Ämne: Politik

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Rättvisa kommer endast att existera när människan har dött ut och våra robotar tagit över istället.
    Fast vems definition av rättvisa gäller då?

Jag tror att det finns saker som staten sköter bättre än individer, vad dessa saker är beror på den kulturella situationen i landet, teknologi etc. Vissa lagar som inte behövs i Sverige kan kanske vara viktiga i ett annat land, eller en annan tid.
    Kanske, men även stater är ju individer. Enda skillnaden mot privata företag är finansieringen: staten tar ut tvångsavgifter som inte går att välja bort, medan man aldrig är tvingad att handla av privata företag.

Apropå detta med möjligheter och klassklyftor:

http://www.e24.se/lifestyle/rikt-liv...ka_2627559.e24

Är det alltid rätt att ta från henne och ge till någon som har mindre pengar? I så fall är ju snacket om lika möjligheter och klassstyrda val bara dimmridåer (vilket skulle bevisas).

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Kanske, men även stater är ju individer. Enda skillnaden mot privata företag är finansieringen: staten tar ut tvångsavgifter som inte går att välja bort, medan man aldrig är tvingad att handla av privata företag.
    Dock att staten ibland tycker att det är värt att gå med förlust för en princip.
    Mr Orange

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Dock att staten ibland tycker att det är värt att gå med förlust för en princip.
    Ja visst, det är ju lätt att gå med förlust för andras pengar. Jag kan också finansiera min egen lön plus ett underskott genom att ta för mig från ditt bankkonto utan att fråga om lov, men vilken är då principen? Den osjälviskt solidariska där jag offrar mig för andras vinning? Knappast.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Fast vems definition av rättvisa gäller då?

Apropå detta med möjligheter och klassklyftor:

http://www.e24.se/lifestyle/rikt-liv...ka_2627559.e24

Är det alltid rätt att ta från henne och ge till någon som har mindre pengar? I så fall är ju snacket om lika möjligheter och klassstyrda val bara dimmridåer (vilket skulle bevisas).
    Jag tycker tillexempel att kvinnor har lägre lön än män för lika arbete är orättvist, men det finns inte direkt något sätt att göra något åt det så jag accepterar det. Du kanske har en annan definition av rättvisa?

Även om staten är individer så är de inte samma sak.
    Typ SVT kanske inte känns så viktigt för oss svenskar men kollar man på andra länder så kan man se att deras demokrati lider av avsaknaden av en väl finansierad statlig television, typ Italien, Ryssland och USA.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

The wonderful state of Texas of USA! God bless'em'all.
    http://aftonbladet.se/nyheter/article8599166.ab
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Erfaren medlem okejs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Åh vilket bra förslag Då kanske texas kan bli den delstaten där eleverna får bäst betyg också.
    Du och jag

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av okej Visa inlägg
    Åh vilket bra förslag Då kanske texas kan bli den delstaten där eleverna får bäst betyg också.
    En lugn skolmiljö. Sitta nervöst och hålla på avtryckaren hela tiden utifall någon av ens kamrater, som liberalt nog har friheten att också bära vapen, skulle få ett psykbryt.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Helt sjukt att man kan vara så paranoid att man tar med sig en pistol till skolan till självförsvar.

Dock kan jag förstå amerikanska vapenlagar i allmänhet, det är en helt annan grej där.
    Sláinte Mhath!

Standard

En lugn skolmiljö. Sitta nervöst och hålla på avtryckaren hela tiden utifall någon av ens kamrater, som liberalt nog har friheten att också bära vapen, skulle få ett psykbryt.
    Jag förstår inte hur dom tror att dom ska skydda sig? Dra snabbare än den som plötsligt börjar skjuta omkring sig? Skulle inte tro det va. Allt är konstitutionens fel. Hade det inte stått där hade dom inte varit noga med att försvara den "liberala friheten" att bära skjutvapen.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Jag tycker tillexempel att kvinnor har lägre lön än män för lika arbete är orättvist, men det finns inte direkt något sätt att göra något åt det så jag accepterar det. Du kanske har en annan definition av rättvisa?
    Det är en orättvisa, men det är också något som är irrationellt. Det finns ju ingenting som säger att det skulle bli så bara för att det inte fanns en lag som förbjud det, men å andra sidan: tänk om det skulle finnas helt andra anledningar till att kvinnor i regel hade sämre lön för samma jobb? Det skulle faktiskt teoretiskt kunna vara så att de utförde samma arbete sämre än män, eller vice versa. Ska företagen då inte få belöna själva insatsen bara för att det ena könet råkar vara bättre än det andra? Jag tänker bara högt här.

Även om staten är individer så är de inte samma sak.
    Typ SVT kanske inte känns så viktigt för oss svenskar men kollar man på andra länder så kan man se att deras demokrati lider av avsaknaden av en väl finansierad statlig television, typ Italien, Ryssland och USA.
    Visst, men varken Italien, Ryssland eller USA är ju alternativen till statlig television. De har sina egna former av monopol och konstigheter som jag inte ställer upp.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

9A: hur skulle man hjälpa dessa 15-åringar genom att sänka kraven och/eller ta bort betygen?

Avstängd användare
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

9A: hur skulle man hjälpa dessa 15-åringar genom att sänka kraven och/eller ta bort betygen?
    det är sjukt uppgjort ändå, man vet ju att alla kommer klara sig. förra säsongen var ju rena hyckleriet

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Felix_Elite. Visa inlägg
    det är sjukt uppgjort ändå, man vet ju att alla kommer klara sig. förra säsongen var ju rena hyckleriet
    Varför det?

Avstängd användare
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Varför det?
    jag såg inte så mycket utan bara lite då och då men det var ju nån turk som inte gjorde ett skit, sen började han gå på lektionerna och fick vg ungefär. sen tror jag inte man kan göra en så obildad klass (ingen av dom visste ju ens var london ligger) till en av sveriges (tre?) bästa klasser på så kort tid.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Felix_Elite. Visa inlägg
    jag såg inte så mycket utan bara lite då och då men det var ju nån turk som inte gjorde ett skit, sen började han gå på lektionerna och fick vg ungefär. sen tror jag inte man kan göra en så obildad klass (ingen av dom visste ju ens var london ligger) till en av sveriges (tre?) bästa klasser på så kort tid.
    Så minns jag inte om det var, men i ärlighetens namn: det man behöver kunna i nian är inte så jäkla avancerat. Med rätt pedagoger och hårt arbete kan vem som helst klara mvg.

*

http://www.aftonbladet.se/kultur/article8606582.ab

Min älsklingskommunist jämför helt ogenerat Libyen med Grekland, Frankrike, Spanien och Portugal. Samma diktaturförtryck där som här tydligen.

Sidan 686 av 782 FörstaFörsta ... 186586636676677678679680681682683684685686687688689690691692693694695696736 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •