Ämne: Politik

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Nej och precis.

Egentligen inte, det ligger väldigt djupt i min filosofiska uppfattning.

(Nu ska jag dra mig iväg ett tag, svarar senare om du svarar på detta).
    Ge då din anledning till att äganderätten ska finnas till, från din filosofiska uppfattning.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Ge då din anledning till att äganderätten ska finnas till, från din filosofiska uppfattning.
    http://forumet.kent.nu/showpost.php?...&postcount=247

Det här har jag läst och tagit till mig.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

http://forumet.kent.nu/showpost.php?...&postcount=247

Det här har jag läst och tagit till mig.
    :/

Typ vi ska ha rätt att äga för att överleva? fast annars säger samma ideologi att överlevande inte ska vara självklart, varför då ens ha äganderätten?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

:/

Typ vi ska ha rätt att äga för att överleva? fast annars säger samma ideologi att överlevande inte ska vara självklart, varför då ens ha äganderätten?
    Nej, det är inte självklart att alla ska överleva. Överlever någon av oss, i vilken ålder har man överlevt?
    Vi ska ha äganderätten för att det ger människan en god förutsättning att leva ett drägligt liv. Som vänstern på forumet ofta diskuterar utifrån.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Nej, det är inte självklart att alla ska överleva. Överlever någon av oss, i vilken ålder har man överlevt?
    Vi ska ha äganderätten för att det ger människan en god förutsättning att leva ett drägligt liv. Som vänstern på forumet ofta diskuterar utifrån.
    Varför är inte du vänster då? jag menar vänsterpolitik ger alla en god förutsättning att leva ett drägligt liv, kapitalismen ger bara den förutsättningen till de produktiva. Men de ickeproduktiva kanske ska offras för samhället, ekonomin och människans utvecklings skull? survival of the fittest.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Varför är inte du vänster då? jag menar vänsterpolitik ger alla en god förutsättning att leva ett drägligt liv, kapitalismen ger bara den förutsättningen till de produktiva. Men de ickeproduktiva kanske ska offras för samhället, ekonomin och människans utvecklings skull? survival of the fittest.
    Människovärdet är kopplat till hur mkt man producerar.

Inte min åsikt.
    Mr Orange

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Min syn på äganderätten motsätter all vänsterpolitik, eftersom skattepengar jag betalar in är pengar jag tjänat. Varför skulle jag inte kunna teckna privata försäkringar, betala sjukhusvistelser osv. Istället för att tvingas till det?

Varför ska de produktiva ge vika för andra människors empati?

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg

Inte min åsikt.
    Jag tycker att alla människor är lika mycket värda.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg

Inte min åsikt.
    pretty much.

Min syn på äganderätten motsätter all vänsterpolitik, eftersom skattepengar jag betalar in är pengar jag tjänat. Varför skulle jag inte kunna teckna privata försäkringar, betala sjukhusvistelser osv. Istället för att tvingas till det?

Varför ska de produktiva ge vika för andra människors empati?
    Om man inser att när man claimar något till ägo så tar man ifrån friheten ifrån alla andra att använda just den ägodelen. Man kanske kan kompromissa för att inte slopa äganderätten helt och ge folk friheten att äga saker men då ge någonting tillbaka till samhället (skatt). De som äger mycket får betala stor skatt och de som äger lite får betala liten skatt.

Varför vill du skapa lagar som gynnar de produktivas överlevnad?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Om man inser att när man claimar något till ägo så tar man ifrån friheten ifrån alla andra att använda just den ägodelen. Man kanske kan kompromissa för att inte slopa äganderätten helt och ge folk friheten att äga saker men då ge någonting tillbaka till samhället (skatt). De som äger mycket får betala stor skatt och de som äger lite får betala liten skatt.

Varför vill du skapa lagar som gynnar de produktivas överlevnad?
    Kan du ge ett exempel på en sådan ägodel?
    Jag ger ju människan friheter, det är precis det min argumentation går ut på. Det du skapar äger du, men inte det vi andra har skapat.

Har du inte förstått att jag vill avveckla många lagar? Frihet.
    Våra rättigheter ska så klart backas upp av lagar.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Kan du ge ett exempel på en sådan ägodel?
    Jag ger ju människan friheter, det är precis det min argumentation går ut på. Det du skapar äger du, men inte det vi andra har skapat.

Har du inte förstått att jag vill avveckla många lagar? Frihet.
    Våra rättigheter ska så klart backas upp av lagar.
    Precis vadsomhelst, en gunga. Ja du ger friheter, men du tar ifrån friheter också. Det är ganska enkelt.

Jag pratar om äganderätten, lagarna som skyddar den. Din syn på frihet är otroligt förenklad.
    Frihet är ett neutralt ord, det är inte positivt eller negativt, det är bara ett mått på hur mycket en person kan göra utan att bryta mot lagen.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Precis vadsomhelst, en gunga. Ja du ger friheter, men du tar ifrån friheter också. Det är ganska enkelt.

Jag pratar om äganderätten, lagarna som skyddar den. Din syn på frihet är otroligt förenklad.
    Frihet är ett neutralt ord, det är inte positivt eller negativt, det är bara ett mått på hur mycket en person kan göra utan att bryta mot lagen.
    Om jag köper en gunga för pengar jag tjänat. Har du med din syn på frihet rätt att ta den?

Den må vara förenklad, men kan du med svar på första frågan beskriva vad som är fel?

Det har du rätt i, jag vill som sagt främja rättigheterna jag skriver om och de lagar som upprätthåller dessa. Det är frihet för mig.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Om jag köper en gunga för pengar jag tjänat. Har du med din syn på frihet rätt att ta den?

Den må vara förenklad, men kan du med svar på första frågan beskriva vad som är fel?

Det har du rätt i, jag vill som sagt främja rättigheterna jag skriver om och de lagar som upprätthåller dessa. Det är frihet för mig.
    Såklart, ägande finns ju inte. Du har inte ens köpt den.

Vilken fråga pratar du om?

Som jag då.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Såklart, ägande finns ju inte. Du har inte ens köpt den.

Vilken fråga pratar du om?

Som jag då.
    Hade jag inte hypotetiskt köpt den, hur menar du?

Ja, det är däremot alltid nyttigt att granska sina åsikter.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Hade jag inte hypotetiskt köpt den, hur menar du?

Ja, det är däremot alltid nyttigt att granska sina åsikter.
    I ett samhälle utan ägande så är pengar ganska värdelösa.

Ja.

Skitviktigt.
    Sláinte Mhath!

Sidan 541 av 782 FörstaFörsta ... 41441491531532533534535536537538539540541542543544545546547548549550551591641 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •