Vad fina ni är
Jag ser det så här: den politiska liberalismen är det juridiska konkretiserandet av en objektivistisk (eller allmänt "nyliberal") moral. Alltså, först resonerar man sig fram till vad som är rätt och sedan avgränsar man människor ifrån varandra genom att införa lagar som följer detta resonemang. Om man anser att det är fel att stjäla utifrån härledningen av den mänkskliga rättigheten att äga så måste man på något vis också sanktionera den rättigheten i praktiken: därav lagarna. Det är helt sant att liberalismen tillåter mycket, men det beror också på att de liberala rättigheterna är mycket långtgående. Vad som är begåvat och rationellt att göra stämmer inte alltid överens med vad som är lagligt respektive olagligt, men det beror på att man inte kan förbjuda alla omoraliska beteenden. Poängen med moraliska rättigheter överförda till lagligt sanktionerade rättigheter är att de begränsar vad människor får göra gentemot varandra, de är så att säga gränsdragningen mellan människor som alla äger exakt samma mänskliga rättigheter. Min frihet slutar där din börjar osv. Min frihet att säga att någon har fula kläder begränsar inte den människans frihet att tex ha på sig fula kläder, alltså är det lagligt för mig att säga så (i enlighet med moralens avgränsning), men det behöver inte betyda att det är bra eller ens moraliskt.
Did that make any sense?