Du påstod att Oskar kunde härleda en definition av ett metafysiskt (kan man väl kalla det)begrepp. Jag har inte sett någon sådan härledning härovan. Om någon visade upp en skulle jag bli lite imponerad av arbetet bakom - men jag tror alla gånger, att en filosof av annan skola kan göra en motsvarande härledning av "min" definition.
Vilken filosofi? Att alla har absolut äganderätt? Solidaritet är en bättre hållpunkt i tillvaron, anser jag.
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
Nej, jag förstod ju inte det. Har du läst vad Oscar skrev?
De som blev provocerade ville alltså "leva olovligt och oförtjänt på andras bekostnad". Var det inte exakt den tolkningen jag gjorde? På vilket sätt är det så uppenbart att min tolkning är skev?
Kul att någon mer än jag i så fall tolkade det så.
Va? Vi existerar, alltså har vi rätt till liv? Är det så jag bör tolka det där?
Så bra, då har vi inga motsättningar där. Den som tar något från någon annan utan att erbjuda något i utbyte är en tjuv. Min ideologi erbjuder dig dock något i utbyte. Du får leva och verka i det trygga samhället och har samma rätt till grundläggande social trygghet som alla andra. Passar det inte så är gränserna i allra högsta grad öppna för utgående trafik. Det är fritt fram att emigrera.
Det där var väl inget svar på min fråga? Finns rätten till liv? Finns rätten till ägande. Motivera varför?
Angående Pinochetes Chile så kan väl båda sidor vara så vänliga och redovisa lite argument. Jag har helt oinsatt i den politik han förde och orkar inte läsa 300 wikipedia-sidor just nu.
Henrik / MrHenko / Kalkyl
Hemsida/Blogg: http://henrikcarlsson.se Musiken: http://henrikcarlsson.se/category/musiken/ - Podcast: henrikcarlsson.se
MySpace: http://www.myspace.com/professorkalkyl - Twitter: http://twitter.com/synvila
Som i frivillighet väljer att åka fort på min väg? Tjah. Ingen dum idé. Varför har jag inte rätt till det?
Metafysiken ja. Du äger din kropp och din hjärna. Därför äger du även det du skapar med din kropp och hjärna, så länge det inte kränker andras rättigheter. Att du har rätt till ditt liv härleds alltså ur det metafysiska påståendet att du existerar och måste få tillåtas existera. Och så vidare.
Klassisk liberalism i objektivistisk anda. Det är så att alla faktiskt har en absolut äganderätt. Du har rätt till det du äger eftersom det är du som har skapat det eller erhållit det genom ett värdeutbyte. Om du inte har rätt till det äger du inte dig själv. Och att du äger dig själv är ett metafysikt absolut.
Bara för att du tycker att solidaritet är bättre betyder inte att det är rätt.
Jag förklarade även varför det inte är någon motsägelse. Om du har rättigheter måste det finnas någonting som garanterar dom eftersom det alltid kommer finnas dom som kränker dom. För att möjliggöra det måste det finnas en rättsinstans som har rätt att utöva tvång i ett slags självförsvar.
Nej, jag är dåligt insatt. Oskar kan garanterat skriva en uppsats om varför Pinochets Chile inte var så kapitalistiskt som Myrpou påstod.
Hade Myrpou något faktabaserat att säga i Pinochetfrågan?
I have seen it all
Jag menar att Oskar och jag är långt ifrån ensamma om att hålla fast vid individers frihet. Du sa att alla var emot oss och tycker att vi är känslokalla. Det är onödigt att tillskriva folk dessa åsikter när bara ett par individer har uttryckt sig så.
Vi har rätt till att göra vad vi vill med vårt liv i och med att vi existerar. Det ser jag som en självklarhet.Va? Vi existerar, alltså har vi rätt till liv? Är det så jag bör tolka det där?
Det sociala system du talar om kallas försäkring och det borde vara frivilligt att teckna den. Men det är det inte. Skulle det vara frivilligt hade jag säkert tecknat den ändå och betalat skatt, men då hade jag velat välja vad jag försäkrar och till vilket värde.Så bra, då har vi inga motsättningar där. Den som tar något från någon annan utan att erbjuda något i utbyte är en tjuv. Min ideologi erbjuder dig dock något i utbyte. Du får leva och verka i det trygga samhället och har samma rätt till grundläggande social trygghet som alla andra. Passar det inte så är gränserna i allra högsta grad öppna för utgående trafik. Det är fritt fram att emigrera.