Ursprungligen postat av
Oskar
Ja men då så! Du har implicerat att Rand inte vill tillåta att man hjälper andra eftersom det är en uppoffring. Det är ett falskt påstående på vilket du har baserat hela din kritik av Rands filosofi. Bra att du nu erkänner att du hade fel, så kan vi gå vidare.
*
Till din fråga, varför erkänner inte Rand skyldigheten att hålla alla människor vid liv?
Helt enkelt för att livet är en självgenererande process, det är mitt intellekt som håller mig vid liv. Jag har rätten att slippas dödas av en annan människa, och rätten att slippa utsättas för angreppsvåld eftersom detta angreppsvåld hindrar mig i det agerande som jag måste följa om jag vill överleva: det rationella arbetet. Att jag inte får ta del av en annan människas produktion är inget som hindrar mig från att producera själv.
*
Du växlar hela tiden fokus vilket är mycket intressant. Ibland talar du om egoistiska skäl - att man rationellt bör eller till och med måste försäkra sig mot negativa utfall, tex att man blir handikappad. Ibland pratar du om altruistiska - ens egna skyldighet att hålla andra människor vid liv. Ibland pratar du om frånvaron av fysiskt angreppsvåld, ibland pratar du om att friheten måste inskränkas (med fysiskt angreppsvåld). Det är väldigt svårt att bemöta vad du skriver när du är så inkonsekvent, så jag får gissa mig fram.
Frågan är ju här vad som leder fram till överlevnad, alltså att livet upprätthålls. Är det en önskan om att livet ska upprätthållas? Är det "människovärdet"? Är det automatiskt? Nej, det enda som gör att livet upprätthålls är rationellt arbete för att förvärva konsumtionsvärden (obs, inte "människovärde" utan de konsumtionsvärden som krävs för att vi ska överleva, mat, kläder, husrum, mediciner osv).
Livet är människans ultimata värde - det värde allt annat vägs mot. Jag vill ha mat och kläder och husrum för att det tryggar mitt liv, för att de utgör ett värde för mig, givet min egen existens, mitt eget liv. Men betyder det som du föreslår att jag måste få allt detta? Nej, det betyder bara att jag har rätt att skapa det själv, med min egen rationalitet och mitt eget arbete som medel. Att vilja ha något leder inte till att man får det, att du önskar dig ett gott liv betyder inte att du får det. Du kan tjata hur mycket du vill om att du har ett människovärde och att du måste få leva vidare, men det gör inte att så faktiskt sker. Önskan om livets fortsättning ger inte upphov till livets fortsättning, det gör bara arbetet: skapandet av de konsumtionsvärden som krävs för överlevnadens skull.
*
Du argumenterar ungefär som så att det är rationellt för mig att i alla lägen vilja överleva. Därför måste jag ge upp min totala frihet, för om jag inte gör det kommer jag riskera att drabbas av något som gör att jag inte kan överleva.
Det är delvis sant, människan lever alltid med risker för saker och ting, men betyder det att man måste acceptera en allomfattande välfärdsstat som omfördelar pengar?
Nej. Du påstår att jag inte erkänner mitt människovärde om jag inte inskränker min egen frihet för att alla andra människor ska kunna vara garanterade att överleva om de inte kan arbeta. Det är inte sant. Jag kanske har ärvt jättemycket pengar så jag klarar mig även om jag inte kan arbeta, jag kanske har en otroligt generös familj som har sagt att den alltid kommer ta hand om mig, eller jag kanske kommer överens med ett antal vänner att vi ställer upp för varandra om vi drabbas av olyckor, sjukdomar eller annat som gör att vi inte kan arbeta.
Det finns ingenting som säger att jag måste ställa upp för alla människor i hela världen för att jag själv ska kunna vara garanterad stöd om jag behöver det.
Du påstår att det är en logisk nödvändighet, men det stämmer inte. Det kan vara så att jag tjänar på att gardera mig genom att tex betala en försäkringspremie, men det betyder inte att jag måste inskränka min egen frihet för alla andras skull. Du påstår att om jag inte gör det så erkänner jag inte mitt eget människovärde. Okej, men so what? Det relevanta för mig är ju att jag överlever om jag drabbas av en olycka eller sjukdom, inte att jag har något abstrakt som du väljer att kalla "människovärde". Om jag inte inskränker min egen frihet för hela världens skull men ändå är garanterad överlevnad om jag inte kan arbeta så är det bara det som är viktigt för mig. Min överlevnad är tryggad, och det är ju det du säger att jag vill.
Alltså: påståendet att jag måste inskränka min frihet så att vem som helst kan få ta del av min produktion om de blir sjuka - så att jag själv ska kunna vara garanterad överlevnad om jag blir sjuk - är falskt. Jag kan garantera mig den rätten även utan att ge alla andra människor rätten att leva av det jag producerar om de blir sjuka. Det räcker för mig att försäkra mig tillsammans med en utvald skara människor, och därtill kan jag få hjälp från andra som vill hjälpa mig utan att jag för det utger några löften till dem.
Att jag inte hjälper någon annan betyder inte att jag dödar dem, om de inte kan producera och konsumera själva betyder det att verkligheten dödar dem: vi kan inte ändra på dessa villkor, att verkligheten kräver av oss att vi skapar vår överlevnad med hjälp av rationellt arbete, hur gärna vi än vill.
Om ingen arbetar dör alla, om jag arbetar och överlever medan andra dör är det inte min skuld och således inte min skyldighet att hjäpa dem. Jag kan välja att göra det, men jag dör inte om jag inte gör det, och jag förnekar dem inga värden de har rätt till. Bara för att man önskar att upprätthålla livet betyder inte att livet upprätthålls, däri ligger den nödvändiga kopplingen. Det vi har rätt till är det som upprätthåller livet, dvs de verktyg vi har för att göra det: vårt rationella arbete, friheten att agera i enlighet med vårt eget förnuft. Inte rätten att överleva oavsett vad vi gör, det sätter verkligheten stopp för.
Dessutom handlar denna "gardering" om en riskavvägning: är jag beredd att ge upp en viss mängd eller pengar i utbyte mot en påstådd säkerhet att blir försörjd om jag blir handikappad? Alla kanske inte tycker det, de kanske tycker det är värt det att inte ha det skyddet, eftersom de antingen anser att risken är för liten eller att de ändå kommer klara sig på sina besparingar, för att vänner ställer upp osv. Det är helt enkelt fel att påstå att alla människor undantagslöst vill vara försäkrade mot handikapp och därigenom vill inskränka sin frihet, det stämmer inte.
*
Låt oss också prata lite om vad detta "välbefinnande" egentligen innebär. Du menar att man inte kan ha total frihet och välbefinnande på samma gång, välbefinnandet måste skyddas från den totala friheten som du själv sa. Men total frihet är inget vi får, det är något vi har. Den kan bara tas ifrån oss genom att andra människor använder angreppsvåld för att fysiskt hindra oss från att agera. Hur skulle detta angreppsvåld då vara garanten för välbefinnande, vilket teorin implicerar? Hur kan du påstå att jag inte kan ha välbefinnande om jag har total frihet, i så fall blir ju välbefinnandet en direkt effekt av ofrihet. På vilket sätt? Om du menar att välbefinnande är tex att ha mat för dagen eller tak över huvudet så är det inget som orsakas av ofrihet, utan av arbete: rationellt arbete för att skapa de värden vi behöver, tex mat för dagen eller tak över huvudet.
Även om du inte kan arbeta och vill ha mat för dagen och tak över huvudet så är du beroende av arbete; en annans arbete. Ofriheten som sådan leder aldrig fram till några konsumtionsvärden, du får inte "välbefinnande" bara för att du - eller någon annan - är ofri. Och det du talar om är ju min ofrihet: jag kan inte ha välbefinnande om jag är fri. Det är även här ganska lätt att se att det inte stämmer: mit välbefinnande är inte en direkt effekt av att min frihet inskränks, utan i första hand en direkt effekt av arbete, att de värden som utgör mitt välbefinnande har skapats, av mig eller av någon annan. Om de skapats av någon annan kan hans ofrihet vara ett medel för att omfördela de värden som utgör välbefinnande från honom till mig, men det är inte ofriheten som skapar välbefinnandet. Dessutom kan det faktiskt vara så att han väljer att ge mig sina värden, helt frivilligt. Då krävs inte heller någon ofrihet, tvärtom.
*
Du påstår ju hela tiden att välbefinnande trots allt inte handlar om konsumtion, att det inte består i några konsumtionsvärden. Så varför behövs den välfärdsstat som omfördelar konsumtionsvärden? Om jag vill ha välbefinnande och välbefinnande inte innebär konsumtionsvärden, varför måste då konsumtionsvärden omfördelas för att jag ska kunna ha välbefinnande? Det stämmer inte överens.
*
Alltså: du måste tydligare deklarera vad som i praktiken menas med "välbefinnande" innan jag kan ge dig ett mer specifikt svar. Om det inte innebär konsumtionsvärden, vad innebär det då, och varför kräver det i så fall omfördelning av konsumtionsvärden via välfärdsstaten?
Om välbefinnande är något vi har och som vi förlorar genom den totala friheten, hur kan då människor vara beroende av varandra på det sätt du påstår? Du menar ju att mitt välbefinnande kräver att friheten inskränks - andras frihet får man förmoda - men om jag har välbefinnande behöver man ju inte ta det från någon annan?