Lite skevt. Jag menade en rent naturlig offerroll. De som riskerar att "degenerera" stammen offras. Att påstå att man bara offras om man blir bestulen känns skevt i sammanhanget. Jag och Dawkins menar snarare att det ligger i vissa människors natur att förskjuta gamla, sjuka och svaga för att skydda de andra som är friska.
Du skulle kunna omyndigförklaras då du tar beslut som minskar chansen för din och andras överlevnad, typ psykisk tvångsvård
Inte helt allvarligt menat, men det är så samhället fungerar idag. I enlighet med den tes man driver så tvingar man folk att bidra för att så många som möjligt ska överleva, sen om det är en fungerande tes eller inte vill jag inte argumentera om.
Och du behöver inte gå in på "överleva" och säga att jag drar argumentet till sin spets och är orolig för att folk skulle svälta ihjäl om alliansen styr i 8 år till, för det är jag inte.
För att ta ner det på en konkret nivå.
Jag jobbar med en person som är dövblind, förståndshandikappad, psykiskt sjuk och fysiskt handikappad. Han kan inte på något sätt ta hand om sig själv och har kraftigt begränsade möjligheter att kommunicera med samhället. Han kostar varje år samhället ca 2 miljoner kr bara i och med sin rehabiliteringsplacering där jag jobbar. Jag vill att hans vård ska betalas med skatt och jag vill att alla ska betala den skatten för att jag tror att det gynnar alla i samhället. Jag skulle vilja att du hade möjligheten att stå helt utanför samhället, men jag tror inte att det funkar.
Funkar? Vadå funkar? Vad är det som inte skulle funka? Vi har ju inte provat nåt annat. -> Ditt argument är att det kanske skulle kunna funka på frivillig basis.
Mitt argument är att det kanske inte skulle kunna funka på frivillig basis för att, och här kommer kickern: Jag tror inte tillräckligt på människan. Jag tror att vi är djur som inte alltid tar de mest rationella beslut utan vissa tillfällen kanske väljer att stå utanför samhället för att det gynnar oss kortsiktigt.
Sen har jag också läst undersökningar som säger mot tesen att människor blir egoistiska vid kriser, och det tror jag på. Jag tror att människor hjälper varandra vid kriser. Så, kontentan är att i texten ovanför här behöver du inte lägga alltför stor vikt på "jag" och "du" då jag inte vet vad jag tycker utan mest är intresserad av resonemanget.