Ämne: Politik

Erfaren medlem okejs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard

Fick höra väldigt trevliga nyheter idag...
    Ni moderater kan nog glömma skattesänkningarna nu ;)

http://svt.se/2.22620/1.2362941/stat...inte_saljas_ut
    Du och jag

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av okej Visa inlägg
    Fick höra väldigt trevliga nyheter idag...
    Ni moderater kan nog glömma skattesänkningarna nu ;)

http://svt.se/2.22620/1.2362941/stat...inte_saljas_ut
    Varför är det trevliga nyheter? För att deras pengar nu istället kan användas till att subventionera dina lånekostnader?

För mig var den trevliga delen den att Sverigedemokraterna visar att de är ett parti för missnöjda socialdemokrater.

Standard

Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Jag tycker det börjar bli dags att skilja kungahuset från staten, precis som vi gjorde med svenska kyrkan för ett tiotal år sen (vilket jag, för att förtydliga, helt klart stöder).

Kungahuset får gärna vara kvar, men de ska inte per automatik via skattesedeln finansieras, tycker jag.

Vad säger ni?
    Vad vill du ha istället? President? Utgår då ifrån att vi fortfarande bör ha representanter för Sverige vid statsbesök, och olika tillställningar, som en statsminister inte ska ha tid med.

Själv är jag för monarkin då jag inte tycker att det finns någon anledning att göra partipolitik av ett ämbete som syftar till att företräda hela landet och inte bara sina egna väljare. Det finns också en viss maktbalans i att inte det styrande partiet (vilket det ofta blir med president) också ska besitta statschefsämbetet.

Istället för skatter så hade jag inte haft något problem med att kungahuset mer finansieras med eget företagande men jag är inte insatt i vad man besitter för domäner och tillgångar nu.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

För alla som tror att Miljöpartiet har blivit ett modernt och framgångsvänligt parti som lämnat ekostollerierna bakom sig är detta obligatorisk läsning.

http://www.newsmill.se/artikel/2011/...r-n-det-vi-har

Riktigt skrämmande.

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    För alla som tror att Miljöpartiet har blivit ett modernt och framgångsvänligt parti som lämnat ekostollerierna bakom sig är detta obligatorisk läsning.

http://www.newsmill.se/artikel/2011/...r-n-det-vi-har

Riktigt skrämmande.
    Vad är stolligt? Jag förstår att du inte håller med men vad är fel i det hon säger, rent ekologiskt?
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Vad är stolligt? Jag förstår att du inte håller med men vad är fel i det hon säger, rent ekologiskt?
    Jag vet inte var jag ska börja. Kanske med att tillväxt inte betyder förbrukning av en större mängd resurser, utan ett högre förädlingsvärde. Man kan skapa enorm tillväxt samtidigt som man förbrukar väldigt mycket mindre resurser. Det har tom visat sig att miljöslitaget minskar över en viss nivå på bnp/capita, helt enkelt tack vare att man då har råd att satsa på mer skonsam teknik och ersätter tung industriproduktion med tjänster.

Sen är hela artikeln bara full av förvirrade självmotsägelser, som att dagens ekonomi tär på jorden med sin tillväxt, samtidigt som det växande kapitalet bara sägs vara luft utan produktion.

Däri ligger också den enda poängen: det är helt sant att man i längden inte skapar välstånd genom att trycka nya pengar, men det finns det heller ingen människa som tror. Att centralbanker gör det just nu beror på att man vill öka flödet i ekonomin och reducera risken vid investeringar genom lägre ränta. Om utlånade pengar inte genererar några nya värden skapas bara inflation, och inflation tär inte på fysiska resurser.

Men som sagt, det är inte det stollen säger, hon påstår att tillväxt skapas genom att man trycker nya pengar, men att dessa pengar saknar värde eftersom det inte finns någon produktion bakom (delvis sant), samtidigt som tillväxten tär på fysiska resurser.

Dessutom är frågan om vem som ska äga resurserna inte kopplad till användningen av dem, det är bara en dimmridå. Hon påstår att värde kommer genom arbete, men låtsas samtidigt som att det enda värdet som existerar är naturresurser; förädlingsvärde finns inte. Där missar hon likt alla andra kommunister också vad pengar egentligen är för något. Utan produktion inga pengar, de är bara ett medel för att förenkla byteshandel. Den 1300-talsekonomi hon förespråkar där man lever i små byar och delar på det som jorden ger skulle aldrig kunna upprätthållas utan massiv statlig kontroll av minsta lilla mänsklig aktivitet, och till vilken nytta?

Om sådana galningar fick bestämma skulle mänskligheten vara dömd till elände och undergång, men det är väl det de innerst inne önskar.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Jag vet inte var jag ska börja. Kanske med att tillväxt inte betyder förbrukning av en större mängd resurser, utan ett högre förädlingsvärde. Man kan skapa enorm tillväxt samtidigt som man förbrukar väldigt mycket mindre resurser. Det har tom visat sig att miljöslitaget minskar över en viss nivå på bnp/capita, helt enkelt tack vare att man då har råd att satsa på mer skonsam teknik och ersätter tung industriproduktion med tjänster.

Sen är hela artikeln bara full av förvirrade självmotsägelser, som att dagens ekonomi tär på jorden med sin tillväxt, samtidigt som det växande kapitalet bara sägs vara luft utan produktion.

Däri ligger också den enda poängen: det är helt sant att man i längden inte skapar välstånd genom att trycka nya pengar, men det finns det heller ingen människa som tror. Att centralbanker gör det just nu beror på att man vill öka flödet i ekonomin och reducera risken vid investeringar genom lägre ränta. Om utlånade pengar inte genererar några nya värden skapas bara inflation, och inflation tär inte på fysiska resurser.

Men som sagt, det är inte det stollen säger, hon påstår att tillväxt skapas genom att man trycker nya pengar, men att dessa pengar saknar värde eftersom det inte finns någon produktion bakom (delvis sant), samtidigt som tillväxten tär på fysiska resurser.

Dessutom är frågan om vem som ska äga resurserna inte kopplad till användningen av dem, det är bara en dimmridå. Hon påstår att värde kommer genom arbete, men låtsas samtidigt som att det enda värdet som existerar är naturresurser; förädlingsvärde finns inte. Där missar hon likt alla andra kommunister också vad pengar egentligen är för något. Utan produktion inga pengar, de är bara ett medel för att förenkla byteshandel. Den 1300-talsekonomi hon förespråkar där man lever i små byar och delar på det som jorden ger skulle aldrig kunna upprätthållas utan massiv statlig kontroll av minsta lilla mänsklig aktivitet, och till vilken nytta?

Om sådana galningar fick bestämma skulle mänskligheten vara dömd till elände och undergång, men det är väl det de innerst inne önskar.
    Därtill erfarenheten: vad är det egentligen den negativa tillväxt som stollen förespråkar har givit upphov till i västvärlden de senaste åren? Välmående och ökad rättvisa? Det finns inte ett enda land i världshistorien som har uppnåt någonting positivt genom att krympa ekonomin, speciellt inte när det har skett med hjälp av politiska interventioner.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Ingen reaktion?

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Socialdemokraterna väljer ännu en medelålders vit man till partiledare? Jippiiie. What a surprise..
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Socialdemokraterna väljer ännu en medelålders vit man till partiledare? Jippiiie. What a surprise..
    Varför spelar hudfärg, kön och ålder roll?
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Varför spelar hudfärg, kön och ålder roll?
    Därför att vita medelålders män redan är överrepresenterade i maktens korridorer?
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Därför att vita medelålders män redan är överrepresenterade i maktens korridorer?
    Varför spelar det någon roll?
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Varför spelar det någon roll?
    För att de representerar hela folket, politikerna.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

För att de representerar hela folket, politikerna.
    Ja? kan inte en man representera en kvinna? kan inte en svart representera en vit? varför segregera oss in i grupper hela tiden?
    Sláinte Mhath!

Avstängd användare
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Vad tycks om att FN går in i Libyen?

har något seriöst parti någonsin haft en svart paritledare? och de hade ju en kvinna sist så vad gnäller du över?

Sidan 693 av 782 FörstaFörsta ... 193593643683684685686687688689690691692693694695696697698699700701702703743 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •