Ämne: Politik

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Om man ska offra allt mänskligt (som till exempel kultur) för att leva enligt sin lära, då är det en extremistisk lära och det finns väl exempel på inom vänstern (på 70-talet?) och i vissa kristna sekter.
    Det vore inte extremt, bara ärligt: du säger ju själv att läran går ut på att man ska offra sig för de som är svagare, hur kan man då försvara biobesök när barnen svälter i Afrika? Varför vore det "extremt" att bry sig om de som har det sämre än man själv och agera för deras bästa?

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Hmm, jag anstränger mig för att formulera mig så generellt som möjligt. Om du tycker det är flummigt, så ...
    Oskrivna lagar som förhindrar människor att leva (eller rättfärdigar att de inte lever) efter sina egna principer. Ja, det är flummeri. Jag förstår inte vad du vill säga eller på vilket sätt detta skulle vara ett motargument.

Jag är inte alls övertygad av vad du har sagt om att (en del av) de som röstar vänster är hycklare för att de tycker att de har rätt att leva ett liv med de fördelar som samhället ger någon i deras ställning
    Förklara varför de inte är hycklare när de tar sig friheten att leva ett liv med "i-landskonsumtion" när det finns människor som behöver (och har rätt till!) deras pengar mer.

- och att gå på bio är väl viktigt för människor, precis som många andra kulturarter.
    Ja, det är mycket som är viktigt för människor, här förepråkas dock självuppoffring! I detta fall till förmån för de som inte ens får sina basala behov tillfredsställda.

Om man ska offra allt mänskligt (som till exempel kultur) för att leva enligt sin lära, då är det en extremistisk lära och det finns väl exempel på inom vänstern (på 70-talet?) och i vissa kristna sekter.
    Och du menar att "alla ska vara ekonomiskt jämlika" inte är en extrem rättvisedefinition?

Ja, visst läste jag. Det är lite ironiskt att Ohly har stått för mycket av Sveriges utveckling på den liberala fronten och samtidigt försvarat diktatorer i andra länder.
    Vet inte vilken utveckling du syftar på, men det har ju blivit viktigt för vänstern att ha demokratisk trovärdighet, troligtvis i pragmatiskt syfte.

Kan påpekas att högern i Sverige har motverkat många liberala framsteg i Sverige - och dessutom försvarat utländska diktatorer.
    Ja och jag försvarar inte konservatism, jag är liberal.

Kanske hon har tänkt göra då. Iofs är jag lite skeptisk till om alla var seriösa i den där omröstningen.
    Låt oss fråga henne.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Det vore inte extremt, bara ärligt: du säger ju själv att läran går ut på att man ska offra sig för de som är svagare, hur kan man då försvara biobesök när barnen svälter i Afrika? Varför vore det "extremt" att bry sig om de som har det sämre än man själv och agera för deras bästa?
    Exakt, särskilt när man förespråkar att alla ska vara "ekonomiskt jämlika" som är ett extrem ståndpunkt.

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Exakt, särskilt när man förespråkar att alla ska vara "ekonomiskt jämlika" som är ett extrem ståndpunkt.
    Det finns gradskillnader. Du får säga vem som har förespråkat exakt vad för att man ska kunna definiera hyckleri eller inte hyckleri.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Det finns gradskillnader. Du får säga vem som har förespråkat exakt vad för att man ska kunna definiera hyckleri eller inte hyckleri.
    Aha, så i den ekonomiska jämlikhetens och självuppoffrandets ädla namn tycker du det är okej att gå på bio och skämma bort sig själv med överflödig konsumtion när barnen svälter i Afrika?

Bra, då vet vi.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Det finns gradskillnader.
    Givetvis, förespråkar man dock självuppoffring ska man också uppoffra sig själv och kunna motivera varför man endast uppoffrar sig till en viss grad (jag är mycket intresserad av att höra den motiveringen).

Du får säga vem som har förespråkat exakt vad för att man ska kunna definiera hyckleri eller inte hyckleri.
    Jag syftar främst på LadyVelvet och på kommunister (observera att jag inte nödvändigtvis kallar LadyVelvet för kommunist) och alla de som anser att det enda rättvisa är att alla har lika mycket.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Aha, så i den ekonomiska jämlikhetens och självuppoffrandets ädla namn tycker du det är okej att gå på bio och skämma bort sig själv med överflödig konsumtion när barnen svälter i Afrika?
    Jo men alltså hallå, Afrika räknas ju inte, vi pratar ju Sverige här! LadyVelvet kan ju inte ta hänsyn till gatubarnen i resten av världen.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Fan jag tror valet blir äckligt jämnt i år, känns inte helt omöjligt att det kan bli typ en valstugegrej som avgör valet.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Fan jag tror valet blir äckligt jämnt i år, känns inte helt omöjligt att det kan bli typ en valstugegrej som avgör valet.
    Tror du att Littorin-grejen kan påverka?

Erfaren medlem Felix_Elites avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

ponera att v, kd och c missar 4% och sd kommer in i riksdagen. varken (m + fp) eller (s + mp) får 50%, sd blir vågmästare. vad händer då? ingen vill ju samarbeta med sd
    Länge leve kungen.
    Citat Ursprungligen postat av Havsänglar Visa inlägg
    Jag gick till mataffären och köpte naturgodis, men så råkade jag äta upp allt på vägen hem, sämst ):

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Tror du att Littorin-grejen kan påverka?
    Jag är absolut ingen expert, gissar bara, men den kan säkert påverka.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Jag är absolut ingen expert, gissar bara, men den kan säkert påverka.
    Vad tänker ni kring hela den skandalen?

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Felix_Elite Visa inlägg
    ponera att v, kd och c missar 4% och sd kommer in i riksdagen. varken (m + fp) eller (s + mp) får 50%, sd blir vågmästare. vad händer då? ingen vill ju samarbeta med sd
    s+mp+fp eller m+fp+mp kanske? m+s vore för bisarrt.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

s+mp+fp eller m+fp+mp kanske?
    Vilket är mest troligt?

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Vad tänker ni kring hela den skandalen?
    Vilka ni? jag bryr mig inte alls, sexköp tycker jag är helt ok, lagen är skit. jag tycker inte att man behöver följa dåliga lagar om dom inte påverkar någon annan och jag tycker inte att politiker behöver vara "bättre" än någon annan bara för att vara ett "exempel".
    Sláinte Mhath!

Sidan 530 av 782 FörstaFörsta ... 30430480520521522523524525526527528529530531532533534535536537538539540580630 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •