Ämne: Politik

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Anarki alltså?

Har jag i denna utopi rätt att försvara sådant jag har producerat och därmed med våld upprätthålla ett ägande eller är det min moraliska skyldighet att låta vem som helst ta del av vad som helst? Vem ser till att den med störst knölpåk inte utnyttjar systemet?
    Ja.

Det är ingen utopi. Jag vet inte riktigt hur det skulle fungera i detaljer, om det skulle anses som våld att ta någonting ur händerna på någon annan eller något. Grejen är att samhället skulle se så fullständigt annorlunda ut att det är svårt att säga vad som skulle vara ett problem eller inte.

Menar du att du skulle ha ett problem med att personen med störst knölpåk roffar åt sig allt? varför?
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem okejs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard

Du och jag

Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005

Standard

Hur menar du med att ingen kan betala medborgarlönen?
    Jag menar att det finns ingen matematisk modell som visar att medborgarlönen vore finanserbar.
    --
    Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Anarki alltså?
    Anarki som samhällssystem (det som anarkister förespråkar) har ingenting med stöld eller oordning att göra. Att människor får stjäla av varandra gör inte samhället till en anarki.
    Tänkte bara inflika detta.

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Ägande överhuvudtaget skulle inte finnas.
    Vem skulle finna det värdigt att skapa någonting då?
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Vem skulle finna det värdigt att skapa någonting då?
    Varför så konstiga frågor? jag har ju förklarat att det inte är min utopi utan det är bara vad jag tycker är rätt.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Varför så konstiga frågor? jag har ju förklarat att det inte är min utopi utan det är bara vad jag tycker är rätt.
    Det är ingen konstig fråga. Om exempelvis ett företag producerar något utan att kunna äga produkten, varför fortsätta med sin verksamhet?

Varför tycker du att vi inte ska kunna äga något, varför är det rätt?
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Det är ingen konstig fråga. Om exempelvis ett företag producerar något utan att kunna äga produkten, varför fortsätta med sin verksamhet?

Varför tycker du att vi inte ska kunna äga något, varför är det rätt?
    Frågan är konstig för att den är irrelevant när vi diskuterar vad som är rätt, inte vad som är praktiskt.

För att man tar ifrån andra friheten att använda grejerna man äger. Varför tycker du att man ska få äga?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Frågan är konstig för att den är irrelevant när vi diskuterar vad som är rätt, inte vad som är praktiskt.

För att man tar ifrån andra friheten att använda grejerna man äger. Varför tycker du att man ska få äga?
    Okej, det var väl ett försök till att testa din moral.

Du tycker alltså på fullaste allvar att du har rätt å använda andras grejer, vad som helst?

För människan är ägandet en grundregel, det du förverkligar är ditt och inte någon annans. Om du har byggt ett hus (bostad är ganska grundläggande för överlevnad) att bo i kan inga utomstående styrka deras "rätt" att bosätta sig där. Vad har de gjort för att förtjäna det? Var ligger friheten hos människan som individ?

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Okej, det var väl ett försök till att testa din moral.

Du tycker alltså på fullaste allvar att du har rätt å använda andras grejer, vad som helst?

För människan är ägandet en grundregel, det du förverkligar är ditt och inte någon annans. Om du har byggt ett hus (bostad är ganska grundläggande för överlevnad) att bo i kan inga utomstående styrka deras "rätt" att bosätta sig där. Vad har de gjort för att förtjäna det? Var ligger friheten hos människan som individ?
    Du borde läsa några inlägg på typ förra sidan.

Varför är det ditt bara för att du har skapat det?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Du borde läsa några inlägg på typ förra sidan.

Varför är det ditt bara för att du har skapat det?
    Jag plockade nog russinet ur kakan.

Du undviker att förklara varför du har rätt att ta del av andra människors ägodelar etc.

För mig är det en av människans rättigheter, det är ett måste om människan ska kunna överleva och förbli fri.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Jag plockade nog russinet ur kakan.

Du undviker att förklara varför du har rätt att ta del av andra människors ägodelar etc.

För mig är det en av människans rättigheter, det är ett måste om människan ska kunna överleva och förbli fri.
    För att ägande är stöld, det är du som tar ifrån andra rätten till något genom ägande.

Varför är ägande ett måste för att människan ska överleva och förbli fri?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

För att ägande är stöld, det är du som tar ifrån andra rätten till något genom ägande.

Varför är ägande ett måste för att människan ska överleva och förbli fri?
    Hur långt har du tänkt? Bara för att jag äger något betyder det inte att alla andra inte har samma rätt till ägande. De har inte rätt att ta del av det jag skapat/förtjänat, det är allt.

För att ingen skulle bli rik nog att driva landet och vara verksam. Återigen; vem skulle jobba gratis?
    Det du förklarar skulle kunna fungera på stenåldern, nu är det befängt. Jag vet att du diskuterar hypotetiskt, men det här tycker jag är extremt.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Hur långt har du tänkt? Bara för att jag äger något betyder det inte att alla andra inte har samma rätt till ägande. De har inte rätt att ta del av det jag skapat/förtjänat, det är allt.

För att ingen skulle bli rik nog att driva landet och vara verksam. Återigen; vem skulle jobba gratis?
    Det du förklarar skulle kunna fungera på stenåldern, nu är det befängt. Jag vet att du diskuterar hypotetiskt, men det här tycker jag är extremt.
    Absolut, andra kan även ta från dig rätten till saker genom att äga dom, men det gör det inte rätt. Typ som att säga att det är ok att döda för att andra får ju också döda mig, blir jämnt ju.

Så egentligen så är det av praktiska skäl som du vill ha en absolut äganderätt eller vad?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Absolut, andra kan även ta från dig rätten till saker genom att äga dom, men det gör det inte rätt. Typ som att säga att det är ok att döda för att andra får ju också döda mig, blir jämnt ju.

Så egentligen så är det av praktiska skäl som du vill ha en absolut äganderätt eller vad?
    Nej och precis.

Egentligen inte, det ligger väldigt djupt i min filosofiska uppfattning.

(Nu ska jag dra mig iväg ett tag, svarar senare om du svarar på detta).

Sidan 540 av 782 FörstaFörsta ... 40440490530531532533534535536537538539540541542543544545546547548549550590640 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •