Ämne: Politik

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av LadyVelvet Visa inlägg
    Och de skattepengarna kan ju behövas till andra saker som vård, skola och omsorg. Det är en strålande idé att skänka pengar till välgörenhet. Men utan skatteavdrag.
    Om alternativet i fråga är SOS barnbyar, står du då fortfarande fast vid att pengarna i första hand ska gå in i den svenska välfärden? Varför?

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Beror på hur de skött sin ekonomi, men jag tycker att varje land ska sköta sin egen ekonomi i första hand och försöka lösa de problem man har i sitt land. Men Sverige kommer alltid att hjälpa andra länder, det är vi kända för. Och kan det förhindra stora konflikter kan det vara bra. Men som sagt, jag gillar inte EU men accepterar att vi är med.
    Vad spelar det för roll hur de skött sin ekonomi? Det aktuella är att landet i fråga befinner sig i en ekonomisk kris.

Varför ska man sköta sin ekonomi själv i första hand?

Vad menar du med förhindra konflikter, konflikter som Sverige kan drabbas av eller exempelvis en konflikt mellan Grekland och Turkiet?

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Om alternativet i fråga är SOS barnbyar, står du då fortfarande fast vid att pengarna i första hand ska gå in i den svenska välfärden? Varför?
    Välgörenhet är bra, men utan skatteavdrag. Som sagt.

Vad spelar det för roll hur de skött sin ekonomi? Det aktuella är att landet i fråga befinner sig i en ekonomisk kris.

Varför ska man sköta sin ekonomi själv i första hand?

Vad menar du med förhindra konflikter, konflikter som Sverige kan drabbas av eller exempelvis en konflikt mellan Grekland och Turkiet?
    Det spelar roll hur de skött sin ekonomi, och medlemmar inom EU hjälper varandra, hoppas det gäller Sverige också om vi behövde hjälp. Varför ska man inte sköta sin ekonomi själv i första hand? Det vill alla göra, länder som individer.
    Konflikter överhuvudtaget som kan leda till våld och krig, och inte bara drabba vårt land utan alla länder.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Mitt argument mot piratkopiering är också moraliskt. Jag har en liknande moral som du men min moral är inte härledd från några principer som allas rätt till överlevnad genom total frihet med bibehållen äganderätt (enkelt sagt om objektivismen) - däremot är den kopplad till "samhällsfördrag" kan man väl säga. Det som J. Berg berömde och om det verkligen låg något objektivistiskt i det är kärnproblemet här. Vet du vad det var?
    Jag vill inte blanda in Joakim i detta, vad jag dock kan konstatera är att jag faktiskt resonerade mig fram till min slutsats kring piratkopiering på exakt samma sätt som jag resonerar mig fram till att skatt är stöld.

Varför ska man inte sköta sin ekonomi själv i första hand?
    Just när man trodde att du inte kunde bli mer inkonsekvent...

Erfaren medlem okejs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard

Jag gillar inte dehär nya lagarna som kommer hela tiden.
    FRA är ett exempel.
    "Du får 2 miljoner om du spionerar och lagrar informaton om den här personen med hjälp av FRA". Det kommer säkert att missbrukas. Varför ska andra ha rätt att spionera på oss? Om det ska vara så kan de ju lika gärna lägga ner internet. Tycker även de borde göra fler saker för miljön kom att tänka på det eftersom det är earthhour ikväll jorden har inte många år kvar annars...
    Du och jag

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Ja, om mänskligheten bara slutar att konsumera så kommer allt bli bra.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Här är ännu mer bevis på vänsterns oärlighet:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...rt_4487503.svd

Vad säger den här artikeln? "Jag har levnadskostnader på 10.000:-/månad, men jag jobbar inte. Nu har den satans osolidariska regeringen sänkt skatten, vilket innebär att jag måste betala nån snubbe 2000:-/månad. Snacka om slöseri med mina resurser, jag vill inte ta den kostnaden! Orättvist!"

Tomas Östros vet ju detta, men ignoranta människor som läser detta tror på allvar att en skattesänkning är en kostnad, och så börjar de argumentera för skattehöjningar istället. Det är tråkigt att vänstern inte kan hålla en högre nivå än så, att de måste vinna röster med direkta lögner.

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Varför ska man inte sköta sin ekonomi själv i första hand?
    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Just när man trodde att du inte kunde bli mer inkonsekvent...
    Haha, jag är beredd att hålla med!!

(Och då står det väl ganska klart att jag är åt vänster och antagligen röstar närmare LadyVelvet än Oskar.)
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Haha, jag är beredd att hålla med!!

(Och då står det väl ganska klart att jag är åt vänster och antagligen röstar närmare LadyVelvet än Oskar.)
    Ja, men förhoppningsvis är du bättre på att argumentera.

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Varför objektivism hela tiden? Argumenten härleddes ur en liberal moralfilosofi. En liten parantes, vilka blev förresten inbjudna till J.Bergs date? Oskar (uttalad liberal), Zimme (uttalad liberal), MrHenko (uttalad liberal) och Sorrow (politisk åsikt okänd för mig)...

Tro nu inte att jag anser att det öht är relevant vad "kent" (vem fan är kent?) har för politisk åsikt (rent allmänt) jag ville bara inflika att snacket om att Oskar "är så långt från kent man bara kan vara" är 1) en värdelös diss 2) förmodligen en ganska felaktig diss.

Ska vi lägga ner det här sidospåret nu och inte dra in kent och co i diskussionen något mer?
    Att han bjöd in fler än Oskar visar väl om något att han uppskattade alla fyras argumentation - och om någon mer hade skrivit lika mycket hade kanske de också blivit inbjudna : )
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Skönt att huvuddelen av kommentarerna till Östros artikel (med välgrundade argument) tog avstånd från hans retorik.
    Från hans retorik men inte hans åsikter? Han har självklart rätt utifrån sin ståndpunkt - och de borgerliga som man får anta är i majoritet bland de som kommenterar (brukar vara så också på andra håll på nätet än borgerliga SvD) tycker kanske att skattesänkningar alltid är bra.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Från hans retorik men inte hans åsikter? Han har självklart rätt utifrån sin ståndpunkt - och de borgerliga som man får anta är i majoritet bland de som kommenterar (brukar vara så också på andra håll på nätet än borgerliga SvD) tycker kanske att skattesänkningar alltid är bra.
    Ja, om man ser andras pengar som sina egna ägodelar är det självklart dåligt att sänka skatten. Det är ju det perspektivet nästan alla i den här tråden har: jag tjänar på skatt, därför är det bra, och det är därför jag försöker förklara vad det är för princip som ligger bakom ett sådant ställningstagande.

För vad händer om man alltid kan motivera allting utifrån att det är ens ståndpunkt? Ja jag dödade den här snubben, so what? Det är min åsikt att det var rätt att göra så.

Jaha, sen då? Jag tror inte nån här tycker att det är en bra princip, ändå står de för den, och det är det hyckleriet jag försöker peka på, men då blir jag påhoppad och attackerad för jag är naiv och korkad och inte begriper. Kan du förstå att det känns hopplöst att diskutera med så ignoranta, intoleranta och inskränkta människor?

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/s...arer-1.1068917

"Utan en skattesänkning skulle åtta av tio pensionärer få sänkt inkomst nästa år. Genom skattesänkningen får nästan 85 procent en höjd inkomst medan bara 8,6 procent får sänkt — pensionärer med inkomster på 400.000–500.000 kronor om året.
    Finansdepartementets siffror visar skatteförändringen gynnar kvinnor mer än män, eftersom de har lägre pensioner."

Nu vill vi höra argumenten mot denna orättvisa, och att pensionärerna i själva verket tjänar på höjd skatt. Kom igen!

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Varför objektivism hela tiden? Argumenten härleddes ur en liberal moralfilosofi. En liten parantes, vilka blev förresten inbjudna till J.Bergs date? Oskar (uttalad liberal), Zimme (uttalad liberal), MrHenko (uttalad liberal) och Sorrow (politisk åsikt okänd för mig)...
    Nej, jag blev inte inbjuden till den tillställningen. Mitt bidrag till TBP-tråden kom senare, ett tag efter att de inbjudningarna delats ut. I trådens begynnelse tyckte jag att piratkopiering var en skitbra grej. Som tur är så skrev jag inte mina korkade "argument" i tråden. Jag bara läste i början och vågade utmana mig själv, tänka efter och totalt ändra inställning när jag insåg att piraterna kammade noll.

Däremot blev Jepp inbjuden. Han uttalade aldrig stöd får någon särskild ideologi så vitt jag vet, men även hans argument mot piratkopiering hade en tydlig liberal grund.

Sidan 398 av 782 FörstaFörsta ... 298348388389390391392393394395396397398399400401402403404405406407408448498 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •