Jag har ett svar: frihet från fysiskt angreppsvåld. Du håller inte med, alltså hävdar du att vad som behövs är...?
Ja visst, det "fungerar" alldeles utmärkt att stjäla från en människa och ge till en annan förutsatt att den första har något att stjäla. Har jag påstått nåt annat?Bra att du söker källorna. Det där är mänskliga rättigheter som jag tror att Gewirth men inte Rand försvarar. Skälen till att försvara dessa rättigheter är vad jag förstår i första hand moraliska - men de fungerar också eftersom det är något som de flesta länderna i världen har accepterat och applicerar.
Nej, jag försöker visa att du inte kan trolla fram något från inget, alltså konsumtion från ingenstans. Du kan inte lova att någon annan kommer överleva utan arbete, eftersom du aldrig kan tvinga fram några värden från en person som inte arbetar frivilligt. Och oavsett vilket så är det arbetet som tryggar den icke arbetandes överlevnad, inte ditt angreppsvåld.
Det var en sammansättning av ditt och hundradels: Oktjabdel.Duktig du var på att felstava mitt namn på ett konsekvent sätt.
Hur kan du då påstå att Rand har fel?
Och om det inte finns varken rätt eller fel, hur kan du då argumentera för en teori framför en annan?
Varför det? Man förklarade ju att den som trodde att jorden kretsade kring solen vad galen, när den teorin var aktuell. Och tänk den som en gång i tiden hävdade att jorden är platt, vilken tokstolle!
Frågan är: varför skulle det inte finnas något som är objektivt gott? Och vad händer om vi påstår att det inte gör det? Öppnar det inte upp för totalt godtycke? Vägleder det mänskligheten på något vis att som Oktjabrj säga att det som är gott är det man själv tror på?
De säger inget om "människor", de säger något om människan. Att du vill utöva angreppsvåld för att stjäla från en och ge till en annan säger inte axiomen något om, att jag har en beige tröja säger de heller inget om. De säger att människan qua människa är en varelse som naturgivet måste tänka och agera rationellt om hon vill upprätthålla sitt liv. Du må inte "hålla med" om det, men det är ganska oväsentligt. Du kan tycka vad du vill, du kommer ändå inte ifrån att du inte kan trolla fram välstånd från ingenting eller trygga din överlevnad genom att rösta på en viss åsikts giltighet.