Oskar, (liberal-)kapitalismen och kommunismen utgår ifrån två extrempositioner. Man kan
inte förverkliga den utan att förneka människovärdet och mänskliga rättigheter.
Vad du skrev om "jättestort" värde och skyldigheter står inte i teorin (som ovan).
Din teori förnekar något som är fundamentalt: att människan har en värde i sig. Du förstår
inte vad "dignity" är? Och att den hänger ihop med "worth"?
Jag skrev vad människovärdet är tio gånger: ett utgångspunkt för vårt agerande.
Senast redigerat av hundradelssekund den 2010-12-06 klockan 18:15.
--
Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.
Jag tycker att dina inlägg och åsikter blir mer och mer meningslösa.
Jag säger ju det: enligt min teori har alla människor ett jättestort värde, i övrigt är allt samma. Vad svarar du på det?
Förstår du min poäng? Du pratar om ett "människovärde" men förklarar inte vad det innebär och intygar att det INTE betyder rätten till gratis konsumtion. Jag kan inte dra en annan slutsats än att ditt "människovärde" bara är tom retorik, det betyder i praktiken ingenting annat än att du påstår att man har det, och att det låter bättre än att påstå att man inte har det. Men vad är skillnaden i praktiken? Vad spelar det för roll för mig om jag har ett "människovärde" eller inte, hur påverkar det mitt liv?
http://foto.stilren.se - portfolio
--
Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.
http://foto.stilren.se - portfolio
--
Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.
Förklara istället! Jag påstår att ingen människa har rätten till gratis konsumtion, du påstår samma sak, och ändå gnäller du. Över vad? Vad består detta "människovärde" som är så viktigt av? Vad innebär det för mitt liv att jag har det mot att jag inte har det?
http://foto.stilren.se - portfolio
http://foto.stilren.se - portfolio
http://foto.stilren.se - portfolio
http://foto.stilren.se - portfolio
http://foto.stilren.se - portfolio
http://foto.stilren.se - portfolio
Oskars sätt och vis att kapitulera, hehe.
Om någon säger att alla måste vara produktivt för att ha rätten till liv ignorerar det allt
UN och många andra organisationer kämpade för sedan 1949.
Dessutom: Om Rand säger å den ena sidan att människan skapar sitt värde genom sitt
kropp och intellekt kan hon å den andra sidan inte förneka att socialstatssystemet och
människovärdet är något människan skapat redan med sitt kropp och intellekt. Men hon
gör det och förklarar det som skit. Det betyder att hon har en bestämd subjektivt före-
ställning vad människor skulle skapa och vad de skulla inte skapa. Och att hon misstror
människan. Hur kan hon då vara säkert att människan ska inte förklara alla oproduktiva
individer som värdelöst om de följer hennes teori? Hur kan hon då vara säkert att män-
niskan ska inte tvinga alla barn, äldre personer och handicappade att vara produktiva?
Rand (och Oskar) kan inte upplösa konflikten som ligger i påståendet att människan har
bara rätten till liv när han/hon är produktivt: Vad händer med oproduktiva människor
som inte förmåger använda sina kropper/intellekter. Hur är det med livsrätten då? Ligger
det i andra människors händer - varför ska det vara rätt och ingen orätt?
Nej, Oskar måste fatta att människan har ett värde i sig. "Worth" och "dignity". (Ett värde
som inte åstadkommer genom ageranden men genom att kunna agera. Ett värde som är
logiskt grundad med Gewirth.)
Annars kan man inte bygga upp en nyttig teori.
Senast redigerat av hundradelssekund den 2010-12-07 klockan 10:18.
--
Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.
Henrik / MrHenko / Kalkyl
Hemsida/Blogg: http://henrikcarlsson.se Musiken: http://henrikcarlsson.se/category/musiken/ - Podcast: henrikcarlsson.se
MySpace: http://www.myspace.com/professorkalkyl - Twitter: http://twitter.com/synvila