Ämne: Politik

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Kom att tänka på:

Läste boken Risk - Fear nyligen och hittade en teori som beskriver Politik-tråden rätt bra.

Vanligen antar man att om man hittar ett lämpligt diskussionsforum så kommer man att lära sig och få mer balanserade åsikter. Enligt experiment visade sig dock motsatsen, orkar inte kolla vem som var psykologen bakom experimenten (Kahnemann, Tversky eller nån annan). Ju mer man diskuterar en fråga (framförallt med likasinnade) desto mer radikaliserad blir man. Man försöker övertrumfa varandra i att vara mest renlärig och sen spelar också confirmation bias-effekten in.
    Den vanligaste diskussionen är däremot vänstern mot högern. Jag ser sällan likasinnade diskutera skattefrågan.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kent_91 Visa inlägg
    Förstår inte hur folk fortfarande kan tro på skiten bara. Byggnader som redan finns är historia, men att bygga nytt är bara galet. Att uppmuntra religion är sjukt korkat
    Ja det är ganska sjukt men vi har religionsfrihet så vill man bygga en byggnad för en religion så kan man inte förbjuda det.
    Jag gillar inte tankebrott vare sig man skapar lagar emot moskér eller förbjuder folk att förneka förintelsen så är det bara korkat.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Den vanligaste diskussionen är däremot vänstern mot högern. Jag ser sällan likasinnade diskutera skattefrågan.
    Oskar och meneca är rätt likasinnade.

Tigertindra och Oktjabrj är rätt likasinnade.

Bara för att nämna 2.
    Mr Orange

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Oskar och meneca är rätt likasinnade.
    Egentligen är nog jag och MrHenko mer likasinnade rent moraliskt, då Oskar är objektivist. Men jag tror att du har rätt. De flesta liberaler på forumet har ju börjat som socialliberaler, dvs motståndare till Oskar, för att sedan bli mer radikala.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Vilken skräck att bli kallad tigertindras likasinnade.

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Förstår inte hur folk fortfarande kan tro på skiten bara. Byggnader som redan finns är historia, men att bygga nytt är bara galet. Att uppmuntra religion är sjukt korkat
    Uppmuntra? Uppmuntrar en stat religioner genom att ha religionsfrihet?
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Nej, kanske inte. Men genom att godkänna nya byggnader så skulle man väl kunna se det som att de gör
    Så staten ska gå in och godkänna alla nya byggnationer?
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    USA är ganska läskigt ibland, med så många högt uppsatta politker och starka röster i media (däribland sarah palin) som verkligen tycker att moskén som ska byggas två kvarter ifrån ground zero är okänsligt mot dom som dog där 11 september.
    Bra krönika i The Economist som kom igår om den frågan. Kan skriva en kort sammanfattning sen om jag orkar.

Edit: Hittade en länk - http://www.economist.com/node/16743239
    Mr Orange

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Bra krönika i The Economist som kom igår om den frågan. Kan skriva en kort sammanfattning sen om jag orkar.

Edit: Hittade en länk - http://www.economist.com/node/16743239
    En mycket bra krönika. Egentligen fylld av självklarheter men det är ack så viktigt att någon yttrar även detta.

Jag funderar ofta på vilket parti jag skulle rösta på om jag vore amerikan. Republikanerna verkar i grunden stå närmare den liberalism jag förespråkar, med minimal stat och liknande. Samtidigt så är det dock republikanerna som drar till sig dårar som Pahlin, religiösa fanatiker som är i princip lika galna som Usama bin Laden, fast kristna.

Är det någon annan av forumliberalerna som har några liknande funderingar?

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    En mycket bra krönika. Egentligen fylld av självklarheter men det är ack så viktigt att någon yttrar även detta.

Jag funderar ofta på vilket parti jag skulle rösta på om jag vore amerikan. Republikanerna verkar i grunden stå närmare den liberalism jag förespråkar, med minimal stat och liknande. Samtidigt så är det dock republikanerna som drar till sig dårar som Pahlin, religiösa fanatiker som är i princip lika galna som Usama bin Laden, fast kristna.

Är det någon annan av forumliberalerna som har några liknande funderingar?
    Libertarian party är det bästa partiet för vår del. Dock är det väl Ron Paul som befinner sig hos republikanerna som är närmast våra åsikter och är överhuvudtaget ett namn som folk räknar med. Om jag var amerikan skulle jag nog vara "registered libertarian party" men rösta på Paul, eller hur det nu fungerar. I USA är personerna viktigare än partierna, till skillnad mot Sverige.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Dennis Kucinich FTW!
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Dennis Kucinich FTW!
    Var det Kucinich som pratade om utomjordingar i förra valet?
    Mr Orange

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Var det Kucinich som pratade om utomjordingar i förra valet?
    Nej han såg ett UFO, men det har väl alla gjort?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Nej han såg ett UFO, men det har väl alla gjort?
    Just det, tänkte väl det. Var i USA november 2007 och såg nån debatt mellan han, Clinton, Obama m.fl. där han hånades av programledaren för det där UFO't
    Mr Orange

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Just det, tänkte väl det. Var i USA november 2007 och såg nån debatt mellan han, Clinton, Obama m.fl. där han hånades av programledaren för det där UFO't
    Så kul att han hånas för det, sen går man till den republikanska debatten där kandidaterna dyrkar en zombie och tror att jorden bara är några tusen år gammal, men det är helt normalt.
    Sláinte Mhath!

Sidan 545 av 782 FörstaFörsta ... 45445495535536537538539540541542543544545546547548549550551552553554555595645 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •