på mitt golv bland skärvor och glas finns en bit av ditt hjärta kvar
och alla tusen mirakel, som jag lovade dig en natt
Nej det försökte jag inte och det har jag aldrig försökt tyvärr, ska nog börja med det
på mitt golv bland skärvor och glas finns en bit av ditt hjärta kvar
och alla tusen mirakel, som jag lovade dig en natt
Till vad då? Att överleva? Att lära sig läsa? Att bli världsmästare i Formel1?
Med vems pengar? Är det "solidaritet" om du rånar mig och skänker pengarna till en tredje person som du anser "behöver" dem?Solidaritet: att människor inom en grupp/ett samhälle stöder varann.
http://foto.stilren.se - portfolio
Eftersom människan inte överlever på impuls eller genom blotta önskan att överleva måste hon med rationella val forma naturen efter sina behov. Det innebär att man på en öde ö inte kan sätta sig ned och önska att demokratin kommer till solidarisk undsättning, utan att man istället måste bygga ett vindskydd, leta efter mat, använda en pinne som metspö osv. Om människan inte har rätt att använda det hon själv konstruera i syfte att överleva så har hon heller inte någon rätt att överleva, annat än genom andras godkännande. På samma sätt har vem som helst rätten att ostraffat använda för egen vinning det som någon annan har skapat för att gynna sig själv och sitt eget liv. Det är ingen bra princip, den gynnar inte mänskligt handlande vilket är grunden för mänsklig överlevnad. Om människan vill överleva måste hon alltså ha rätt att bruka - och därmed äga - det hon skapar i syfte att överleva.
Vad gäller själva naturen så gäller samma princip: det du brukar äger du. Dock kan du inte bara klampa in på ett fält och säga att du äger det, du måste först göra något med det, utveckla det på något sätt. Du kan heller inte fälla ett träd i skogen och kalla skogen din, däremot äger du själva trädet. Vill du äga skogen får du ta ansvar för den och bruka den långsiktigt.
Nja, den införs isf genom minoritetens självförsvar. "Demokrati" i det att majoriteten anser sig ha bestämanderätt över minoriteten är ett angrepp på individens frihet från tvång, och mot angrepp får och bör man försvara sig. Vad den närande klassen i Sverige egentligen borde göra är att försvara sig genom att vägra godkänna snyltarnas krav på deras tillgångar. De borde helt enkelt sluta arbeta tills de får rätten att slippa bli exploaterade. En parasit behöver en värd, men en värd behöver aldrig en parasit, och det är något som mången socialist behöver lära sig "the hard way".
Nej, men det jag syftade på var införandet av nattväktarstaten. Om nattväktarstaten inte införs genom en demokratisk process, så har den införts med tvång, minoritetens tvång. Det är inte så att jag hävdar att nattväktarstaten skulle vara diktatorisk, jag drog bara en parallell till diktatorns metoder.
Men demokrati är ett omfattande begrepp, hur långt ska majoritetens tvång få sträcka sig?
Till att omfatta...
...ett samhälles regler och lagar?
...människors egendom?
...människors kroppar?
osv.
Senast redigerat av Oskar den 2008-07-09 klockan 23:18.
http://foto.stilren.se - portfolio
http://foto.stilren.se - portfolio
Jag skulle vilja påstå att det är svårt att generellt dra en gräns. I det demokratiska samhället är det scenario du målar upp en felaktig handling av den 5:e personen. Låt oss säga att person 4 döms av person 1-3 som brottsling och straffas med straffarbete. Detta kan sägas vara en form av slaveri. Är det en bra handling av person 5 att befria person 4 från detta arbete?
Vilka lagar tycker du bör finnas? Lagar stiftas ju på demokratisk väg, något du dömer ut som förtryck.
Och nu insinuerar du alltså att alla som argumenterar emot dig eller halka_på och tycker att ni är väl känslokalla i vissa argument är parasiter som vill snylta på er? Den beskyllningen betackar jag mig gärna. Jag klarar mig alldeles utmärkt utan att leva på er. Jag har ett jobb, jag vill jobba och jag skadar ingen människa med mitt jobb (lärare). Jag har tagit emot vissa bidrag (studiebidrag och studielån) men också låtit bli att ta vissa som jag förmodligen skulle ha möjlighet att få (bostadsbidrag exempelvis), då jag anser att jag klarar mig ändå. Jag tror inte att jag parasiterar på samhället i större utsträckning än vad du gör.
Min syn på det hela är att individens rättigheter ska bejakas så mycket som möjligt. Dock tror jag att så väl individen som samhället får det bättre om kollektivet som helhet får det bättre. Grundläggande gemensamma sociala tryggheter gör människan lyckligare och mindre benägen att bryta mot de normer som finns. Ett otryckt samhälle ger ökad brottslighet, vilket drabbar varje individ på ett eller annat sätt. Så för att skydda individens frihet så bör det finnas en kollektivt garanterad grundtrygghet.
Henrik / MrHenko / Kalkyl
Hemsida/Blogg: http://henrikcarlsson.se Musiken: http://henrikcarlsson.se/category/musiken/ - Podcast: henrikcarlsson.se
MySpace: http://www.myspace.com/professorkalkyl - Twitter: http://twitter.com/synvila
Nej, att fängsla någon som bryter mot lagarna är inte slaveri, den som får sin frihet kränkt har rätt att försvara sig. Frihet är inte förtryck, men motsatsen är det. Jag vill ha lagar som enbart skyddar individen från tvång och inget annat. Jag godkänner inte principen att majoriteten har bestämanderätt över minoriteten bara för att den innehåller fler personer.
Det var din egen tolkning.Och nu insinuerar du alltså att alla som argumenterar emot dig eller halka_på och tycker att ni är väl känslokalla i vissa argument är parasiter som vill snylta på er? Den beskyllningen betackar jag mig gärna. Jag klarar mig alldeles utmärkt utan att leva på er. Jag har ett jobb, jag vill jobba och jag skadar ingen människa med mitt jobb (lärare). Jag har tagit emot vissa bidrag (studiebidrag och studielån) men också låtit bli att ta vissa som jag förmodligen skulle ha möjlighet att få (bostadsbidrag exempelvis), då jag anser att jag klarar mig ändå. Jag tror inte att jag parasiterar på samhället i större utsträckning än vad du gör.
Det spelar ingen roll vad du tror, det beslutet är inte ditt att fatta. Om du vill låta dig utpressas av brottslingar så är det ditt val, men du får inte välja det åt andra människor. Bidra till vilken trygghet du vill, gör vad du vill med dina egna pengar i syfte att göra andra lyckliga än dig själv, men tvinga inte andra att ställa upp på om de inte vill.
Min syn på det hela är att individens rättigheter ska bejakas så mycket som möjligt. Dock tror jag att så väl individen som samhället får det bättre om kollektivet som helhet får det bättre. Grundläggande gemensamma sociala tryggheter gör människan lyckligare och mindre benägen att bryta mot de normer som finns. Ett otryckt samhälle ger ökad brottslighet, vilket drabbar varje individ på ett eller annat sätt. Så för att skydda individens frihet så bör det finnas en kollektivt garanterad grundtrygghet.
http://foto.stilren.se - portfolio
Ja, visst var det min tolkning. Var den felaktig?
Du frågar mig vilket rätt jag har att inskränka din frihet. Jag skulle vilja vända på det. Vad ger dig egentligen rätten till frihet? Finns rätten till liv? Varför?Det spelar ingen roll vad du tror, det beslutet är inte ditt att fatta. Om du vill låta dig utpressas av brottslingar så är det ditt val, men du får inte välja det åt andra människor. Bidra till vilken trygghet du vill, gör vad du vill med dina egna pengar i syfte att göra andra lyckliga än dig själv, men tvinga inte andra att ställa upp på om de inte vill.
Henrik / MrHenko / Kalkyl
Hemsida/Blogg: http://henrikcarlsson.se Musiken: http://henrikcarlsson.se/category/musiken/ - Podcast: henrikcarlsson.se
MySpace: http://www.myspace.com/professorkalkyl - Twitter: http://twitter.com/synvila
Det är vi mot världen! Lite skev tolkning, men det förstår du nog själv.
Existensen är människans frihet.Du frågar mig vilket rätt jag har att inskränka din frihet. Jag skulle vilja vända på det. Vad ger dig egentligen rätten till frihet? Finns rätten till liv? Varför?
Rättvisa i den här tråden gällde politiskt styrda saker. Människors chans till överlevnad och läsundervisning är två exempel, ja. Sport är intressant nog inte rättvis, åtminstone inte på elitnivå - och det är kanske bra för annars kan vi räkna med förslag som det två filosofer hade om fri dopning.
Du misstolkar mig alldeles i onödan. Om du vill kontrollera mina definitioner, varför inte gå till en ordbok? Solidaritet handlar som jag sade om att medlemmarna i en grupp/ett samhälle stöder varann. Det förekommer kanske mellan rånare men knappast mellan rånare och rånoffer. Skatter som du så gärna jämför med rån, har skillnaden att de tas ut från alla i samhället - och beroende på hur de har stiftats bygger skatteviljan i Sverige i hög grad på solidaritet. Ett argument för att du slutar jämföra äpplen och päron har du här på silverfat!
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di