Ämne: Politik

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Ja det är ju den både svårare och mer intressanta diskussionen. Mitt korta svar är: varför skulle det vara en rättighet att ha en arbetsfri inkomst? Jag tror att det skulle vara en oerhört liten minoritet som i ett fritt samhälle inte skulle kunna försörja sig alls på frivillig väg, men det är inget som påverkar min ståndpunkt. Jag håller den för att jag är motståndare till tvång, inte för att frihet är "bäst för alla" eller för att friheter leder till en bestämd konsekvens. Den som inte håller med mig måste alltså övertyga mig om att alla människor har en absolut och ovillkorad rätt att få pengar så att de klarar sig, helt oavsett vad de gör, vilka de känner, vad de heter, vad de gillar för mat osv. Varifrån kommer den rätten?
    Att alla har en absolut och ovillkorad rätt att få pengar så att de klarar sig hänger för mig ihop med allas lika värde.

Kan f.ö dra paralleller till en paneldiskussion jag deltog i om bostadspolitik i onsdags. En fråga som dök upp var lagen om tillgänglighet som stadgar att nya bostäder m.m ska vara handikappanpassade. Rent samhällsekonomiskt en vansinnigt dum idé, men på ett demokratiskt plan rimligt. Ungefär samma i den här diskussionen, om man anser det rätt att en grupp ska få hjälp så bör alla ha rätt till den hjälpen, på ett eller annat sätt, och därmed bör alla bidra.
    Mr Orange

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

Citat Ursprungligen postat av crapper Visa inlägg
    Men kan inte du visa då att Oskar har fel?

Bemöt hans räkneexempel istället för att skriva inlägg i stil med att "det är inge idé", "det finns viktigare saker att göra"

Bidra med nåt.
    jag har gjort det...hur många gånger som helst. i flera år...i omgångar. och så har även flera andra forumare gjort tills de som jag..tröttnat och insett just det jag skrev dvs: det är ingen ide.

oskar tar ingenting till sig eller så är det så enkelt att han inte förstår.
    han för en monolog här på forumet och jag tror att han mår bra av det eller han måste ju göra det för varför skulle han annars hålla på med sitt politiska manifest..här liksom och inte på något annat mer konstruktivt ställe?

sen har jag aldrig sagt att oskar är gay. jag bara visste inte om han föredrar killar eller tjejer..thats all. är väl inget fel med att vara gay...min bästa vän är gay...

det finns inget att bemöta längre eller något jag inte svarar på för att jag inte har något argument. jag och andra har gjort det till leda och det för inget konstruktivt med sig...

jag kan inte politik...jag kan människor och har inget med någon form av egosyn att göra...jag VET att oskars politiska fantasi aldrig kommer att inträffa...människor är inte hård valuta. de är människor....en del hinner betala in skatt som de sedan får tillbaka om de blir sjuka. andra föds med sämre förutsättningar och andra har turen att aldrig behöva gå till soss och be om pengar bara för att kunna få ha sin lilla existens...

jag säger som mr T...I pity the fool...

så nu är de slut med det här...eller ialfl tills nästa nya forumare dyker upp och läser och förfäras över vad oskar skriver...

(du ser ju vad som händer om jag skriver några rader...helt plötsligt så är oskar igång på alla cylindrar och författar essäer ...nä tack. please spare me...)

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Att alla har en absolut och ovillkorad rätt att få pengar så att de klarar sig hänger för mig ihop med allas lika värde.
    Hur hänger det ihop?

Säg att du bor i ett land där alla utom du arbetar. Vilket "värde" har du då? Är det avhängigt hur mycket de som jobbar tjänar? Har du ett större "värde" och därmed rätt till mer pengar om de tjänar mer?

Säg att du bor i ett land där ingen arbetar, vilket "värde" har du då? Rimligen samma som alla andra, alltså 0, om man ska vara konsekvent.

För att få ihop människovärde med arbetsvärde eller ekonomiska resurser måste man erkänna att detta människovärde är relativt, och att det beror av hur mycket rikedom som skapas i ett samhälle. Men det blir väldigt märkligt, för om människovärdet stiger när det skapas mer rikedom genom arbete, hur ser då egentligen kopplingen ut? Den som anses "ha" ett värde som stiger med rikedomen men som inte arbetar bidrar ju faktiskt inte till "värdet", och då ska det vara orelaterat till den skapade rikedomen. Ändå relateras det till arbetet eftersom man anses ha ett större värde när medel- eller medianinkomsten stiger.

Det går helt enkelt inte ihop, men detta är en vanlig sammanblandning: att låtsas som om människovärde är en ekonomisk fråga, och att man har ett "värde" för någon annan inte för att man bidrar med något till den personen utan för att man existerar. Men som sagt: säg att ingen arbetar, blir människovärdet då 0? Vem vågar hävda det?

Jag menar absolut att alla har ett lika människovärde, men att det värdet inte är ekonomiskt. Det ekonomiska värde någon har hänger först och främst ihop med hur mycket han eller hon skapar genom sitt arbete. Den hantverkare som lyckas renovera mitt kök precis som jag vill ha det har givetvis ett större ekonomiskt värde för mig än den som gör det helt fel, eller rättare sagt: hans arbete har ett större ekonomiskt värde. Han kan vara en riktigt otrevlig typ som jag aldrig vill umgås med, medan den dålige hantverkaren kan vara min bästa vän som jag gärna delar med mig till. Det har liksom inte med något annat att göra, speciellt inte pengar.

Kan f.ö dra paralleller till en paneldiskussion jag deltog i om bostadspolitik i onsdags. En fråga som dök upp var lagen om tillgänglighet som stadgar att nya bostäder m.m ska vara handikappanpassade. Rent samhällsekonomiskt en vansinnigt dum idé, men på ett demokratiskt plan rimligt. Ungefär samma i den här diskussionen, om man anser det rätt att en grupp ska få hjälp så bör alla ha rätt till den hjälpen, på ett eller annat sätt, och därmed bör alla bidra.
    Om alla har samma rätt har de också samma skyldighet? Ja det skulle man ju kunna säga, men det har heller inte med pengar att göra. Framför allt betalar de rika ju mer skatt både absolut och relativt, men de har inte några mer långtgående rättigheter (till offentlig service) än andra. Tvärtom, sådana "gräddfiler" anses extremt orättvisa, offentlig service ska ju fördelas efter behov, inte storlek på plånbok!

Konsekvent vore i så fall att ge alla människor en medborgarlön och finansiera den med en platt avgift, men hur sätter man då nivån? Det går inte att avgöra och blir föremål för totalt godtycke.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag trodde inte du skulle varken läsa eller skriva mer i den här tråden, ändå känner du dig tvungen att än en gång komma in och skriva ett frustrerat inlägg om att jag inte förstår. Givetvis utan att bemöta ett enda av mina argument. Mycket märkligt.
    Citat Ursprungligen postat av tigertindra Visa inlägg
    jag har gjort det...hur många gånger som helst. i flera år...i omgångar. och så har även flera andra forumare gjort tills de som jag..tröttnat och insett just det jag skrev dvs: det är ingen ide.

oskar tar ingenting till sig eller så är det så enkelt att han inte förstår.
    han för en monolog här på forumet och jag tror att han mår bra av det eller han måste ju göra det för varför skulle han annars hålla på med sitt politiska manifest..här liksom och inte på något annat mer konstruktivt ställe?
    Jag frågade flera gånger vad det är jag inte förstår. Jag skrev svar på varenda ett av dina argument i två av dina inlägg, så vad är fel med mina motargument? Varför stämmer de inte?

sen har jag aldrig sagt att oskar är gay. jag bara visste inte om han föredrar killar eller tjejer..thats all. är väl inget fel med att vara gay...min bästa vän är gay...

det finns inget att bemöta längre eller något jag inte svarar på för att jag inte har något argument. jag och andra har gjort det till leda och det för inget konstruktivt med sig...
    Nej, du har upprepat din åsikt igen och igen, men framför allt har du gnällt över att jag inte håller med dig. Du håller inte med mig heller, men jag försöker övertyga dig med sakliga argument, snarare än att gnälla för andra om hur dum du är som inte delar min åsikt.
    jag kan inte politik...jag kan människor och har inget med någon form av egosyn att göra...jag VET att oskars politiska fantasi aldrig kommer att inträffa...människor är inte hård valuta. de är människor....en del hinner betala in skatt som de sedan får tillbaka om de blir sjuka. andra föds med sämre förutsättningar och andra har turen att aldrig behöva gå till soss och be om pengar bara för att kunna få ha sin lilla existens...
    Vad har "hård valuta (sic)" med saken att göra? Sluta låtsas som att jag sätter ett ekonomiskt värde på alla människor medan du inte gör det, det är precis tvärtom: du anser att alla har rätt till en viss summa pengar, jag tar inte ens in pengar i ekvationen. Jag förespråkar frihet, inte ett generellt förbud mot att ge andra människor sina pengar.

jag säger som mr T...I pity the fool...

så nu är de slut med det här...eller ialfl tills nästa nya forumare dyker upp och läser och förfäras över vad oskar skriver...

(du ser ju vad som händer om jag skriver några rader...helt plötsligt så är oskar igång på alla cylindrar och författar essäer ...nä tack. please spare me...)
    Ja, visst är det förjävligt med nån som inte bara snällt sväljer allt du säger och ber om ursäkt för sin existens? Jag förstår att det är jobbigt att bli utmanad och ifrågasatt, men hur hanterar man det bäst? Genom att stänga av och skrika LALALA eller genom att försöka argumentera?

Obs att det var en retorisk fråga.

Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Jag blir fruktansvärt deprimerad när jag tänker på att
    Måla Saliv kommer förpesta mitt älskade förstörda
    land i så många förbaskade år framöver...
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

gäsp och gäsp... Det krävs lite mer än ord för att utmana mig. De krävs verkstad och en hiss som går ända upp...

Jag ska lösa ditt problem... Återkommer inom en framtid med lite matnyttig information för det känns inte vettigt att en så intelektuellt begåvad... Man.... Som du ska behöva skrika ut din orättvisa här utan att få ett endaste form av verkligt mothugg... De är ju CRAZY. Men jag återkommer...
    Försök att härda ut tills dess ...

Mitt boktips till dig idag blir: fancy - cathy cash spellman.
    Lättsmält och ändå spännande på samma gång

Jag trodde inte du skulle varken läsa eller skriva mer i den här tråden, ändå känner du dig tvungen att än en gång komma in och skriva ett frustrerat inlägg om att jag inte förstår. Givetvis utan att bemöta ett enda av mina argument. Mycket märkligt.

Jag frågade flera gånger vad det är jag inte förstår. Jag skrev svar på varenda ett av dina argument i två av dina inlägg, så vad är fel med mina motargument? Varför stämmer de inte?

Nej, du har upprepat din åsikt igen och igen, men framför allt har du gnällt över att jag inte håller med dig. Du håller inte med mig heller, men jag försöker övertyga dig med sakliga argument, snarare än att gnälla för andra om hur dum du är som inte delar min åsikt.

Vad har "hård valuta (sic)" med saken att göra? Sluta låtsas som att jag sätter ett ekonomiskt värde på alla människor medan du inte gör det, det är precis tvärtom: du anser att alla har rätt till en viss summa pengar, jag tar inte ens in pengar i ekvationen. Jag förespråkar frihet, inte ett generellt förbud mot att ge andra människor sina pengar.

Ja, visst är det förjävligt med nån som inte bara snällt sväljer allt du säger och ber om ursäkt för sin existens? Jag förstår att det är jobbigt att bli utmanad och ifrågasatt, men hur hanterar man det bäst? Genom att stänga av och skrika LALALA eller genom att försöka argumentera?

Obs att det var en retorisk fråga.

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Mitt boktips till dig idag blir: fancy - cathy cash spellman.
    Lättsmält och ändå spännande på samma gång
    Den här?
    http://www.cathycashspellman.com/paintthewind.htm
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

gäsp och gäsp... Det krävs lite mer än ord för att utmana mig. De krävs verkstad och en hiss som går ända upp...
    Jag ska lösa ditt problem... Återkommer inom en framtid med lite matnyttig information för det känns inte vettigt att en så intelektuellt begåvad... Man.... Som du ska behöva skrika ut din orättvisa här utan att få ett endaste form av verkligt mothugg... De är ju CRAZY. Men jag återkommer...
    Försök att härda ut tills dess ...
    Härligt, nu har du öppnat för en riktig knock-out: jag är intellektuellt handikappad och snackar bara skit helt utan substans och relevans, och inom kort ska du med din argumentatoriska briljans sätta mig på plats, rejält. Jag ser verkligen fram emot det, och tills dess kan jag tipsa om vad mina åsikter inte går ut på, så att du slipper ödsla tid på missförstånd:

* Att jag som enskild individ ska slippa betala skatt eftersom det är bäst för mig
    * Att det är "bäst för alla" att inte betala skatt
    * Att ingen nånsin ska hjälpa någon annan eftersom det är dåligt för en själv
    * Att man alltid bara ska tänka på sig själv och armbåga sig fram till den största mängden pengar
    * Att man aldrig ska tänka på sin egen trygghet i händelse av sjukdom eller arbetslöshet

Okej?

Bra, då ser jag med spänning fram emot dina förödande motargument! Väl mött!

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Måste säga att jag är besviken över smolket i glädjebägaren som blivit när sossarna varit tvungna att ge efter för de bilhatande miljönissarna och kommunisterna. Bensinskatten ska inte höjas, den ska sänkas till enbart 6% moms på priset, utan bilar stannar sverige. Höj istället skatten på lyxfordon och liknande på samma sätt som skatten i övrigt kommer att höjas för den samhällsklass som har råd att hålla sig med sådana fordon, straffa inte oss vanlig bilälskande medborgare. De vill helt enkelt att vårt kära Volvo (och även saab då som vi medborgare hjälpt till att rädda genom att svenska staten gått in med lånegarantier) ska duka under. Vi måste helt enkelt ha bilar och vi måste använda energi, främst kärnkraft. Överhuvudtaget allt dravel om miljö och skit har det blivit alldeles för mycket av både från höger och vänster, det finns viktigare saker att bry sig om

I övrigt så kan jag bara fälla glädjetårar över att oppositionen tänker börja röja upp i den skit som den så förhatliga högern ställt till med. Höjd a-kassa är inte mer än rätt, man kan inte rå för att man blir arbetslös, det är inget man väljer så här i finanskrisens efterverkningar. Högern ska ju straffa alla arbetslösa som inte har gjort något fel och tortera dem och plåga dessa oskyldiga människor. Allra vidrigast är den är littorins sviniga uttalande om att ungdomar som går på socialbidrag ska tvingas till ännu mer meningslösa aktiviteter för att "de sitter bara hemma och spelar tv-spel". Typiska människohatande högerkommentarer, att låsa in ungdomar åtta timmar per dag i helt meningslösa åtgärder och övervaka dem så att de söker de få jobb som finns är ju avskyvärt. Om något ska åtgärdas är det arbetsgivaravgifterna, sänk skatten för företagen så att de får råd att anställa och höj den istället för dem som kan betala mer.

Det är inte mer än rätt att jobbskatteavdraget tas bort för höginkomsttagare, dessa människor har redan tillräckligt och behöver inte stapla pengar på hög. Därmed inte sagt att det inte ska löna sig att jobba hårt och mycket men vi låginkomsttagare behöver skattesänkningarna mer än vad överklassen behöver dem. Om alla får mer pengar i plånboken och inte bara den lilla begränsade överklassen (som då kommer att fjärma sig ännu mer från folket och öka på klassklyftorna) stimuleras den svenska ekonomin igång eftersom folk då kommer få råd att konsumera mera.

Som sagt, för jävligt att sossarna tvingats vika sig för den avskyvärda bilhatande miljölobbyn, annars har oppositionen mycket bra förslag att komma med, satsningar på välfärd, omsorg, skola och infrastruktur för att städa upp efter borgarna och bygga upp allt vad de raserat när de våldfört sig på det svenska folkhem som hjälten på min avatar byggde upp...
    Senast redigerat av tobbe non stop den 2010-04-30 klockan 23:22.
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Notera ovan att "vi" behöver och måste, och att "de" ska betala för att de kan. Solidaritet är så fint ibland.

Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Röda Maj
    Kylan erövrar stan
    Vidrig dag!
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Embrace Visa inlägg
    Röda Maj
    Kylan erövrar stan
    Vidrig dag!
    Det är kul/skrämmande att s-sympatisörerna inte förstår vad det är som händer i Grekland just nu. Mer pengar till alla, och notan? Vad då, pengar finns ju i överflöd, det är väl inget problem? Ekonomi är faktiskt ingen vetenskap!

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Läste en väldigt intressant debattartikel i efter arbetet idag som Leif Pagrotsky författat. Enligt statistik från scb var förra året det allra sämsta vad gäller bnp-tillväxt och arbetslöshet sedan 1921, inte ens under kriget eller i samband med Kruegerkraschen sjönk bnp så mycket som förra året. Liknande scenarion med rekordhög arbetslöshet såg vi 1993, det sämsta årets sedan kriget och 1978 presenterades även då siffror som visade på extremt sjunkande bnp och hög arbetslöshet 1977. Vad är då den gemensamma nämnaren? Vid samtliga tillfällen har vi haft borgerliga regeringar vid makten och förhoppningsvis blir det återigen så att sossarna får städa upp efter borgarnas haverier i höst. Borgarna kör inte bara välfärden i botten, de kör hela landet i botten. Mycket intressant debattartikel, så fort den publiceras på efterarbetet.se ska jag länka den här. Svart på vitt vad borgarna sysslar med...
    robert smith

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Läste en väldigt intressant debattartikel i efter arbetet idag som Leif Pagrotsky författat. Enligt statistik från scb var förra året det allra sämsta vad gäller bnp-tillväxt och arbetslöshet sedan 1921, inte ens under kriget eller i samband med Kruegerkraschen sjönk bnp så mycket som förra året. Liknande scenarion med rekordhög arbetslöshet såg vi 1993, det sämsta årets sedan kriget och 1978 presenterades även då siffror som visade på extremt sjunkande bnp och hög arbetslöshet 1977. Vad är då den gemensamma nämnaren? Vid samtliga tillfällen har vi haft borgerliga regeringar vid makten och förhoppningsvis blir det återigen så att sossarna får städa upp efter borgarnas haverier i höst. Borgarna kör inte bara välfärden i botten, de kör hela landet i botten. Mycket intressant debattartikel, så fort den publiceras på efterarbetet.se ska jag länka den här. Svart på vitt vad borgarna sysslar med...
    Vet du vad en "finanskris" är för något?

I år har Sverige det lägsta budgetunderskottet i hela EU, ändå klagar vänstern på att det är för högt samtidigt som de vill ha mer offentliga utgifter. Vem tror på allvar att statsfinanserna hade varit i bättre skick med Sahlin som statsminister?

Förra finanskrisen uppstod som ett resultat av sosseriets inflationspolitik under 60- och 70-talen. Jag har redan skrivit om det, här:

"Det verkar vara en allmän uppfattning inom vänstern att socialdemokratiska regeringar fram till 1990-talet förde en ansvarsfull finanspolitik med inriktning på full sysselsättning, och att den borgerliga regering som tog över 1991 med avregleringar skapade en kris som ledde till nedskärningar i den offentliga sektorn, enorm arbetslöshet och manisk inflationsbekämpning. Detta är inte riktigt sant.

Vi kan börja historien i mitten av 1900-talet.

Under denna period introducerades den så kallade keynesianska finanspolitiken, som innebar att regeringar skulle motverka lågkonjunkturer med underbalanserade budgetar och multiplikatoreffekter till följd av ökad offentlig konsumtion. Samtidigt skulle man minska utgifterna i högkonjunkturer för att undvika överhettning i ekonomin. Strategin anammades av socialdemokratiska regeringar i flera länder, även om Keynes själv brukar betecknas som socialliberal.

Fram till mitten av 1960-talet, under Sveriges gyllene period då man kunde skaffa sig ett stort försprång gentemot de europeiska länder som ännu tampades med de infrastrukturella problemen från andra världskrigets bombräder, fungerade taktiken bra. Dock föll politikerna alltför ofta för frestelsen att expandera även i högkonjunktur, vilket gav upphov till en inflationstakt på i genomsnitt 8% per år. Samtidigt lämnades det indirekta ansvaret för inflationsbekämpningen till fackföreningarna, som mellan 1970-1998 förhandlade fram nominella löneökningar på ca 800%.

För att bekämpa de allt djupare lågkonjunkturerna och den massarbetslöshet som följde i inflationens spår (pga allt för höga lönekostnader för de privata företagen) genomförde de socialdemokratiska regeringarna diverse åtgärder.

* Man devalverade den svenska valutan under fem olika tillfällen med sammanlagt ca 25% fram till och med 1982.

* Man skapade jobb i den offentliga sektorn, som med tiden växte sig allt större och mer kostsam.

Intressant att tillägga är för övrigt att skattetrycket som andel av BNP under perioden 1960 - 2001 steg från 28.7% till 53.3%. I början av jämförelseperioden hade Sverige ett lägre skattetryck än övriga jämförbara länder (tex Storbritannien, Tyskland, Danmark, Norge och Frankrike), och ändå var skillnaden i medellivslängd (som kan ses som en effekt av välfärden) större då än den är idag. En svensk beräknades då i genomsnitt leva i 73.03 år jämfört med 71.03 år i övriga länder. år 2001 var den svenska medellivslängden 79.9 år mot 78 i jämförelseländerna trots 10% högre skatter. Samtidigt har skillnaden i spädbarnsdödlighet mellan länderna sjunkit från 8.5 promille 1960 till 1.4 promille 2001. Kanske hör högt skattetryck och välfärd inte så tätt ihop som vissa vill tro?

Sålunda sköt de socialdemokratiska regeringarna problemen framför sig genom att ständigt devalvera och föra över arbetslösa till en allt fetare offentlig sektor. Till följd av detta sjönk de utländska investeringarna och BNP-tillväxten hölls uppe av konsumtion och en förbättrad handelsbalans (exporten gynnas av lägre priser).

1982 bestämde sig den nya regeringen under Olof Palme för att börja bekämpa inflationen med hjälp av mer återhållssamma löneökningar. Man insåg att om lönerna ökade i snabbare takt än produktionen så skulle utländska investerares förtroende för landet minska, ett problem som blev påtagligt i en allt mer globaliserad värld.

Under 1985 kom så dödsstöten för den svenska ekonomin när riksbanken, efter godkännande av statminister Palme, avreglerade kapital- och räntemarknaderna. Aha, säger socialisterna, det bevisar ju att nyliberala avregleringar leder till problem! Den slutsatsen är dock tyvärr förhastad.

Bankernas kreditgivning ökade lavinartat efter avregleringen pga en mycket låg ränta. Det svenska folkets konsumtionskvot steg till 105% vilket gav upphov till enorma efterfrågesvängningar och ett instabilt konjunkturläge. Riksbanken stod maktlös eftersom deras uppgift inte var inflationsbekämpning, utan att försvara den svenska kronans fasta växelkurs. Detta är det centrala problemet: att bibehålla en fast växelkurs i ett ekonomiskt klimat där landets inflation är större än omvärldens leder oundvikligen till problem. I ett läge med rörlig växelkurs hade riksbanken kunnat reglera räntenivån vid utlåning till bankerna, och på så sätt hålla tillbaka inflationen.

Det skulle dock dröja innan allting kraschade på riktigt.

Det glada 80-talet kännetäcknades av extrem konsumtion och en accelererande högkonjunktur. Problemet var att Sverige levde på pengar som inte fanns, tack vare den oreglerade kreditgivningen. När den borgerliga regeringen tog över 1991 kom baksmällan. Krisen var total, flera stora banker hotades av konkurs och inflationen steg till aldrig tidigare skådade nivåer. Riksbanken höjde räntan till 500% i syfte att försvara den övervärderade valutan.

Den borgerliga regeringens stora misstag var att inte släppa kronan fri tidigare, men skadan var redan skedd och hade knappast kunnat minimeras genom en tidigareläggning på ett par månader.

Riksbanken blev nu självständig och fick i uppdrag att bekämpa inflationen, ett mål sattes på 2% +- 1%. Carl Bildts regering stramade åt de offentliga finanserna och lyckades stabilisera det ekonomiska läget, men räntenivån var fortfarande hög (ca 10%). Detta pga det skadade förtroendet för den svenska ekonomin, en sänkt ränta hade i detta läge lett till kraftigt minskade investeringar, något man inte vågade riskera. Samtidigt kunde man inte låna pengar till en expansiv finanspolitik eftersom statsskulden redan hade växt till enorma proportioner.

Den socialdemokratiska regering som tog över 1994 presenterade ett program för kraftig budgetsanering, vilket gav upphov till en stor arbetslöshet och en långvarig lågkonjunktur. Man tog över stabilda statsfinanser och fullföljde den politik som borgarna hade påbörjat, för att senare även kunna ta åt sig äran för de positiva effekterna.

Idag är den svenska inflationen konstant låg, tillväxten stabil och finanserna i ordning. Dock har regeringen på 10 år inte lyckats öka sysselsättningsgraden, som än idag bara ligger på ca 76%. Det innebär att nästan en fjärdedel av den svenska arbetskraften försörjs av bidrag, något som borgar för fortsatt höga skatter om ingenting görs för att skapa riktiga arbeten.

Den som skyller krisen på borgarna har alltså i stort sett helt fel. Regeringen Bildts stora misstag var att försvara den fasta växelkursen så länge, å andra sidan skapades det grundläggande problemet långt tidigare av oansvariga socialdemokratiska regeringar genom misslyckad finanspolitik, samt av de fackföreningar som struntade i sitt ansvar för inflationen. Avregleringen av ränte- och kapitalmarknaderna var i sig inte negativa, men kombinationen av en oreglerad kreditgivning och en riksbank med enda uppdrag att försvara valutan är ohållbar. Ansvaret för detta felsteg faller ytterst på statsminister Olof Palme som godkände avregleringen (med orden "det där förstår jag mig inte på, gör vad ni vill"), samt på de personer inom regering och riksbank som drev på för ett godkännande: Erik Åsbrink, Bengt Dennis och Kjell Olof Feldt."
    LadyVelvet kallade detta mina "nyliberala åsikter" och vägrade diskutera frågan vidare. Ska du gå samma väg, eller ska du erkänna att du inte vet vad du snackar om och be om ursäkt för ännu ett ogenomtänkt uttalande?

Man blir fan mörkrädd ibland.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Vet du vad en "finanskris" är för något?

I år har Sverige det lägsta budgetunderskottet i hela EU, ändå klagar vänstern på att det är för högt samtidigt som de vill ha mer offentliga utgifter. Vem tror på allvar att statsfinanserna hade varit i bättre skick med Sahlin som statsminister?

Förra finanskrisen uppstod som ett resultat av sosseriets inflationspolitik under 60- och 70-talen. Jag har redan skrivit om det, här:

LadyVelvet kallade detta mina "nyliberala åsikter" och vägrade diskutera frågan vidare. Ska du gå samma väg, eller ska du erkänna att du inte vet vad du snackar om och be om ursäkt för ännu ett ogenomtänkt uttalande?

Man blir fan mörkrädd ibland.
    det här är inget som är gripet ur luften, jag sammanfattar vad leif pagrotsky skrev i sin debattartikel och det är ren fakta. men du kanske inte ens litar på etablerade politiker, så fort artikeln finns att läsa på nätet får du själv läsa vad han skrev
    robert smith

Sidan 430 av 782 FörstaFörsta ... 330380420421422423424425426427428429430431432433434435436437438439440480530 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •