Ämne: Politik

Som tur är finns det många som röstar rödgrönt oavsett vad opinionsiffrorna säger. Och såg någon hur pressad Reinfeldt såg ut ikväll på TV4? Och Borg påstår att Östros ljuger, det är sanslöst att anklaga någon utan fakta. Vad beror det på? Jo, nu är moderaterna skiträdda att de rödgröna drar ifrån.
    Och det lutar åt att de rödgröna tar hem segern.

Rättvisan ska få segra, och de som tänker på sin extra 100 lapp i plånboken borde faktiskt skämmas. Men det är klart många får ju betydligt mer än då, så länge de har ett jobb, så länge de är friska, så länge de har en anständig ekonomi. Men hur går det om deras liv förändras till det sämre? Hemska tanke, "det händer inte mig!".

Girighet och egoism leder till ökade klyftor, mer våld och ett vidrigt samhälle för de flesta. Vilka är syndabockarna i det här samhället enligt alliansen? Jo de man kan sparka på: De sjuka, de arbetslösa, de gamla, och andra fattiga. Det är ren mobbing som försiggår och utanförskap är det fulaste ord jag har hört på 20 år.

Mobbing i skolor och på arbetsplatser ska stävjas, men alliansen mobbar för fullt själva de ovannämnda grupperna. Full sysselsättning kommer aldrig att uppfyllas. Och lagstifta bort sjukdomar blir väldigt svårt. Och om Oskar och hans anhängare kan fatta att arbetslösa inte är lata, sjuka är inte simulanter och lata. De har ingen aning om hur det är att vara sjuk på riktigt eller arbetslös och har förmodligen aldrig satt sin fot på socialkontoret för att få socialbidrag (försörjningsstöd). De vet inte vad de pratar om.

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

alliansen är kvicka med att fördöma sd för deras politik när de själva verket står för exakt samma hemskheter som sd, enda skillnaden är att sjuka, arbetslösa och bidragstagare får inta rollen som syndabock istället för invandrarna. högern gör 2010 skillnad på folk och folk och värdesätter bara de som kan arbeta och alla andra är andraklassens medborgar som ska sparkas och spottas på. att rösta på högern är lika illa som att rösta på sd. ha det i åtanke
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av LadyVelvet Visa inlägg
    Som tur är finns det många som röstar rödgrönt oavsett vad opinionsiffrorna säger. Och såg någon hur pressad Reinfeldt såg ut ikväll på TV4? Och Borg påstår att Östros ljuger, det är sanslöst att anklaga någon utan fakta. Vad beror det på? Jo, nu är moderaterna skiträdda att de rödgröna drar ifrån.

Rättvisan ska få segra, och de som tänker på sin extra 100 lapp i plånboken borde faktiskt skämmas. Men det är klart många får ju betydligt mer än då, så länge de har ett jobb, så länge de är friska, så länge de har en anständig ekonomi. Men hur går det om deras liv förändras till det sämre? Hemska tanke, "det händer inte mig!".

Girighet och egoism leder till ökade klyftor, mer våld och ett vidrigt samhälle för de flesta. Vilka är syndabockarna i det här samhället enligt alliansen? Jo de man kan sparka på: De sjuka, de arbetslösa, de gamla, och andra fattiga. Det är ren mobbing som försiggår och utanförskap är det fulaste ord jag har hört på 20 år.

Mobbing i skolor och på arbetsplatser ska stävjas, men alliansen mobbar för fullt själva de ovannämnda grupperna. Full sysselsättning kommer aldrig att uppfyllas. Och lagstifta bort sjukdomar blir väldigt svårt. Och om Oskar och hans anhängare kan fatta att arbetslösa inte är lata, sjuka är inte simulanter och lata. De har ingen aning om hur det är att vara sjuk på riktigt eller arbetslös och har förmodligen aldrig satt sin fot på socialkontoret för att få socialbidrag (försörjningsstöd). De vet inte vad de pratar om.

word! .
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Okej, om man drar din ståndpunkt till sin extrem så har du rätt förstås. Men jag var nog ute efter en annan poäng. Ett litet exempel: Det hypotetiska Kentpartiet tycker att "Sverige" borde bli vår nya nationalsång. Vilket uppenbarligen är en absurd tanke, eftersom de flesta svenskarna skulle föredra "Mannen i den vita hatten". Men om vi bortser från denna något märkliga politiska idé så är Kentpartiet ett helt fantastiskt parti. Oskar och MrHenko har bidragit med sina liberala grundtankar, Tobbe Non Stop har några riktigt fina idéer som de flesta svenskarna köper osv. I slutänden får Kentpartiet majoritet för att alla älskar dem så mycket. När de så kommer till makten så väljer de att ersätta "Du gamla du fria", trots att alla människor ogillar låten "Sverige".
    Du menar att det är bättre med demokratiskt valda alternativ med bred förankring i folkets åsikter än med mindre bred? Det håller jag i så fall med om. Ett demokratiskt fattat beslut som 99% stöder är bättre än ett som 51% stöder. (Men jag tycker fortfarande inte att det är rätt att 1% ska få styras av 99%.)

Du får gärna utveckla tanken om den upplyste despoten. Vad är det för något?
    Jag vill bara börja med att förtydliga att man inte ska dra allt för höga växlar på filmcitatet. Det passade in ganska bra i sammanhanget tyckte jag, men det är ingen väsentlig del av min argumentation.

Det upplyste despoten är en gammal idé om en envåldshärskare, men en upplyst sådan som agerar för "allas bästa". En av de viktigaste sakerna för mig som liberal är att det inte finns något "allas bästa". Alla människor prioriterar och önskar olika saker.

Jag trodde att du ville att vi skulle närma oss en objektiv sanning om vad som är rätt, t.ex. att alla ska bestämma själva över sina egna liv.
    Jag vill att alla människor ska vara fria att fatta sina egna beslut, baserat på naturrätten som är härledd ur den objektiva verkligheten, det stämmer.

Varför är du nu plötsligt för ett politiskt system där Kentpartiet kan få makten och byta nationalsång mot svenska folkets vilja?
    Är jag? Jag undrar om inte du och jag missförstår varandra nu. Filmcitatet var alltså inte ett sätt att exemplifiera mina åsikter.

Är det inte bättre då att de förenade "despoterna" (eller vad du nu vill kalla dem) kommer överens om huvuddragen i politiken och frågar folket så fort det blir för mycket tyckande eller när det finns risk att besluten inte gillas av folket? Att gilla "Sverige" är uppenbarligen subjektivt och därför bör sådant inte beslutas av det despotiska Kentpartiet.
    Vad händer när några av folket svarar ja och några nej på en sådan fråga?

Citat Ursprungligen postat av LadyVelvet Visa inlägg

http://forumet.kent.nu/showpost.php?...postcount=8194

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Mr. Henko, apropå ditt val till Lady Velvet: man väljer sina strider.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Menar du att hon kanske väljer sina strider med omsorg och därmed struntar i mig eller menar du att jag borde välja mina strider annorlunda?

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Ja, varför ta en seriös diskussion när man vet att man inte kan vinna?

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Menar du att hon kanske väljer sina strider med omsorg och därmed struntar i mig eller menar du att jag borde välja mina strider annorlunda?
    Både och tänkte jag på. Bra där! : )
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Både och tänkte jag på. Bra där! : )
    Jag väljer mina strider med omsorg och den med LadyVelvet tar jag gärna. Sen får hon självklart välja om hon vill ta striden med mig eller inte. Alla andra som eventuellt har lust får självklart hänga på samma diskussion.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Jag väljer mina strider med omsorg och den med LadyVelvet tar jag gärna. Sen får hon självklart välja om hon vill ta striden med mig eller inte. Alla andra som eventuellt har lust får självklart hänga på samma diskussion.
    Då borde du väl ha svarat på hennes senaste inlägg ...
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Då borde du väl ha svarat på hennes senaste inlägg ...
    Var finns påståenden och argument i hennes senaste inlägg som jag kan bemöta? Jag ser bara en massa snömos om att moderater är onda och rättvisan ska segra.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Var finns påståenden och argument i hennes senaste inlägg som jag kan bemöta? Jag ser bara en massa snömos om att moderater är onda och rättvisan ska segra.
    Ibland ser man vad man vill.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Ibland ser man vad man vill.
    Ledsaga mig då. Visa mig vad du tycker att jag borde svara på.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Ledsaga mig då. Visa mig vad du tycker att jag borde svara på.
    Att moderaterna är elakingar som vill ta från de svaga och ge till de rika så klart! De vill att de arbetslösa ska svälta ihjäl så att de inte längre är en börda för samhället och de friska som har jobb. Det är vad moderaterna vill, och det ska du svara på. Helst genom att erkänna att du också kan bli sjuk och då kommer du behöva stöd, och därför kommer du rösta på vpk.

Varsågod.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Att moderaterna är elakingar som vill ta från de svaga och ge till de rika så klart! De vill att de arbetslösa ska svälta ihjäl så att de inte längre är en börda för samhället och de friska som har jobb. Det är vad moderaterna vill, och det ska du svara på. Helst genom att erkänna att du också kan bli sjuk och då kommer du behöva stöd, och därför kommer du rösta på vpk.

Varsågod.
    Om vi skulle karikera moderaterna som du karikerar alla som är för skatter, så skulle vi kunna använda just det fetstilta. Moderaternas huvudsakliga anhängare är fortfarande välbeställda och nyliberaler som inte kan vara solidariska med samhällets svaga. Det är dessa bastrupper som bär på åsikterna som är rent "elaka" enligt LadyV och mig. Det är dessa som inte är renhåriga i debatterna utan kör negativt kampanjande mot motståndarpolitiker och kallar vänsterpartiet för kommunister.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Sidan 572 av 782 FörstaFörsta ... 72472522562563564565566567568569570571572573574575576577578579580581582622672 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •