Här tycker jag att du (äntligen) lyckades svara på varför föräldrar enligt Rand skulle vara skyldiga att försörja sina barn. Frågan är dock hur länge den plikten gäller. Jag vet att du tidigare har ställt dig rätt neutral till barnarbete (om den som arbetar tjänar på det är det bra - ungefär så sa du). Då är du kanske positiv till att föräldrar bara försörjer sina barn så länge de inte kan äta själva? Eller ska de kanske kunna gå innan de får stå på egna ben?
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
http://foto.stilren.se - portfolio
Men vad är ett värde värt om ingen försvarar det?
Vad är "rättens källan" värt om jag skiter i att erhåller det i någon annan?
Då drar jag slutsatsen att den kan inte vara ett värde.
Men då förnekar jag Rands påståelsen.
Håller med. Ett värde kan bara vara ett värde när man försvarar det.
Senast redigerat av hundradelssekund den 2010-12-09 klockan 14:44.
--
Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.
http://foto.stilren.se - portfolio
Okej, jag svarade på en mening som jag inte hittar tillbaka till. Jag tycker i alla fall att min poäng är rätt tydlig i mitt svar. Du anser att du inte har något ansvar för de svagares rätt, trots att du kan hamna i den svagares situation - utan förvarning, så du kanhända inte har tillräckligt med försäkringar eller hjälp från vänner/bekanta.
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
Mitt liv är det ultimata värdet för mig, inte ditt liv. Jag måste upprätthålla mitt liv om jag vill leva, men det enda som är min rätt är att försöka, det finns inga garantier för att jag lyckas. Jag har rätt till de medel jag behöver, men inte till överlevnad alldeles oavsett. Testa själv: överlever människan per automatik bara för att hon anser sig ha rätt till det, eller för att du tillskriver henne ett "människovärde" som gör att hon överlever? Ja eller nej?
http://foto.stilren.se - portfolio
Ja, det kan vara så, men det är ingen logisk nödvändighet, vilket var vad ni hävdade. Jag har inget tvingande ansvar gentemot någon annan än mig själv vad gäller att försörja dem, däremot har jag ett ansvar att respektera deras rätt att slippa utsättas för angreppsvåld, och om jag vill kan jag ta på mig mer ansvar än så. Att hävda att jag måste göra det för att jag annars inte kan uppnå "välbefinnande" är helt befängt.
http://foto.stilren.se - portfolio
Det får man veta genom att försöka förstå människors behov utifrån en given situation. Jag skulle säga om barn att de har ett behov av försörjning tills de har lärt sig hur reglerna de vuxna lever efter ser ut - innan dess har de inte förutsättningarna för "välbefinnande" om de skulle arbeta eller bo själva.
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
Nej, de kan bara överleva när en annan försvar/skyddar de. Det har jag redan sagt. Därför
behövs ett rättsystem för att garantera människovärdet.
Och det är poängen: Hur kan ditt liv vara ett värde om ingen betraktar det som ett värde?
Om om ingen respecterar värdet. Då är det värdelöst.
Rand förklarar på dessa grund att man få inte döda människor (om de inte angripade) men
han är okonsekvent och förklarar inte att alla måste säkrar värdet i att hjälpa de hjälplösa
människor ("agents").
Rand glömde att "skapa" värdets grund... att värden är dialektiska.
Senast redigerat av hundradelssekund den 2010-12-09 klockan 14:55.
--
Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.
Nej, nu pratar du om helt olika saker igen: Rand vill ge dig rätten att slippa dödas, det är ingen som ifrågasätter, men du dödar inte mig om du inte ger mig dina pengar. Mitt liv är inte ditt ansvar, den enda skyldighet du har gentemot mig är att respektera mitt LIV, inte att upprätthålla min överlevnad. Det är mitt ansvar.
Nej, livet är alltid ett värde, men det betyder inte att man har rätt till överlevnad. Mitt liv leder inte till din skyldighet att upprätthålla mitt liv, och mitt liv blir inte "värdelöst" bara för att jag inte får leva på ditt arbete.Och det är poängen: Hur kan ditt liv vara ett värde om ingen betraktar det som ett värde?
Om om ingen respecterar värdet. Då är det värdelöst.
Det är inte inkonsekvent, av de anledningar jag redan har redogjort: att livet är ett värde för mig som människa som betyder inte att alla andra människor har skyldigheten att hålla mig vid liv. Det betyder att de har skyldigheten att respektera de medel jag har för att upprätthålla mitt eget liv med hjälp av rationellt arbete: friheten att slippa utsättas för fysiskt angreppsvåld.Rand förklarar på dessa grund att man få inte döda människor (om de inte angripade) men
han är okonsekvent och förklarar inte att alla måste säkrar värdet i att hjälpa de hjälplösa
människor ("agents").
Som jag förklarade: jag dör inte bara för att jag inte erkänner alla andra människors rätt att leva av mitt arbete, vilket var "logiken" bakom ditt påstående. Jag förlorar inget "värde" av att hävda alla andra människors frihet att bestämma över sina egna liv.
http://foto.stilren.se - portfolio
Objektivismen garanterar inte alla lycka, men ni har motiverat er teori med att den garanterar alla människor frihet och välbefinnande.
Jag ställer inte upp på att det är logiskt av de skäl jag gav: jag kan överleva även utan att jag öppnar upp min plånbok för vem som helst som anser sig ha ett behov av den. Min överlevnad är inte en effekt av min ofrihet, och är inte heller direkt beroende av den.
http://foto.stilren.se - portfolio
Värde förutsätter någon som värderar, och det är människan. För att människan ska kunna värdera måste hon vara vid liv, varvid livet är det ultimata värde som möjliggör alla andra värden. Det betyder inte att man har en massa andra värden per automatik, att man har rätt till dem, eller att andra har skyldighet att ge en dem, det betyder bara att man har rätten att eftersträva värden med hjälp av de verktyg man har: det egna intellektet och friheten att utföra rationellt arbete.
http://foto.stilren.se - portfolio