Du pratar alltid om att jag misstolkar och inte förstår, men sen förklarar du aldrig VAD det är jag inte förstår och hur det EGENTLIGEN är. Samma med Rand: hon har fel, är ologisk, subjektiv osv. Påståenden helt utan motivering, och när jag ber dig utveckla säger du antingen att du inte orkar eller att du redan har gjort det. Två alternativ har du som jag ser det.
1. Ta dig tid att skriva ned din smarta argumentation mot Rand en gång för alla, om inte för att jag ska fatta att hon hade fel så för att alla andra ska göra det. Du gnäller ju hela tiden om att jag ändå inte kommer förstå, men så få då alla andra att förstå att det är jag som är ute och cyklar!
2. Länka till det eller de inlägg där du redan har gjort ovanstående. Jag har ju mina referensinlägg som jag länkar till lite då och då när du kommer med samma trams som jag redan bemött dussintals gånger. Gör samma sak du.
*
Här påstår du att en "helt ostyrd marknad" ger ett "sämre resultat", det är ett direkt citat.
Utan motivering, utan bevis, utan exempel. Ett påstående, enbart.
Här påstod du de facto att jag tycker att "orättvisor" är "bra".
Du kan bortförklara denna pinsamhet med att det är jag som feltolkar, men citatet står där oförfalskat i all sin prakt. Jag tycker alltså att "orättvisor" är "bra" för att jag har "1800-talsglasögon".
Först och främst förklarar du inte vad en orättvisa är, och det har du aldrig gjort. Det lutar åt att en "orättvisa" är när någon har mer än någon annan, men jag tror inte att du i själva verket ställer upp på den principen. Är det tex rätt att en ensamstående invandrad mamma som sliter arslet av sig tjänar mer pengar än Gustaf von Snobb som lever i en lägenhet pappa har köpt och vägrar jobba för att det är tråkigt? Antagligen ja, alltså måste du välja en annan princip. Vad är en orättvisa?
Och när vi har kommit så långt, varför tycker jag att sådana är "bra"? Du får det att låta som om mitt perspektiv på den politiska debatten är att jag vill förespråka det som är "bra", ur samhällets synvinkel. Det betyder typ "bäst för alla", "bäst för tillväxten" eller "bäst för samhället". Oavsett vilket så har du fel. Jag förespråkar det som är RÄTT, oavsett om det är bra för den ena eller den andra. Jag ger blanka fan i om mänskligheten begår kollektivt självmord när de får sin frihet, det är liksom inte min poäng. Jag vill att alla ska få vara fria för att det är RÄTT, inte för att det är BRA. Fattar du den distinktionen?
Du å andra sidan pratar alltid om konsekvenser och vad som är bäst för alla, bäst för samhället osv. Bäst för de rika är tex att de skänker bort sina pengar, annars får de stryk. En våldsprincip som även maffian använder sig av. "Fin butik du har här. Trist om det skulle... hända nåt". Underförstått: om du inte betalar oss så slår vi dig, och vi erbjuder inte ett skit i motinsats, bara avsaknaden av våld.
Tänk då så här: vad är "bäst för alla", dvs hur får "alla" det bra? Enkelt, man slår ihjäl alla som inte har det bra. Målet är uppnått, alla har det bra. Ställer du upp på den principen? Nej, antagligen inte. Varför? Hur motiverar du en ny?
Tänk också såhär: du anser att min framgång är en skuld gentemot den som inte har någon egen framgång. Om du och jag lever i ett samhälle och ingen av oss jobbar är samhället "perfekt" eftersom det inte finns någon orättvisa, vi har båda lika mycket (dvs ingenting). Så fort jag börjar arbeta blir samhället "orättvist" och det tycker jag är "bra" (varför?). Egentligen har ingenting hänt dig, det enda som har skett är att jag har tagit mig i kragen och börjat arbeta. Varför skulle det innebära att jag är skyldig dig pengar, att det som är "bäst för alla" är att jag delar med mig till dig? Varför har du plötsligt rätt att hota mig med våld om jag inte ger dig mina pengar?
Kort sagt, jag förstår mycket väl dina små invändningar, men de är fruktansvärt dåligt motiverade på det principiella planet. Du "tycker" att jag har fel, att det är "bäst för alla" om några får arbetsfria inkomster på andras bekostnad, och att jag inte "förstår" det är helt makalöst! Tänk att jag inte begriper att det är bättre för dig att få bidrag från staten än att bli utan! Att jag inte ser denna självklarhet!
Dina invändningar mot Rand existerar inte, du "tycker" bara att hon hade fel. Fel i vad? Eh, hon är ologisk. Jaså, hur? Amen asså, du är ju fascist och fattar inte vad jag säger.
Okej.