Ursprungligen postat av
Oskar
"Lyckad" enligt vilka kriterier? De moraliska, så klart. Du ser det som en odiskutabel självklarhet att ett "lyckat" samhälle är ett där alla har det bra, typ, men ignorera att det dels är ett moraliskt ställningstagande att ett sådant är önskvärt, och framför allt är ett att använda den ena eller andra metoden för att nå dit. Om ett helt fritt samhälle skulle lyckas enligt sådana kriterier är det en bieffekt eftersom syftet är ett annat, nämligen att politiken ska bygga på en god moral enligt en annan definition än din.
Ja, men vad är en politik utan moral? En omöjlighet, om man inte låter apor sköta den.
Det gör den ju, till sin yttersta spets. Det som är så finurligt är att ditt ideal att bestämma över mig inte tar hänsyn till mina ideal, därför blir din moral ojämlik = gäller inte lika för alla. En moral som är jämlik och bygger på allas lika rätt till självbestämmande måste sätta gränsen där självbestämmandet direkt kränker andras rätt till samma sak. Min frihet börjar där din slutar, och tvärtom.