Hur kan jag möjligen vara tydligare? Har du läst mitt långa inlägg nån gång?
Som jag
tror ja, men du
vet att det inte stämmer! Alltså: visa. Argumentera mot. Vad är
inte sant i hennes filosofi?
Visst, och de flesta kristna gillar inte Darwin, därför tror de inte på hans teorier. Problemet är dels att axiom inte handlar om åsikter - de är antingen sanna eller ej oavsett vad man tycker om dem - och dels att du låtsas som att de är
felaktiga utan att presentera ett
sant alternativ. Jag vet mycket väl att du inte gillar Rand för att du tror att hon ville döda de svaga, men det är helt irrelevant för huruvida hon hade
rätt eller ej. Din åsikt om hennes slutsatser säger ingenting om deras filosofiska giltighet.
http://forumet.kent.nu/showpost.php?...postcount=9402
Den centrala poängen var ungefär att ingenting
blir en rättighet bara för att man
vill att det ska vara det. Hundradel föreslog bland annat att alla vill få chansen att leva på andras bekostnad, därför måste det vara en universell rättighet för annars erkänner man inte sitt eget människovärde. Det är antagligen ganska långt ifrån vad Gewirth egentligen ville säga, men det är hur som haver felaktigt på väldigt många plan. Det främsta är att människovärde inte handlar om konsumtion, och att friheten att agera inte inskränks av ofriheten att få leva på andras bekostnad. Dessutom är jag ganska övertygad om att hundradel inte har en aning om vad Rand stod för, precis som du.