Ämne: Politik

  1. #9916
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Människan är helt enkelt altruistisk till naturen, vilket Rand bortser från.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  2. #9917
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Standard

    Rand skiljer frihet och kroppslig integritet men det går inte. Människan har båda sedan
    hans eller hennes födelsen. Och också potentiellt som embryo. Alltså leder hans
    agerande inte till att skapa något han inte har från början. (För övrigt är detta
    ståndpunkt accepterad från Gewirth-kritiken.)

    Vad Rand menar är att människor måste behandla varandra inte som människor men som
    köpmän. Och det är ett stort skillnad. Och ingenting jag kan begripa. Gewirth menar
    att vi skulle behandla oss som vad vi är: som varelser med förmågandet att agera.
    Rand menar att vi skulle behandla oss som varelser med förmågandet att producera och
    "tradera". Men det är inget alla människor kan från början pågående fysiska skillnader.

    Och sedan kan bara en människan utan barn påstå att det måste vara rationalt för alla
    att säga: Mitt liv har ett värde - andras liv är ett värde för de men inte för mig.

    Gewirth säger också att det är ologiskt att påstå att någons liv har ett värde men inte
    för mig när jag på samma sätt vill ha att mitt liv har ett värde - då ställer sig frågan:
    För vem skulle mitt liv ha ett värde egentligen? Och sedan kan jag inte vill ha att mitt liv
    har inget värde för någon.

    Obs att underlåtenhet kan vara något planfullt och därför ett form av agerande. Annars
    ignorerar du vad filosofien säger om "agerande"-begreppet sedan längesen (och på logiskt
    grund).

    Obs också att liberalkapitalismens realisering förutsätte fysiskt tvång exakt liksom östeuro-
    päiska "socialismens" upprätthållandet. Bara tänk dig Sverige utan subventioner: Vad ska
    hända då? Vem av folket skulle vilja ha det frivilligt?

    Du brukar inte svara. Det leder ingenstans. Jag behåller mitt ståndpunkt.
    Senast redigerat av hundradelssekund den 2011-01-10 klockan 08:03.
    --
    Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.

  3. #9918
    Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    Falun, Sweden.
    Inlägg
    1 189

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Jag har inga tid kvar nu, men vill svara härtills: Gewirth menar att vi måste hjälpa alla reci-
    pienter av vårt agerande. Inte ALLA. Det var något jag visste inte från början. Men jag har
    läst det nu.
    Där ser man. Alltså kan man inte påstå att Gewirths teorier bevisar att alla måste hjälpa alla.

    Hur får du ihop Gewirth med socialism?

    "Inaction" är bl.a. Gewirths begrepp. Jag har redan rekommenderat att läsa hans texter.
    Tack, det kommer jag helt klart att göra förr eller senare. Just nu finns inte den nödvändiga tiden i mitt liv för att hinna med att läsa särskilt mycket filosofi, men när jag har tid ska jag absolut kolla Gewirth.

    Kommunismen betyder: Alla ska äger allting. I praktiken ska man leva tillsammans i "kommuner" som sköter självförsörjning. Och
    alla kommuner hjälper sig varandra. Obs att det finns sådana projekter i realiteten. Här måste alla arbeta hårt för gemenskapet
    (för allas egendom) och få konsumera vad de behöver (tar från allas egendom). Alla kommuner är olika: De realisera olika livs-
    föreställningar. Om man vill kan man växla (det finns verkligen kommun-turister). De mesta är basisdemokratiska i alla vardags-
    frågor.
    Hur du än formulerar det så kommer det krävas en omfördelning. De som jobbar kommer behöva dela med sig av arbetets resultat med de som inte gör det. Det är ofrånkomligt. Detta kan ske på två sätt:

    1) Helt frivilligt. Alla invånare i "kommunen" (eller staten eller vad vi nu vill kalla det) vill ha detta system och upprätthåller det själva på frivillig basis.

    2) Baserat på tvång. Alla vill inte ställa upp på detta men tvingas av någon/några.

    Om metoden du ser framför dig är nummer 1 så har jag inga invändningar. Fria människor som fattar egna beslut och frivilligt väljer att leva på ett visst sätt. Det låter väldigt mycket som liberalism i mina öron.

    Om metoden däremot är nummer 2 så måste du fortfarande motivera varför vissa har rätten att styra över andra.

    Och för övrigt så vore det fortfarande väldigt spännande om du hade lust att svara på något i mitt tidigare inlägg: http://forumet.kent.nu/showpost.php?...postcount=9880

  4. #9919
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Där ser man. Alltså kan man inte påstå att Gewirths teorier bevisar att alla måste hjälpa alla.

    Hur får du ihop Gewirth med socialism?
    Hur får du ihop socialismen med din definition av att alla hjälper alla?
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  5. #9920
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Rand skiljer frihet och kroppslig integritet men det går inte. Människan har båda sedan
    hans eller hennes födelsen. Och också potentiellt som embryo. Alltså leder hans
    agerande inte till att skapa något han inte har från början. (För övrigt är detta
    ståndpunkt accepterad från Gewirth-kritiken.)
    Då så, då är vi överens om att man inte måste agera för att uppnå "livskvalitet" i form av "kroppslig integritet".

    Vad Rand menar är att människor måste behandla varandra inte som människor men som
    köpmän. Och det är ett stort skillnad. Och ingenting jag kan begripa. Gewirth menar
    att vi skulle behandla oss som vad vi är: som varelser med förmågandet att agera.
    Rand menar att vi skulle behandla oss som varelser med förmågandet att producera och
    "tradera". Men det är inget alla människor kan från början pågående fysiska skillnader.
    Nej, men detta betyder återigen inte att den som inte kan producera är "värdelös" och/eller kan avlivas medelst aktiv handling.
    Och sedan kan bara en människan utan barn påstå att det måste vara rationalt för alla
    att säga: Mitt liv har ett värde - andras liv är ett värde för de men inte för mig.
    Det sa varken jag eller Rand, vad vi säger är att en annans liv - vilket som helst - inte per automatik är ett värde för oss bara för att det är ett liv.
    Gewirth säger också att det är ologiskt att påstå att någons liv har ett värde men inte
    för mig när jag på samma sätt vill ha att mitt liv har ett värde - då ställer sig frågan:
    För vem skulle mitt liv ha ett värde egentligen? Och sedan kan jag inte vill ha att mitt liv
    har inget värde för någon.
    Så här: du är en människa, ditt liv är ett värde för dig eftersom det ger dig möjligheten att värdera. I och med att du är vid liv kan du värdera saker omkring dig, det kan vara mat, kläder, pengar, en teaterpjäs, en solnedgång eller andra människor. Huvudpoängen är att för att kunna sätta ett värde på alla dessa saker måste du vara vid liv; livet är ursprunget till alla andra värden, ingenting kan ha ett värde utan någon som värderar.

    På vilket sätt är ditt liv ett värde för mig? Ja, det måste det vara genom att det just är ett värde för mig, något jag värderar. Om jag inte känner dig eller tycker illa om dig, om du inte tillför någonting av värde till mitt liv, så är du de facto värdelös för mig. Ditt liv är då för mig som solkräm i ett evigt mörker eller en vinterpäls i Sahara. Det har inget värde för att det inte har något värde, det är självförklarande. Du har ett värde för mig först när jag värderar det som ett värde, alltså: när du fyller en funktion i mitt liv. Det kan vara att du arbetar för mig, att du kommer med intressanta tankar eller idéer, eller att du bara är en god person med goda ideal.

    Detta är vad som menas med "köpmän": när du är ett värde för mig - när din existens och dina handlingar är värdefulla - kan jag börja interagera med dig. Jag kan erbjuda dig mina värden, varesej de är i form av pengar, uppskattning eller något annat. Men, att påstå att du har ett intrinsikalt värde - för mig - bara för att du är vid liv är felaktigt. Du kan ha ett värde för mig, men det beror på min värdering av dig och dina handlingar.

    Ditt liv betyder en sak för mig, "intrinsikalt" eller "utan anledning", nämligen: det faktum att du är vid liv är ett värde för dig, det betyder samma sak för mig, nämligen att mitt eget liv är ett värde för mig eftersom det ger mig möjligheten att värdera. Mitt liv går ut på att behålla det värdet, genom handlingar, och för att kunna göra det måste jag vara fri. Det betyder att det aldrig ligger i mitt intresse att bli ofri, genom att en annan människa medelst fysiskt angreppsvåld tvingar mig till saker jag inte vill. Vill jag ha den friheten måste jag respektera andras frihet till samma sak, alltså att inte utöva angreppsvåld gentemot andra. På så sätt måste jag respektera ditt liv, din frihet. Det betyder inte att jag har skyldigheten att försörja dig, eller att du har skyldigheten att försörja mig.

    Obs att underlåtenhet kan vara något planfullt och därför ett form av agerande. Annars
    ignorerar du vad filosofien säger om "agerande"-begreppet sedan längesen (och på logiskt
    grund).
    Om du blir sjuk eller skadas av någon annan har jag ingen skuld gentemot dig, och således kan jag heller inte klandras för ickehandlingar.

    Obs också att liberalkapitalismens realisering förutsätte fysiskt tvång exakt liksom östeuro-
    päiska "socialismens" upprätthållandet. Bara tänk dig Sverige utan subventioner: Vad ska
    hända då? Vem av folket skulle vilja ha det frivilligt?

    Du brukar inte svara. Det leder ingenstans. Jag behåller mitt ståndpunkt.
    En klassiker: jag måste tvinga dig att låta bli att tvinga mig. På samma sätt kan tjuven som stulit mina pengar hävda att jag tvingar honom att lämna tillbaka stöldgodset. Men: friheten är naturlig, den kan bara inskränkas genom aktivt handlande. Du inskränker min frihet genom att leva på min bekostnad olovligt, med angreppsvåld som medel. Att förbjuda dig att göra så är inget tvång, det är ett upphävande av ditt tvång. Det är säkerligen så att större delen av Sveriges befolkning vill leva på andras bekostnad eftersom de anser sig tjäna på det, men det betyder inte att det är rätt.

    Sen undrar jag fortfarande hur du får ihop Gewirths princip med den socialism Oktjabrj och andra försvarar, som bygger på omfattande slaveri, exploatering och ofrihet. Gewirth verkar när du beskriver honom stå långt till höger om i stort sett alla politiska partier i hela världen.
    Senast redigerat av Oskar den 2011-01-10 klockan 12:34.

  6. #9921
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Då så, då är vi överens om att man inte måste agera för att uppnå "livskvalitet" i form av "kroppslig integritet".
    Men för att upprätthålla den måste man agera - och det är det Gewirth tar upp.
    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Ibland verkar det som om du är på väg att förstå att man inte kan bygga människovärde på egoism - men så halkar du in i dina gamla banor igen.

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Sen undrar jag fortfarande hur du får ihop Gewirths princip med den socialism Oktjabrj och andra försvarar, som bygger på omfattande slaveri, exploatering och ofrihet. Gewirth verkar när du beskriver honom stå långt till höger om i stort sett alla politiska partier i hela världen.
    Fegt om du har mig på ignoreralistan (det verkar så), när du kommer med detta personangrepp på mig gång på gång.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  7. #9922
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Fegt om du har mig på ignoreralistan (det verkar så), när du kommer med detta personangrepp på mig gång på gång.
    Det har jag inte, men jag har med all önskvärd tydlighet visat att du är en charlatan, och dessutom bemött dina små retoriska knep så det inte kan ha undgått någon hur du väljer att "debattera". Du kan lägga av nu, jag tänker inte svara nåt mer (förrän du börjar ta debatten seriöst istället för att ägna dig åt trötta provokationer).

  8. #9923
    Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    Falun, Sweden.
    Inlägg
    1 189

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Hur får du ihop socialismen med din definition av att alla hjälper alla?
    Jag trodde (felaktigt?) att det var det som det handlade om. "Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov." Alla bidrar med det de kan och får det de behöver. Om jag har missförstått det hela så får du gärna rätta mig.

  9. #9924
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Det har jag inte, men jag har med all önskvärd tydlighet visat att du är en charlatan, och dessutom bemött dina små retoriska knep så det inte kan ha undgått någon hur du väljer att "debattera". Du kan lägga av nu, jag tänker inte svara nåt mer (förrän du börjar ta debatten seriöst istället för att ägna dig åt trötta provokationer).
    "Charlatan", det beskriver dig och Ayn Rand - men det kanske du inte vet eftersom du inte har kollat upp det ordet?

    Om du inte vill diskutera med mig, får jag be dig att sluta nämna mig i den här tråden i negativa ordalag.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  10. #9925
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Jag trodde (felaktigt?) att det var det som det handlade om. "Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov." Alla bidrar med det de kan och får det de behöver. Om jag har missförstått det hela så får du gärna rätta mig.
    Du verkar ibland kräva att socialister ska hjälpa alla i hela världen för att vara seriösa. Jag kanske missförstår men om Gewirth säger att man inte måste hjälpa folk som inte är i ens närhet (hur man nu definierar närhet), så förstår i alla fall inte jag hur det skulle stå i motsats till socialismen.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  11. #9926
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Jag trodde (felaktigt?) att det var det som det handlade om. "Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov." Alla bidrar med det de kan och får det de behöver. Om jag har missförstått det hela så får du gärna rätta mig.
    Jag minns så väl diskussionen som fick mig att förstå att Oktjabrj inte är seriös: han hävdade att ett politiskt fritt samhälle - alltså ett där staten bara skyddar individens frihet från tvång - i vilket människor av egen fri vilja hjälper varandra är socialistiskt. Jag tycker mig ha visat att socialism och liberalism inte handlar om vilket attityd man har, utan om vilken politik som faktiskt förs, vad staten ägnar sig åt och vilka fri- och rättigheter människor de facto har. Jag har också visat varför liberalismen bara är ett ramverk medan socialismen är ett regelverk: den tvingar människor att agera på ett visst sätt, som metod, för att uppnå ett resultat, och socialister låtsas gärna som om resultatet är själva politiken. Alltså, att ett samhälle där man hjälps åt är socialistiskt, när det socialistiska samhället egentligen är ett som använder tvång som politisk metod. Det är en väsentlig skillnad.

    Edit: http://forumet.kent.nu/showpost.php?...postcount=8158


    .
    Senast redigerat av Oskar den 2011-01-10 klockan 14:13.

  12. #9927
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Då så, då är vi överens om att man inte måste agera för att uppnå "livskvalitet" i form av "kroppslig integritet".
    Ja, men vi är inte överens när det gäller Gewirths regel: Jag måste respectera mina reci-
    pienters rätten till frihet och livskvalitet (innebär kroppslig integritet) eftersom varken jag
    eller de kan agera utan denna rätterna.
    Det betyder att jag måste ta hänsyn till de som kan inte försörja sig själva och upprätt-
    hålla livskvalitetet exakt liksom jag måste ta hänsyn till att mina recipienters frihet upp-
    rätthållas.

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Detta är vad som menas med "köpmän": när du är ett värde för mig - när din existens och dina handlingar är värdefulla - kan jag börja interagera med dig. Jag kan erbjuda dig mina värden, varesej de är i form av pengar, uppskattning eller något annat. Men, att påstå att du har ett intrinsikalt värde - för mig - bara för att du är vid liv är felaktigt. Du kan ha ett värde för mig, men det beror på min värdering av dig och dina handlingar.
    Vem ge dig rätten att värdera? Och vad är värderingens bas? - Inte bara rationalitet, men
    i praktiken framförallt känslor. Så här är människans natur. Och vem ge dig garantin att du
    vet precis om jag är eller är inte värdefullt för dig? Och vad betyder att vara ingen köpman?
    Nej, på ett sådant fundament kan man inte bygga på.

    Gewirth motiverar att varje människan har ett värde oavsett vad han/hon bidrar. Hans/
    hennes förmågande och potential räcker och skiljer han/honom från (de mesta) djur. Att
    värdera subjektivt om någon har ett värde är (delvis) spekulativt. Vad vi vet är att män-
    niskan kan agera - bara när han/hon ha rätten till frihet OCH livskvalitet.

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Sen undrar jag fortfarande hur du får ihop Gewirths princip med den socialism Oktjabrj och andra försvarar, som bygger på omfattande slaveri, exploatering och ofrihet. Gewirth verkar när du beskriver honom stå långt till höger om i stort sett alla politiska partier i hela världen.
    Socialismens idé är att fria människor från slaveri och eploatering. Slaveri är egendoms-
    bunden. Om folket äger allt kan ingen vara någon annans slav. Om ingen kan göra vinster
    bara för sig självt kan ingen exploateras. Så heter de basala idéerna. Och diskussionen mås-
    te utgår ifrån de. Liberalkapitalismen som du beskriver är inte fri av tvång när alla måste
    förhålla sig som köpmän för att ha ett värde.

    Läs Gewirths "Community of Rights" om du frågar dig varför han var demokrat och pro
    välfärdsstaten.

    Det är bäst för oss att låta bli Rand-diskussionen. Vi har olika åsikter och håller olika saker
    för logiska. Livstiden är för värdefullt att slösa bort den här.
    Senast redigerat av hundradelssekund den 2011-01-10 klockan 14:22.
    --
    Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.

  13. #9928
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Ja, men vi är inte överens när det gäller Gewirths regel: Jag måste respectera mina reci-
    pienters rätten till frihet och livskvalitet (innebär kroppslig integritet) eftersom varken jag
    eller de kan agera utan denna rätterna.
    Det betyder att jag måste ta hänsyn till de som kan inte försörja sig själva och upprätt-
    hålla livskvalitetet exakt liksom jag måste ta hänsyn till att mina recipienters frihet upp-
    rätthållas.
    Nej, av samma enkla anledning som tidigare: bara för att jag vill ha något betyder det inte att det enda sättet att skaffa mig det är genom att ta det från någon annan. Jag kan agera utan att du har "livskvalitet", och att du inte har det betyder inte att jag saknar rätten till det.


    Vem ge dig rätten att värdera? Och vad är värderingens bas? - Inte bara rationalitet, men
    i praktiken framförallt känslor. Så här är människans natur. Och vem ge dig garantin att du
    vet precis om jag är eller är inte värdefullt för dig? Och vad betyder att vara ingen köpman?
    Nej, på ett sådant fundament kan man inte bygga på.
    Vilken konstig fråga, vem ger mig rätten att värdera? Den rätten har jag i och med att jag är ett värderande subjekt. Vad skulle dig rätten att värdera åt mig? Det finns naturligtvis ingen garanti för att jag värderar rätt, det är heller inte min poäng, bara att jag har rätten och att jag måste göra det.

    Gewirth motiverar att varje människan har ett värde oavsett vad han/hon bidrar. Hans/
    hennes förmågande och potential räcker och skiljer han/honom från (de mesta) djur. Att
    värdera subjektivt om någon har ett värde är (delvis) spekulativt. Vad vi vet är att män-
    niskan kan agera - bara när han/hon ha rätten till frihet OCH livskvalitet.
    Du kan aldrig hävda att du har ett värde för mig bara genom att existera. Vilket värde skulle det vara?


    Socialismens idé är att fria människor från slaveri och eploatering. Slaveri är egendoms-
    bunden. Om folket äger allt kan ingen vara någon annans slav. Om ingen kan göra vinster
    bara för sig självt kan ingen exploateras. Så heter de basala idéerna. Och diskussionen mås-
    te utgår ifrån de. Liberalkapitalismen som du beskriver är inte fri av tvång när alla måste
    förhålla sig som köpmän för att ha ett värde.
    Vilket mumbojumbo. Socialismens idé är att människor ska utsättas för omfattande tvång och slaveri i syfte att uppnå det "goda" samhället. Om egendom inte existerar kan ingen äga något, vilket betyder just det: alla människor är egendomslösa och därmed utsatta för totalt godtycke. Vad du säger är ju i princip att du ska få rätten att "äga" frukten av mitt arbete eftersom du har ett "värde", men det kan bara åstadkommas genom att det jag produceras tas ifrån mig med våld. Och fråga dig själv detta: om jag inte äger frukten av mitt arbete - om den frukten tillfaller alla människor pga att de har ett "värde" oavsett om de producerar eller ej - varför ska jag då jobba?

    Läs Gewirths "Community of Rights" om du frågar dig varför han var demokrat och pro
    välfärdsstaten.

    Det är bäst för oss att låta bli Rand-diskussionen. Vi har olika åsikter och håller olika saker
    för logiska. Livstiden är för värdefullt att slösa bort den här.
    Jag förstår att du inte vill diskutera detta när dina kopplingar är så uppenbart ohållbara.

  14. #9929
    Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    Falun, Sweden.
    Inlägg
    1 189

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Du verkar ibland kräva att socialister ska hjälpa alla i hela världen för att vara seriösa. Jag kanske missförstår men om Gewirth säger att man inte måste hjälpa folk som inte är i ens närhet (hur man nu definierar närhet), så förstår i alla fall inte jag hur det skulle stå i motsats till socialismen.
    Det beror på hur man motiverar socialismen. Den genomgående idén på forumet verkar vara att alla människor har rätt till livet och överlevnad. Överlevnad för alla motiverar därmed inskränkningar i individens frihet. Om det är så att alla har rätt till överlevnad, varför ska vi då bara behöva bry oss om de i vår närhet?


    Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Vad vi vet är att män-
    niskan kan agera - bara när han/hon ha rätten till frihet OCH livskvalitet.
    FEL! Tänk dig följande scenario. Jag är fast på en öde ö. Jag har friheten men saknar all form av livskvalité. Trots det kan jag agera.

  15. #9930
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Det beror på hur man motiverar socialismen. Den genomgående idén på forumet verkar vara att alla människor har rätt till livet och överlevnad. Överlevnad för alla motiverar därmed inskränkningar i individens frihet. Om det är så att alla har rätt till överlevnad, varför ska vi då bara behöva bry oss om de i vår närhet?
    Visst, det var ju det som var lite konstigt. Och är det så att inskränkningar av andras frihet leder till överlevnad? Nej, naturligtvis inte. Socialisterna kan inskränka min frihet på vilket sätt de vill, de kan hota att mörda mig om jag inte hjälper dem att överleva, men det som i slutänden kan göra det är bara mitt arbete. De kan inte stjäla frukten av arbetet förrän arbetet är slutfört, och det kräver frihet (i förlängningen min frihet att välja om jag ska arbeta eller ej). Friheten är först och främst min rättighet.

Sidan 662 av 782 FörstaFörsta ... 162562612652653654655656657658659660661662663664665666667668669670671672712762 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •