratier är så bra, ekonomiskt och kärnkraftstekniskt till exempelMen antidemokrat är alltså ett slagord som kan användas mot dig. Okej?
![]()
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
Kollektivism som i en grupp individer som frivilligt samarbetar är knappast något som nån liberal "hatar". Däremot påtvingad kollektivism som i "Alla ska (dvs måste) med".
Tvärtom finns det mer eller mindre liberala tänkare som förespråkat det lilla "kollektivet" som det mest rationella valet för individen (att givetvis fritt göra). Det namn jag kommer att tänka på är Wilhelm Röpke.
Jag har helt ärligt ingen exakt koll på vad som är objektivism men inte liberalism, så därför kan jag inte påstå att jag är (eller inte är) objektivist. Jag tror på och förespråkar individens rätt till självägande, ägandet av sig själv och ens förmågor, vilket ger äganderätten som en följd. Jag är motståndare till alla individers eller gruppers bruk av våld/hot om våld/straff etc som metod för att tvinga en annan individ att göra något mot dennes vilja.Bara en liten kommentar om din liberalism: du är väl mer lik Oskar än olik, så mycket som du försvarar objektivismen i ditt inlägg.
Detta är så vitt jag vet liberala idéer som framförallt härstammar från John Lockes naturrättsdefinition, låååååångt innan Ayn Rand. Bland modernare filosofer så är det väl Nozik som är mest känd för att ha fört den traditionen vidare.
Detta gör mig givetvis till demokratimotståndare också, så länge demokrati betyder en större grupps rätt att styra över en mindre. Däremot finns det en massa annat som oftast räknas in i demokratibegreppet som rimmar väldigt väl med liberalism och som jag därmed helhjärtat står bakom.
Så var så god, använd slagordet "Antidemokrat" mot mig så mycket du vill, det stärker inte på något sätt dina argument eller försvagar mina.
Anledningen till att skattediskussionen är så viktig för "oss" liberaler är ju att den är en direkt praktisk tillämpning av ett system där individen inte har ett självägande fullt ut.Och återigen: diskussionen "tvång/skatter vs dagens samhälle" är kopplad till diskussionen du vill föra om äganderätten.
Okej, vad tycker du att vi ska diskutera istället?Oskar, jag och andra har diskuterat det där hur mycket som helst i den här tråden. Min poäng är att diskussionen inte leder någon vart. Ni som kallar er "liberala" har som enda gemensamt argument att (skatte-)tvång är det värsta av allt. Det går helt enkelt inte att diskutera den grundbulten som ni råkar ha och vi andra inte har.
Eller så här: Vi tycker alltså olika om det. Varför ska vi foga oss efter er istället för tvärt om?
Objektivismen kan jag som sagt inte svara för. Det får någon annan göra. Dock håller jag med Oskar om att solidaritet överhuvudtaget inte har något med ideologi att göra utan med människors handlingar, som INTE styrs av vilket politiskt system vi har vid ett givet tillfälle.
För den som är intresserad av att lära sig lite om liberalismen som idé och ideologi så kan jag varmt rekommendera Timbors podcast "Idésherpa" (http://www.idesherpa.se/) Ja, Timbro är partiska, ja det är en serie om liberaler, av liberaler, ja den är full av "liberala åsikter", men den är mycket informativ. För den som inte har lust att lyssna på hela så borde åtminstone delen om Locke och delen om Nozik vara av intresse.
I Nozik-programmet lades det för övrigt fram en mycket enkel lösning på hur dagens samhälle skulle kunna bli fullt försvarbart ur liberal synvinkel. Låt alla människor göra ett aktivt val huruvida de vill tillhöra välfärdsstaten Sverige eller inte. Inte genom att flytta härifrån utan bara genom att sluta betala skatt och sluta få ta del av den skattefinansierade välfärden. De som vill stanna i välfärdsstaten får det, de som inte vill slipper. Vore inte det en perfekt lösning?
Henrik / MrHenko / Kalkyl
Hemsida/Blogg: http://henrikcarlsson.se Musiken: http://henrikcarlsson.se/category/musiken/ - Podcast: henrikcarlsson.se
MySpace: http://www.myspace.com/professorkalkyl - Twitter: http://twitter.com/synvila
För femtonde gången: om vi inför nattväktarstaten imorn och alla av egen fri vilja delar med sig till de svaga, är samhället då socialistiskt?
Individualistisk så tillvida att individen inte räknas som ett medel för andras mål, ett verktyg man kan använda för att nå egen framgång. Om du vill påstå att det är motsatsen till solidaritet så får du försöka en gång till.Jag håller så klart med om att solidaritet i allmän mening är förenligt med liberal ideologi. Det är däremot inte självklart att er ideologi bygger på solidaritet - och framför allt inte objektivismen som i mina ögon är extremt individualistisk.
Ja, för det enda tänkbara alternativet till att majoriteten bestämmer över minoriteten är att minoriteten bestämmer över majoriteten, eller hur? Seriöst, har du bara sjukt dålig fantasi eller trollar du nu igen?Och ändå hävdar du gång på gång att demokratier är så bra, ekonomiskt och kärnkraftstekniskt till exempelMen antidemokrat är alltså ett slagord som kan användas mot dig. Okej?
![]()
http://foto.stilren.se - portfolio
Okej, lägg det på minnet till nästa gång.
Varför går man självmant in i misär (dessutom på lånade pengar) när man kan leva bättre på försörjningsstöd?
Ja, det är därför jag är liberal.
Du menar ett demokratiskt beslut? Bortse från tvånget (som är högst påtagligt i hela samhället), vilka aspekter med EU ogillar du?
Försök inte flytta fokus, jag frågar inte efter din privatekonomi. Jag vill veta hur många procent av din disponibla inkomst du skänker. Varför? Därför att du kallar dig själv solidarisk och oss liberaler osolidariska, upp till bevis!
Hur mycket? Hur ofta? En hundring till jul kommer du inte undan med.
Jag frågar inte efter din privatekonomi, jag vill veta hur stor andel du skänker. Jag vill veta vad du avstår varje månad för att hjälpa någon med ett större behov i u-länderna.
Inser du att du säger emot dig själv?
Något som påminner om detta är Rawls kontraktetiska argument som innebär att man ställer upp en situation där alla individer är ovetande om sin samhällställning, hälsa, kön m.m. och därefter får utforma de regler och lagar som ska bestämma samhällsformen och hur allting ska gå till. På detta sätt skulle därmed alla maximera sitt välstånd och minimera sin risk att leva ett odrägligt liv. Detta var inte Nozick med på riktigt. Varför inte?
Mr Orange
Samarbete är oerhört rationellt, det finns nog ingen liberal som på allvar tror eller tycker att individen ska arbeta ensamt helt isolerat från resten av mänskligheten. Det där är ännu en av de socialistiska lögnerna, desigande för att kunna bemöta nåt som är lätt att bemöta snarare än det som faktiskt gäller.
I am not primarily an advocate of capitalism, but of egoism; and I am not primarily an advocate of egoism, but of reason. If one recognizes the supremacy of reason and applies it consistently, all the rest follows.Anledningen till att skattediskussionen är så viktig för "oss" liberaler är ju att den är en direkt praktisk tillämpning av ett system där individen inte har ett självägande fullt ut.
http://foto.stilren.se - portfolio