Ursprungligen postat av
Oskar
Dessutom: du påstår att min frihet bara gynnar mig, men då tar du för givet att jag är helt och hållet självförsörjande och isolerad från resten av samhället. När jag jobbar gynnar jag givetvis andra människor, men låt oss vara ärliga, det du egentligen menar är att jag inte OFFRAS för någon annans skull. Dvs, när jag arbetar i frihet "gynnar" det inte någon på så vis att de får del av resultatet av mitt arbete utan att behöva ge mig någonting i utbyte (om jag inte frivilligt ger dem något). Du antar alltså att man som människa (en speciell typ av människa, vilken och varför?) äger rätten att "gynnas" av andras arbete utan att ersätta dem, för att det är bra för en själv, alternativt för att du TYCKER så. Men vad innebär det i praktiken? Om du definierar den rätten till att gälla för bara somliga så tillskriver du olika människor olika rättigheter och borde av vänstern klassas som värsta sortens antidemokrat, eller så inför du en rätt som aldrig nånsin kan upprätthållas för människan som människa: rätten att överleva utan att arbeta. Den rätten kan BARA gälla ojämlikt, dvs för någon på en annans bekostnad. Någon måste ju producera välståndet.