Ämne: Politik

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag tror eventuellt att sammanblandningen av frihet och "välbefinnande" ser ut så här:

Den logiska principen säger att man inte kan förvänta sig att människor behandlar en på ett visst sätt om man inte själv behandlar dem likadant. Man kan tex inte kräva ett visst moraliskt beteende av andra om man inte själv beter sig just så. Det kallas dubbelmoral, att sätta en standard för andra och en för sig själv.

Enligt hundradel måste man ha frihet och välbefinnande för att kunna agera, och eftersom alla vill kunna agera måste de ha frihet och välbefinnande. Alltså måste man erkänna alla andras rätt till frihet och välbefinnande om man själv vill ha den rätten.

När de gäller frihet är vi överens: jag måste vara fri från fysiskt angreppsvåld om jag ska kunna bestämma över och styra mitt eget liv. Om jag vill ha sådan frihet kan jag inte rimligen utöva fysiskt angreppsvåld gentemot andra människor, då lever jag enligt dubbelmoral när jag kräver något av andra som jag inte själv står för.

Och saken med att vara fri från fysiskt angreppsvåld är att man alltid måste vara det. Det räcker att en av 6 miljarder människor i världen använder det mot en så drabbas man. Man kan således inte själv angripa någon, för så fort man gör det öppnar man upp (moraliskt) för att vem som helst ska kunna angripa en själv. Den logiska principen säger då att man måste respektera allas rätt till frihet från fysiskt angreppsvåld om man själv vill ha en (moralisk) rätt till samma sak.

Välbefinnande då? Det verkar vara ungefär rätten att överleva även om man inte kan arbeta, om man blir sjuk eller arbetslös och på så sätt inte "kan" agera produktivt och försörja sig själv.

Då återstår frågan om jag moraliskt måste erkänna allas rätt att överleva utan produktivt arbete för att själv kunna kräva den rätten.

På ytan ser det så ut: om jag inte hjälper alla som behöver det kan jag inte räkna med att få hjälp av alla när jag själv behöver det. Men det är här glappet uppstår: jag måste ju faktiskt inte ha hjälp från alla människor, alltså, när jag behöver hjälp måste jag inte räkna in alla människor i gruppen av potentiella givare. Jag är inte utsatt för en situation där jag lyder under totalt godtycke, typ en slumpfaktor, där slumpen väljer ut en människa som ska hjälpa mig och som jag därmed måste ha hjälpt tidigare i livet.

Det är ju så resonemanget ser ut. Om jag ska ha (moralisk) rätt att bli hjälpt måste jag ha hjälpt alla tidigare, annars kan jag inte kräva av alla att de ska bete sig på ett sätt som stider mot hur jag har betett mig mot dem. Eller i andra termer: för att ha rätten att bli hjälpt (av vem som helst) måste jag erkänna min egen skyldighet att hjälpa (vem som helst).

Men återigen, jag är inte beroende av alla i det här fallet. När det gäller frihet måste jag vara fri från alla - dvs jag måste ha avstått från att använda fysiskt angreppsvåld helt undantagslöst - annars bryter jag mot min egen princip och öppnar (moraliskt) upp för vem som helst att angripa mig. Det är en situation jag inte kan tillåta.

När det gäller stöd i fall av sjukdom eller arbetslöshet räcker det att jag garderar mig mot en utvald skara människor, både moraliskt och praktiskt. Det räcker att jag säger till en, tio eller hundra personer att hördu/hörni, jag lovar att ställa upp för dig/er om du/ni ställer upp för mig. Däri ligger den logiska principen gentemot dem: I do for you, you do for me.

Det är sant att jag inte kan kräva av vem som helst att den ska hjälpa mig om jag inte själv hjälper vem som helst (att bara erkänna deras rätt till hjälp har ingen praktisk funktion och är alltså "onyttigt"), men det är heller inget nödvändigt (moraliskt eller praktiskt) villkor för mitt välbefinnande. Ett nödvändigt (moraliskt) villkor för min frihet från angreppsvåld är att jag aldrig använder sådant själv, men ett nödvändigt (moraliskt och praktiskt) villkor för mitt välbefinnande är bara att jag garderar mig gentemot några. När jag gör det är jag skyddad i praktiken och har moralisk rätt att kräva detta skydd. Mitt förnekande av allas rätt till min hjälp leder inte till förnekandet av min rätt att bli hjälpt av någon. Det räcker med att jag erkänner de utvaldas rätt att bli hjälpta av mig, så kommer de vara (moraliskt och praktiskt) tvungna att hjälpa mig, och då har jag det välbefinnande jag behöver och vill ha.

(Det är ju samma med vad som helst: jag vill ha en kamera, men att jag inte köper en kamera till alla som vill ha en kamera betyder inte att jag själv inte kan få en kamera. Det är bara att köpa den. Jag erkänner dessutom alla andras rätt att själva köpa en kamera när jag låter dem vara fria.)

Problemet med friheten är att jag inte är praktiskt garanterad frihet bara för att jag moraliskt erkänner alla andras rätt till den, och det är där staten kommer in som den praktiska garanten för den moraliska principen. Där håller den logiska kopplingen, när det gäller välbefinnandet gör den det inte.
    Senast redigerat av Oskar den 2011-01-13 klockan 12:33.

Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005

Standard

Tack. Nu kommer vi ett steg fram!

Jag måste addera att Gewirth utgår från (den realistiska) situationen att vi alla har
    några som känner oss och att de har också människor som känner de. Människor
    lever i ett nättverk, i ett "community". Det är otroligen att det finns någon som har
    ingen recipient. Och därför är det faktiskt så att alla i nättverket kan vara försekrad
    att de har rätten till välbefinnande eftersom de har recipienter som respecterar rätten.
    Och recipienternas recipienter försekrar varandra detsamma. Gewirth ville säga att man
    kan betrakta välfärdsstaten som ett nättverk av recipienter som försekrar varandra
    rätten till frihet och välbefinnande. Man kan nu lätt förstå att alla från nättverket beslutar
    att det vore bekvämre om staten tagit hand om deras försäkringar och administerade de
    enhetligt. Men å andra sidan måste staten vara tvungen att acceptera när en minoritet/
    majoritet vill inte det. De måste fortfarande kunna försäkrar sig själva - efter principen som
    du har beskrivit. Frågan är var man kan dra gränserna: Kunde det vara möjligt i praktiken
    att överleva i en välfärdsstat utan att dra nytta av försäkringssystemar och statliga tjäns-
    ter (infrastruktur, utbildning, forskning)? Det är frågan om statslösheten som redan nämnds
    en gång. Jag inser att statslösheten måste isåfallet vara legitimerad. Men hur kan man
    leva statslös i praktiken?
    Senast redigerat av hundradelssekund den 2011-01-13 klockan 18:46.
    --
    Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Tack. Nu kommer vi ett steg fram!

[...]

Men å andra sidan måste staten vara tvungen att acceptera när en minoritet/
    majoritet vill inte det. De måste fortfarande kunna försäkrar sig själva - efter principen som
    du har beskrivit.
    Tack själv. Vad jag ville var att lösa upp den logiska princip som sägs tvinga mig att försäkra alla människor, och det får jag väl nu betrakta som avklarat.

Frågan är var man kan dra gränserna: Kunde det vara möjligt i praktiken
    att överleva i en välfärdsstat utan att dra nytta av försäkringssystemar och statliga tjäns-
    ter (infrastruktur, utbildning, forskning)?
    Det är ju en praktisk fråga, kan jag leva i ett samhälle utan att använda statens vägar? Det kan jag säkert, men utöver det vill jag säga två saker. Först och främst att det inte säger något om huruvida den allomfattande välfärdsstaten är rätt eller ej, och sedan att den om den vill vara sina solidariska och altruistiska principer trogen inte borde bekymra sig över om någon som inte betalat för vägarna ändå använder dem.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

http://www.dn.se/nyheter/politik/fortsatt-stod-for-m

M+FP+C har större stöd än S+MP+V+SD+KD.

Det är som en dröm

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

http://www.newsmill.se/artikel/2011/...v-nsterpartiet

Ett par ganska träffande kommentarer till denna artikel:

"Alltså; om en man blir partiledare är det ett uttryck för patriarkalt förtryck som hindrar kvinnor från ledande positioner. Om en kvinna blir partiledare är det ett uttryck för patriarkalt förtryck där kvinnor får agera hjälpredor åt männen."

"Man kan liksom inte vinna mot genusprästinnorna. Inget är någonsin bra.

Vill man inte ha en kvinnlig partiledare? Då är det genus. Patriarki.
    Vill man ha en kvinnlig partiledare? Fortfarande genus. Patriarki.
    Bryr man sig inte om vilket kön partiledaren har? Genus ändå. Då är man oinformerad."

Det känns ju ibland så. Man ska inte bry sig om vilket kön en person har, men om man inte gör det förnekar man samtidigt könsmaktsordningen och därmed kvinnors rätt. Oavsett på vilket sätt man bryr sig blir det fel eftersom det alltid går att hitta ett perspektiv på ett förhållningssätt som gör att man trycker ned kvinnor. Klassisk vänsterpolitik alltså, det är alltid nånting som är fel och dåligt och som måste bekämpas, oavsett hur verkligheten egentligen ser ut. Det gäller bara att välja ett perspektiv som passar in i offernormen. Tröttsamt.

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    http://www.newsmill.se/artikel/2011/...v-nsterpartiet

Ett par ganska träffande kommentarer till denna artikel:

"Alltså; om en man blir partiledare är det ett uttryck för patriarkalt förtryck som hindrar kvinnor från ledande positioner. Om en kvinna blir partiledare är det ett uttryck för patriarkalt förtryck där kvinnor får agera hjälpredor åt männen."

"Man kan liksom inte vinna mot genusprästinnorna. Inget är någonsin bra.

Vill man inte ha en kvinnlig partiledare? Då är det genus. Patriarki.
    Vill man ha en kvinnlig partiledare? Fortfarande genus. Patriarki.
    Bryr man sig inte om vilket kön partiledaren har? Genus ändå. Då är man oinformerad."

Det känns ju ibland så. Man ska inte bry sig om vilket kön en person har, men om man inte gör det förnekar man samtidigt könsmaktsordningen och därmed kvinnors rätt. Oavsett på vilket sätt man bryr sig blir det fel eftersom det alltid går att hitta ett perspektiv på ett förhållningssätt som gör att man trycker ned kvinnor. Klassisk vänsterpolitik alltså, det är alltid nånting som är fel och dåligt och som måste bekämpas, oavsett hur verkligheten egentligen ser ut. Det gäller bara att välja ett perspektiv som passar in i offernormen. Tröttsamt.
    Ingen vill vara orationell - och ändå har folk olika åsikter ... inom vänstern. Fantastisk slutsats.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Avstängd användare
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

http://www.dn.se/nyheter/politik/fortsatt-stod-for-m

M+FP+C har större stöd än S+MP+V+SD+KD.

Det är som en dröm
    eftersom det bara är 1000 personer som har blivit tillfrågade bör man dock ta det med väldigt mycket salt. en sak jag inte begriper är hur man kan rösta på c. vad vill dom egentligen? deras största fråga är typ rut-avdraget och den frågan har dom andra allianspartierna mer eller mindre gett till dom så maud ska få ha en åsikt. dom sticker ju inte ut nånstans!

Erfaren medlem Flaskbottnadgaphalss avatar
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Är det bara jag som tycker att precis alla partier lider av en extrem idépolitisk kris?
    Utan tvivel är man inte riktigt klok

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Felix_Elite. Visa inlägg
    eftersom det bara är 1000 personer som har blivit tillfrågade bör man dock ta det med väldigt mycket salt. en sak jag inte begriper är hur man kan rösta på c. vad vill dom egentligen? deras största fråga är typ rut-avdraget och den frågan har dom andra allianspartierna mer eller mindre gett till dom så maud ska få ha en åsikt. dom sticker ju inte ut nånstans!
    Jag gillar att de står upp för företagande och tillväxt när alla andra bara pratar "välfärd".

Citat Ursprungligen postat av Flaskbottnadgaphals Visa inlägg
    Är det bara jag som tycker att precis alla partier lider av en extrem idépolitisk kris?
    Nej, det blir bara tydligare och tydligare. Man kunde ju önska att sosseriet använde sin kris till att skapa nåt helt nytt och radikalt, typ platt skatt eller ett löfte att effektivisera den ofantliga sektorn med 100% på 50% av pengarna, men det lär tyvärr inte hända.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Jag gillar att de står upp för företagande och tillväxt när alla andra bara pratar "välfärd".
    Står upp? De har inget inflytande. Å andra sidan behövs inte deras ställningstagande för företagande och tillväxt, när alla andra partier också stödjer dessa saker - precis som felix sa.

Fånig du är i ditt språkbruk när det gäller s förövrigt - men vad annat är att vänta sig från en låtsasdemokrat som du.
    Senast redigerat av Oktjabrj den 2011-01-18 klockan 23:04.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Avstängd användare
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

fast vad innebär det egentligen att stå upp för tillväxt? det är väl så att allteftersom de har tappat i popularitet genom åren har de insett att de inte får något inflytande om de inte går med i alliansen och ger borgarna några extra procentenheter och de själva får några ministerposter, win-win.

Nej, det blir bara tydligare och tydligare. Man kunde ju önska att sosseriet använde sin kris till att skapa nåt helt nytt och radikalt, typ platt skatt eller ett löfte att effektivisera den ofantliga sektorn med 100% på 50% av pengarna, men det lär tyvärr inte hända.
    en liten tanke bara: eftersom de rikaste betalar så mycket mer skatt än genomsnittsskattebetalaren idag skulle väl en sån skatt bli väldigt hög? rentav högre än de flesta kan betala? men tanken är såklart god

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Felix_Elite. Visa inlägg
    fast vad innebär det egentligen att stå upp för tillväxt? det är väl så att allteftersom de har tappat i popularitet genom åren har de insett att de inte får något inflytande om de inte går med i alliansen och ger borgarna några extra procentenheter och de själva får några ministerposter, win-win.
    Det är mer en inställning, inte så mycket att de gör något vettigt (det gör inga partier).

en liten tanke bara: eftersom de rikaste betalar så mycket mer skatt än genomsnittsskattebetalaren idag skulle väl en sån skatt bli väldigt hög? rentav högre än de flesta kan betala? men tanken är såklart god
    Inte nödvändigtvis, och inkomsterna är så pass utplattade i Sverige att det är "vanligt folk" som står för den största delen av skatteintäkterna. Dessutom är jag helt övertygad om att man skulle kunna driva dagens stat på halva pengarna, och därtill trimma bort mycket verksamhet som egentligen inte behövs. Bara en sån sak som att alla register inte är centraliserade så att alla myndigheter har tillgång till dem, snacka om slöseri. Utsätt offentliga verksamheter för konkurrens och tvinga dem att leva på de pengar de får så skulle det kunna ske underverk.

Erfaren medlem Flaskbottnadgaphalss avatar
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Fast rent idépolitiskt befinner sig Moderaterna i en minst lika djup kris som S. Deras ickepolitik kommer inte att fungera i alla oändlighet, den dagen folk tröttnar kommer det knappast finnas ideologi eller visioner, och det kommer straffa sig för M.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Flaskbottnadgaphals Visa inlägg
    Fast rent idépolitiskt befinner sig Moderaterna i en minst lika djup kris som S. Deras ickepolitik kommer inte att fungera i alla oändlighet, den dagen folk tröttnar kommer det knappast finnas ideologi eller visioner, och det kommer straffa sig för M.
    Naturligtvis, bröd och skådespel. Just nu är det mycket bröd, men det tröttnar folk snabbt på. Det är därför jag tänker att sosseriet har en unik chans att göra nånting helt nytt, som bygger på nya idéer. Mer av skattehöjningar och offermoral lär inte funka, då kommer det nåt tredje alternativ istället. SD tex.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Naturligtvis, bröd och skådespel. Just nu är det mycket bröd, men det tröttnar folk snabbt på. Det är därför jag tänker att sosseriet har en unik chans att göra nånting helt nytt, som bygger på nya idéer. Mer av skattehöjningar och offermoral lär inte funka, då kommer det nåt tredje alternativ istället. SD tex.
    Haha, du förespråkar moderatpolitik från s - men vad annat är att vänta sig från en sådan karikatyrartad vänsterhatare?
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Sidan 665 av 782 FörstaFörsta ... 165565615655656657658659660661662663664665666667668669670671672673674675715765 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •