Ämne: Politik

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    för att kunna förkasta den fria viljan måste man acceptera den
    Varför?

Jag håller med om att det inte går att bevisa om vi har någon fri vilja eller inte.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Varför?

Jag håller med om att det inte går att bevisa om vi har någon fri vilja eller inte.
    Framför allt går det inte att bevisa att vi inte har den, eftersom förmågan att bevisa något kräver en fri vilja. Det är det som är grejen: om vi vill kunna hävda att vi kan bevisa att viljan inte är fri måste vi först acceptera att den är det.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Om du levde i ett land utan stat och utan medborgare skulle du få det. När vi nu har en organisation som vi och våra förfäder har skapat, så är väl inte du rätt person att underminera det.
    Vem ska underminera den då? får inte iranier som är födda efter revolutionen underminera deras regim? jag kan hålla med om en del saker du säger men det här är mest bara farligt tänkande.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Framför allt går det inte att bevisa att vi inte har den, eftersom förmågan att bevisa något kräver en fri vilja. Det är det som är grejen: om vi vill kunna hävda att vi kan bevisa att viljan inte är fri måste vi först acceptera att den är det.
    Varför kräver förmågan att bevisa något en fri vilja?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Varför kräver förmågan att bevisa något en fri vilja?
    För att avsknaden av en fri vilja gör att alla intryck vi har är beroende av något annat än vår rationella analys, dvs av utomstående faktorer. Det är ju inte så att determinism bara betyder att vi får intryck utifrån och sedan gör något av dem som också lite hänger på vår uppväxt osv, det betyder framför allt att det utomstående skapar våra tankar, helt och hållet oberoende av oss själva. Att du ser en fågel och tänker "fågel" beror inte på att du har skapat begreppet "fågel" och kopplar ihop det med dina sinnesintryck via en snabbanalys av vad du ser och dina minnen, utan på att omgivningen "tvingar" dig att tänka så. Det kan lika bra vara en slump, den skulle mycket väl kunna tvinga dig att tänka "cykel" eller "måndag", det kan du aldrig styra över. Alltså, allt du tänker är en produkt av omgivningen, inte bara genom att du tar in det och analyserar läget. Att då tro att man kan väga intryck mot varandra och dra slutsatser blir en omöjlighet, det enda som händer är att intrycket tvingar fram en tanke du inte själv har valt. Den kan vara överensstämmande med verkligheten eller inte, det vet du inget om. Tror du att du vet det är det också bara omgivningen som genererar den tanken i ditt huvud, osv.

Att viljan är fri betyder förstås inte att den är opåverkbar, och att den inte är fri betyder inte bara att den påverkas av omgivningen utan att den bestäms av den.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Jag tänkte lite på den ökande arbetslösheten i USA. Jag tror att det är mycket värre än man tror, i USA så är det väldigt många som aldrig registrerar sig som arbetslösa för att det ofta inte spelar någon roll, till skillnad från Sverige så hur kraftig arbetslösheten är egentligen är svårt att säga men den är stor.

Det är också intressant att avgöra hur värdefullt ett jobb är i USA, jag har dålig koll på skillnaderna i jobbkulturen, någon som har jobbat i USA kanske kan svara men jag inbillar mig att den inte är lika småländsk där. Typ det verkar vara många kontorsarbetare som sitter och surfar bort arbetstid, medans man i Europa förväntas arbeta på arbetstid och får då som bonus mer semester och kortare arbetsdagar.
    Sedan verkar man fler värdelösa skitjobb i USA som typ inte finns här, exempel:

Greeter - en som står och säger hej till alla som går in i en butik, helt sjukt tycker jag men det lär väl komma hit snart tyvärr.
    Packer - en som packar din mat du köpt i mataffären, verkar vara väldigt vanligt.

Sedan så har USA mycket fler industrijobb än Europa där industrierna är mycket mer robotiserade.
    Sláinte Mhath!

Standard

Känns som att det finns fler arbetstillfällen än människor i USA. Dock går det väl inte att leva på lönen som "skitjobben" ger. Därför tar dom fler jobb.

On the flip side får man förmodligen ut mer valuta för sina högskolestudier där jämfört med i Sverige.
    Senast redigerat av Ginger Fish den 2010-12-16 klockan 15:31.

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Att konsumtion forutsätter människor som producerar - i alla fall.

Ja, om du blir statlöst. Men att Sverige förbjuder det är logiskt eftersom: Vem skulle kontrollera att du struntar statens tjänster?

Det skriver Rand inte i passagen (se ovan).
    hej...ingen aning om vem du är men jag vill bara säga att jag följt dina inlägg och som så många andra här så förstår jag precis vad det är du menar och vi har försökt debattera detta i flera år gentemot samma person som du nu gör. tyvärr så verkar de finnas en blind fläck i dennes resonemang eller självbild som gör att han inte kan eller vill förstå på vilket sätt hans resonemang ala ayn rand inte håller...

men du sa det så klockrent med ett inlägg...så självklart. för alla utan en då

å jag ville bara tacka dig för det.

its been a pleasure reading your arguments

å till de som inte håller med dig så rekommenderar jag blott detta:

http://www.youtube.com/watch?v=v3dElzsbvdg

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Cleeveland, segregerat eller vad.

Jag fattar inte varför.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Det är också intressant att avgöra hur värdefullt ett jobb är i USA, jag har dålig koll på skillnaderna i jobbkulturen, någon som har jobbat i USA kanske kan svara men jag inbillar mig att den inte är lika småländsk där. Typ det verkar vara många kontorsarbetare som sitter och surfar bort arbetstid, medans man i Europa förväntas arbeta på arbetstid och får då som bonus mer semester och kortare arbetsdagar.
    Det beror nog väldigt mycket på vilket jobb det handlar om. Det finns ju en annan framåtanda i USA, men vad jag vet om det akademiska så är det väldigt mycket snack och ganska lite verkstad. Tror det finns en mellannivå där folk vill mycket och är väldigt sociala, men kanske inte så kunniga. Läste nån artikel i NYT om det nyligen, hur man lätt belönar de som tar för sig och struntar i de som är lite udda men verkligen kan nåt, åtminstone på företagsnivå. Såna människor blir väl ofta entreprenörer istället, men där gäller lite samma sak när man ska få nån att investera osv. Sen kan man väl ganska säkert säga att europeer är mer besatta av trygghet, medan amerikaner vill förverkliga sina drömmar genom karriären.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ginger Fish Visa inlägg
    On the flip side får man förmodligen ut mer valuta för sina högskolestudier där jämfört med i Sverige.
    Tror det mest beror på att man är mer marknadsanpassad i den amerikanska utbildningen, och att man värderar kunskap på ett helt annat sätt. Här startar man pajasskolor och hoppas att folk som inte lärt sig nåt vettigt ska få ett fint jobb bara för att de har en akademisk examen.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Nä alla utbildningar i Sverige är viktiga, här på JTH har de en bra kurs:

Mobbning
    , kränkande behandling och diskriminering, 7,5 hp
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Nä alla utbildningar i Sverige är viktiga, här på JTH har de en bra kurs:

Mobbning, kränkande behandling och diskriminering, 7,5 hp
    1.000 mer i lön/månad om man har den i sitt CV.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Åh, Debatt med kulturvänstern! Gissa vilka som kommer kräva mer kravlösa pengar från staten.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Mycket riktigt: staten ska gå in och täcka upp kulturarbetarnas förluster och satsa på det ingen vill betala för. Själv har man inget ansvar för att marknadsföra det man gör, tvärtom, det som når ut till flest är dåligt och måste bekämpas. Det är kul att människor som säger sig stå för en medmänsklig och solidarisk ideologi är så folkföraktande och egoistiska: mer pengar till mig, det är statens ansvar att betala för mitt arbete! Helt otroligt.

Sidan 649 av 782 FörstaFörsta ... 149549599639640641642643644645646647648649650651652653654655656657658659699749 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •